  • Data: 2007-06-21 06:24:55
    Temat: Re: Jak liczyc odsetki ustwowe?
    Od: MiCHA <m...@m...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello,

    MałGosia wrote:

    > Nie bardzo potrafie policzyc odsetki ustawowe, dlatego prosze kogos z
    > szanownych grupowiczow o pomoc :) Owszem, korzystam z kalkulatorow
    > ktorych w necie mnostwo , ale mam problem z datami. Sytuacja wyglada
    > tak, ze byla sobie pewna stala kwota, ktora byla pobierana przez bank
    > 20 dnia kazdego miesiaca. W kalkulatorze trzeba wpisac dwie daty. Z
    > data poczatkowa nie ma probelmu - 20. Ale czy koncowa to ma byc 19
    > nastepnego miesiaca? Bo w sumie 20 kwota sie zmienila...

    Za 20 odsetki się jeszcze nie należą, bo 20 to dzień wymagalności
    świadczenia. Odsetki należą się za przekroczenie tej daty, czyli od 21.
    (Ale uważaj, bo niektóre kalkulatory wymagają podania nie pierwszego
    dnia odsetek, tylko daty wymagalności świadczenia, a wtedy to będzie
    właśnie 20!).

    W każdym razie są dwie metody:

    1.
    Liczysz odsetki od 21 stycznia (załóżmy) do dnia zapłaty od kwoty, którą
    bank naliczył 20.01.
    Liczysz odsetki od 21 lutego do dnia zapłaty od kwoty, którą bank
    naliczył 20.02.
    Liczysz odsetki od 21 marca do dnia zapłaty od kwoty, którą bank
    naliczył 20.03.
    Całość sumujesz. (odsetki zaokrąglasz do pełnych złotych)

    2.
    Liczysz odsetki od 21.01 do 20.02 od kwoty, którą bank naliczył 20.01.
    Liczysz odsetki od 21.02 do 20.03 od sumy kwot, które bank naliczył do
    tej pory (bez odsetek!).
    Liczysz odsetki od 21.03 do 20.04 od sumy kwot, które bank naliczył do
    tej pory (bez odsetek!).
    Na końcu liczysz odsetki od 21 ostatniego miesiąca do dnia zapłaty od
    sumy kwot, które bank naliczył do tej pory (bez odsetek!).
    Całość sumujesz. (również zaokrąglasz odsetki)

    Wynik powinien wyjść taki sam... :-)

    --
    MiCHA