eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy? › Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Dziecko wyrządziło szkodę osobie trzeciej z moją czy bez mojej winy?
    Date: Mon, 02 Jan 2023 02:16:39 GMT

    On 2022-12-31, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No coz, wersji jest pare:
    > -nie bylo pilnujacego nauczyciela na korytarzu,
    > -nie było, a powinien byc,

    nie dobrze, wina szkoły

    > -był, ale korytarz duzy, wszystkich biegającyh uczniow nie zlapie,

    nie dobrze, wina szkoły

    > -nie wolno mu łapać, bo to naruszenie nietykalnosci osobistej.

    nie dobrze, wina szkoły (brak odpowiedniej organizacji)

    > Nawet nie wiem, czy mu krzyczec wolno, bo w pracy to by chyba
    > sie mobbing nazywało :-)
    >
    > Czyli jakie jest prawne rozwiązanie?
    > Zawiesic po pierwszym biegnieciu w prawach ucznia, i potem oswiadcyc
    > rodzicom, ze nie ma tez prawa do odszkodowania? :-)

    Działać robiąc rzeczy, które pozwolą zminimalizować ryzyko wypadku.
    Jeśli zasoby (dostępni nauczycie, infrastruktura) są oczywiście
    nieodpowiednie, informować o tym instytucję zwierzchnią.

    > Raczej nie o to chodzi - mechanik przeszkolony i powinien zrobic
    > dobrze, ale cos spieprzyl ... zakład odpowiada za działania
    > pracownika.

    Jak spieprzył to odpowiada. Każdy działa na zasadzie pewnego ryzyka.

    > Ale pamietam inny przypadek.
    > Kierowcy silnik zacząl wydawac dziwne odglosy, wiec zajechal do
    > warsztatu.
    > Mechanik uruchomil silnik ... i tu cos huknęlo, korbowod wyszedl
    > bokiem. Czyja wina?

    Niczyja. Tzn. silnik klienta i mógł się popsuć czego konsekwencje ponosi
    klient. No chyba, że oceniając rozsądnie, mechanik powinien był
    przewidzieć, że huknie i wyjdzie.

    > Sam niedawno mialem podobnie - znajoma mowi, ze cos dymi pod maską.
    > Spodziewam sie wycieku plynu, prosze aby włączyla silnik,
    > po chwili dymi, gdzies spod oslony paska rozrzadu i smierdzi spaloną
    > gumą.
    > Zablokowala sie rolka napinacza i pasek o nią tarł. Rozgrzewał sie i
    > dymil.
    >
    > Musialo to trwac co najmniej pare minut, ze zauwazyla,
    > ale przeciez w koncu by sie zerwal albo zapalil, i nieszczescie

    A jesteś mechanikiem po którym nalezy spodziewać się określonej wiedzy i
    doświadczenia?

    > gotowe. Moglo sie to trafic w czasie moich ogledzin.

    MZ to nie idzie po tym komu się zdarzenie losowe przytrafiło, a po tym
    kim jest ta osoba, w jakiej roli występuje i czy będąc profesjonalistą
    powinna była się spodziewać, że (tu), mógła to być zatarta rolka paska.

    W roli: również, czy sam się określiłeś jako np. znawca przedmiotu, bo
    jeśli nie, a znajoma nalegała to jakby ryzyko przechodzi na nią.

    --
    Marcin