    From: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dwa pytania o oprogramowanie komputerowe
    Date: Tue, 1 Mar 2005 22:15:47 +0100
    <s...@t...ceti.pl> <cvkmvh$2up$1@inews.gazeta.pl>
    <cvlj6p$bi8$1@korweta.task.gda.pl> <cvllfc$lee$1@inews.gazeta.pl>
    <cvoalc$c0s$1@korweta.task.gda.pl> <cvopfm$eu1$1@inews.gazeta.pl>
    <cvpfd5$8cb$1@korweta.task.gda.pl> <cvpplh$ojv$1@inews.gazeta.pl>
    <cvq39f$t3j$1@korweta.task.gda.pl> <cvq8ve$qa0$1@inews.gazeta.pl>
    <cvqo42$iao$1@korweta.task.gda.pl> <cvqqss$b34$1@inews.gazeta.pl>
    <cvstdb$1uo$1@korweta.task.gda.pl> <cvv9e6$2g1$1@news.onet.pl>
    <d01daa$4ab$1@korweta.task.gda.pl> <d01lts$fat$1@inews.gazeta.pl>
    <d026vd$sio$1@korweta.task.gda.pl> <d02cb8$358$2@inews.gazeta.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@e...net> napisał :

    > Krystian Zaczyk rzecze:
    >
    > Ależ wręcz przeciwnie! Dla mnie oczywistym jest, że nie należą.
    > W przeciwnym wypadku zapoznawanie się z treścią książki, słuchanie
    > muzyki i oglądanie filmu, zdjęcia, obrazu , należałoby wyłącznie do praw
    > autora, a nie nabywcy egzemplarza danego utworu. Czysty absurd!

    A, teraz dopiero zrozumiałem do końca Twoje poprzednie pytanie...
    Oczywiście, że używanie programu nie wiąże się z *nabyciem* praw
    autorskich :-)) Licencja to zgoda na korzystanie z utworu wyrażona
    *przez* właściciela praw autorskich, lecz prawa te nie przechodzą
    na licencjobiorcę. Otrzymuje on jedynie zgodę na korzystanie
    z utworu na okreslonych w licencji polach. Po raz kolejny zwracam
    uwagę, na określenie "w szczególności" w art. 50.

    > Czyżbyś uważał uruchomienie programu za jego... zwielokrotnienie!?

    Nie "za", ale przy uruchamianiu zachodzi zwielokrotnienie części
    utworu niezbędne do jego stosowania (np. przez wprowadzenie
    do pamięci, instalację z oryginalnego nośnika na dysku itp.).
    O tym mówi właśnie art. 55 który cytowałem.

    > W takiej sytuacji korzystanie z programu przeze mnie i np. moją
    > dziewczynę byłoby złamaniem prawa, ponieważ jak zauważyłeś art. 23 nie
    > obejmuje programów :)
    > A to byłby kolejny absurd, czyż nie?

    Nie, gdyż typowa licencja na program nie jest imienna (nie mylić
    z wyłącznością). Jednak - tu powracam do poprzedniego listu - jeśli
    dziewczyna zainstalowałaby program na swoim komputerze, a on byłby
    juz zainstalowany na Twoim - wtedy byłoby to korzystanie nieuprawnione.
    Zwróć jednak uwagę, że art.75 mówi "jeśli umowa nie stanowi
    inaczej". Zatem licencja _może_ zezwolić na instalację i korzystanie
    z programu na kilku komputerach na raz, ale pod warunkiem niejednoczesnego
    korzystania z nich (tak jest chyba w MS Windows, ale mogę się mylić),
    lub po prostu na instalację na kilku komputerach (licencja
    wielostanowiskowa).
    Dozwolony użytek własny pozwala natomiast na korzystanie
    z utworu _bez_ takiej zgody w określonym ustawowo gronie osób,
    jednak nie dotyczy programów komputerowych.

    Przy okazji chciałbym napisać, że moim (i nie tylko) zdaniem ustawa nie
    jest do końca jednoznaczna w swych sformułowaniach. Wystarczy
    poczytać troche komentarzy, lub wyroków sądów czy izb skarbowych,
    aby przekonać się że te same jej zapisy bywają różnie interpretowane.

    Krystian