eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJak to jest z rękojmią?! › Re: Jak to jest z rękojmią?!
  • Data: 2004-09-03 11:47:55
    Temat: Re: Jak to jest z rękojmią?!
    Od: "marik" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "MarekK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ch9hlf$o82$1@news.onet.pl...
    >
    > Sprawa wygląda tak:
    >
    > Kupiłem aparat cyfrowy w którym tuż po minięciu gwarancji (skończyla
    się 8
    > sierpnia 2004) wystąpiła wada, tzn: w aparacie działają wszystkie
    funkcje
    > lecz zdjęcia od połowy kadru są rozmazane (bez ostrości).
    >
    > Czy jest możliwość skorzystania z rękojmi by wymienić/naprawić tą
    usterkę.
    >
    > Aparat kupiony przez osobę prywatną od firmy jest rachunek.

    ! Rękojmia działa tylko w wypadku zakupu na tzw. firmę ! Jeżeli chodzi o
    zakup przez osobę prywatną to przepisy te są wyłączone i zastepuje je
    uregulowanie zawarte w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r.
    o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

    Art (tejże usawy). 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z
    umową (czyli uszkodzony), kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu
    zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba
    że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.
    Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego
    z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze
    się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób
    zaspokojenia.

    2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
    sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
    kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
    materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

    3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w
    ust. 1, ! nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa
    się, że uznał je za uzasadnione!
    (najlepiej wysłać listem poleconym)

    4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać
    naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość
    takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana
    narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się
    stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może
    odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
    Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się
    rodzaj towaru i cel jego nabycia.

    Art. 9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli
    przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru
    konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania
    terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

    Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
    umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od
    wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie
    wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony
    mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

    (...)
    Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć
    ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o
    niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można
    tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich
    niezgodnościach towaru z umową, lub przez wybór prawa obcego.


    Ergo jeśli gwarancja była krótsza niż 2 lata, masz jakieś szanse.
    Pomoże Powiatowy Rzecznik Konsumentów - szukaj w starostwie.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1