    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hipermarkety, plecaki, itp. - jeszcze raz
    Date: Mon, 18 Sep 2006 22:45:03 +0200
    <i...@n...lechistan.com> <eelh5n$kti$1@inews.gazeta.pl>
    <eeliss$l6r$1@news.onet.pl> <eelj64$s6t$2@inews.gazeta.pl>
    <i...@n...lechistan.com> <eemere$1i8$5@inews.gazeta.pl>
    <eemhca$caj$2@inews.gazeta.pl>
    <1...@d...googlegroups.com>
    <g...@n...lechistan.com> <eemntt$6h8$1@news.onet.pl>
    <eempjn$6h4$1@atlantis.news.tpi.pl> <eemql4$hfp$1@news.onet.pl>
    <eems0t$ggp$1@atlantis.news.tpi.pl> <eemss9$q28$1@news.onet.pl>

    Użytkownik "mr.all" <j...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:eemss9$q28$1@news.onet.pl...

    > Idac tropem bramek nad Solina, twierdze, ze wlasciciel marketu moze postawic
    > sobie bramki wedle woli, organizowac ruch klientow wedle woli, handlowac
    > towarami wedle woli i zapisom w prawa.

    Nie. Może ogrodzić swój market i nikogo tam nie wpuścić. Oosba która wówczas
    wejdzie popełni przestępstwo.

    > Klient, wchodzac do marketu, godzi sie na zasady panujace w markecie.
    > Uwazasz inaczej?

    Tak. Zdecydowanie tak. Market jest miejscem publicznym. Jeśli nawet założyć, że
    właściciel terenu ma prawo wydawać sobie jakieś tam rozporządzenia, to można je
    rozpatrywać co najwyżej na płaszczyźnie cywilnoprawnej. A więc na pewno
    ochroniarze nie mają prawa nikogo zatrzymać z tego powodu. W konsekwencji te
    wszystkie regulaminy po prostu o kant odwłoka rozbić. Kto chce to ich
    przestrzega. Kto nie, to nie, bo pracownik ochrony nie może nic zrobić. A jak
    będzie chciał coś zrobić, to nie dość, że naraża się na odpowiedzialność karną,
    to jeszcze na zastosowanie na nim obrony koniecznej przez klienta.

    Poza tym przyjęcie, że klient wchodząc do sklepu wyraża zgodę na regulamin jest
    bardzo dyskusyjne. Wałkowaliśmy to już na tym forum wiele razy. Oznaczało by to
    ni mniej, ni więcej, tylko że pomiędzy wchodzącym a właścicielem sklepu powstaje
    stosunek prawny - umowa. Ale cóż by to była za umowa? Poza tym momentalnie
    zrodziło by to cały szereg komplikacji cywilnoprawnych dla samego sklepu. Co
    będzie, jak wychodzący powie, że w plecaku było milion złotych? Wszak umową
    nakazali mu złożyć plecak w depozycie, więc to umowa przechowania. A co z
    osobami, które nie zapoznały się z regulaminem? U nas nie ma zwyczaju
    umieszczania takich regulaminów, więc trudno mieć do gościa pretensje o to.
    Wchodząc do sklepu nie mam obowiązku czytania wszystkich wywieszek. A
    inforfamcja od stojącego przy drzwiach nie jest w żaden sposób wiążąca.

    Oczywiście, to nie oznacza, że w sklepie możemy robić co chcemy. Jest jeszcze
    coś takiego, jak porządek publiczny. Jak gdzieś są poustawiane płotki, to
    normalnym jest, że nie należy tamtędy przechodzić bez istotnej przyczyny.
    Naruszenie tych norm stanowi wykroczenie, a to stawia takiego klienta w zupełnie
    innym świetle. Z ścigającego staje się ściganym.