    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Dzielni" Strażnicy Miejscy
    Date: Sat, 13 Mar 2010 22:44:23 +0100

    Andrzej Lawa pisze:

    > Zgłoś poprawkę do przepisów, żeby zawierały takie wyjątki. Albo odwołuj
    > się od mandatu w sądzie.

    Tyle że tych wyjątków powinno być więcej (np. szczeniaki). Chciałem
    tylko wykazać, że bezwzględny nakaz kagańca jest bez-sen-sow-ny, a za
    prawidłowe zabezpieczenie psa jest odpowiedzialny właściciel. I to on
    powinien odpowiadać karnie, a zwłaszcza finansowo.

    Odpowiedzialność karna jest zasadna w skrajnych przypadkach
    pogryzienia, których jest może kilka w roku. Już więcej osób pewnie
    udławi się ośćmi na śmierć, choć nikt nie proponuje wprowadzić nakazu
    sprzedaży wyłącznie filetów.

    Jak rozwiązać problem niebezpiecznych psów? Jak widać oddanie tego w
    ręce policji i strażników miejskich jest nieefektywne. Kolejne
    zaostrzanie przepisów nic nie da.

    Jak to zwykle bywa, oddanie władzy ludziom jest o wiele bardziej
    efektywne. Przepisy o smyczy i kagańcu można spokojnie znieść,
    wprowadzając w zamian system odszkodowań cywilnych. Jak na kogoś skoczy
    pies - 200zł odszkodowania. Ugryzie, ale nie do krwi - wysokie kilkaset
    zł, a może i ponad 1000zł.

    Tak jak wspomniałem - 95% psów jest nieagresywnych w stosunku do
    ludzi (częściej spotyka się psa agresywnego w stosunku do innego psa).
    Te przykładowe 5% psów agresywnych i tak jest trzymanych w bezpieczny
    sposób, właściciele bowiem głupi nie są. Ten 1% wyjątków wypadków przy
    pracy, gdzie ktoś nie zapanował nad psem nie jest powodem, aby każdemu
    psu klatkować usta.

    W tym celu podałem porównanie, którego nie zrozumiałeś - pies jest
    psem, a dziecko dzieckiem, nad którym również nie da się w 100%
    zapanować. Czy z tego powodu, należy zakazać dzieciom wychodzić na dwór?
    Nie wynika z tego fakt, że dziecko to pies, czy pies to dziecko.

    --
    Liwiusz