  • Data: 2008-04-21 14:52:45
    Temat: Re: Jak rozliczyć sięz pieniedzy z Ugody sądowej
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Liwiusz pisze:

    > Swego czasu miałem sprawę z pracodawcą i została zawarta ugoda. W
    > ugodzie stwierdziłem, że wypłacone odszkodowanie wyczerpuje moje
    > wszystkie roszczenia z przedmiotowej umowy o pracę. IMO nie ma zatem
    > podstaw, abym w przyszłości dochodził jeszcze raz tego samego.

    Są jak najbardziej. Wynagrodzenia nie można się zrzec, a więc
    oświadczenie "wyczerpują ..." jest nieważne (art. 58 kc), oczywiście o
    ile istniały określone roszczenia.

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw
    Publicznych 2006-02-03, II PK 161/05
    Opubl: OSNAPiUS rok 2007, Nr 3-4, poz. 41, str. 121

    Z art. 84 KP wynika zakaz nie tylko całkowitego, lecz także częściowego
    zrzeczenia się prawa do wynagrodzenia. Zakaz ten ma charakter
    bezwzględny i obejmuje zrzeczenie się prawa do wynagrodzenia za pracę w
    drodze wszelkich oświadczeń woli pracownika, w tym również w drodze
    ugody sądowej.

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych z 2001-02-02, I PKN 225/00
    Opubl: OSNAPiUS rok 2002, Nr 20, poz. 487

    Bezwzględny charakter prawny zakazu zrzeczenia się przez pracownika
    wynagrodzenia za pracę (art. 84 KP) powoduje nieważność niekorzystnego
    dla niego uzgodnienia, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu łączącej
    równocześnie strony umowy agencyjnej będzie stanowiło zaspokojenie
    roszczenia o wynagrodzenie za pracę.

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych z 2000-02-01, I PKN 503/99
    Opubl: OSNAPiUS rok 2001, Nr 12, poz. 411

    Ocena, czy zawarte w treści ugody sądowej oświadczenie pracownika
    dotyczące "zrzeczenia się wszelkich roszczeń finansowych" w stosunku do
    pracodawcy, narusza bezwzględnie obowiązujący przepis art. 84 KP, a w
    związku z tym, czy cała ugoda sądowa (lub tylko jej część - zgodnie z
    art. 58 § 3 KC) jest dotknięta nieważnością, musi być poprzedzona
    ustaleniem rzeczywistej treści ugody.

    Co najwyżej pracodawca może liczyć na art. 8 kp, ale nie polecam.

    --
    @2008 Johnson

    "Czas pracy wydłuża się wypełniając cały czas przeznaczony na jej wykonanie"