    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Defibrylator
    <%vcpL.2092838$G_96.1198619@fx13.ams1>
    <63a55558$0$463$65785112@news.neostrada.pl>
    <B1dpL.1854233$YC96.640389@fx12.ams1>
    <63a56e28$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <rVrpL.1854500$YC96.723670@fx12.ams1>
    <63a6f9b7$0$557$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sun, 25 Dec 2022 02:12:59 GMT

    On 2022-12-24, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > No więc chyba tego nikt nie kontroluje. Apteczki kontroluje Inspekcja
    > Pracy. Jak ostatnio kolega się zranił, to mimo tego, że obok była
    > apteczka, to go opatrywałem opatrunkiem osobistym, co mam go zawsze na
    > pasku - bo w apteczce było kilka wacików do zmywania makijażu.
    > Wszcząchnęło to przełożonymi i kupili kilka bandaży. ale podejrzewam, ze
    > znowu nikt tym się nie będzie do następnego wypadku przejmował.

    Ciekawe, że nikt tego jeszcze nie unormował.

    > Po pierwsze z tymi AED to, zwracam uwagę, że to wynalazek ostatnich lat.

    Znaczy upowszechnienie, a i to nie uniwersalnie a prędzej w Polsce.

    > Jeśli masażu nie zacznie się po kilku minutach od utraty przytomności,
    > to nawet AED życia nie przywróci. W karetce, gdzie pacjent Ci się może
    > zatrzymać podczas transportu ma to głęboki sens, ale tam nie używa się
    > takich ratowniczych, tylko takich, gdzie wszystko ustawiasz sobie sam.
    > Fakt, ze często markerem na obudowie są popisane te właściwe parametry,
    > by w panice czegoś nie popier....lić, ale jak to źle ustawisz, to
    > teoretycznie można komuś zrobić krzywdę.

    No ale mówimy nie o specjalistycznych dla personelu medycznego a AED,
    czyli automatach dla nieprzeszkolonego ludu.

    > No i teraz trzeba się zastanowić, w których miejscach statystycznie jest
    > szansa, ze osoba straci przytomność w sposób wymagający AED i jeszcze
    > będzie ktoś, kto będzie wiedział co to AED oraz będzie chciał, umiał,
    > odważy się pobiec po niego i przynieść i użyć. Ponieważ priorytetem jest
    > jednak ratowanie pacjenta, a takie minimum ratujących, to dwie osoby
    > (niby można samemu, ale długo nie pociągniesz). Trzeba, by przy ofierze
    > znalazło się trzech ogarniętych. Dwóch ratuje, trzeci biega i szuka AED.

    W takich miejscach jak galerie i inne miejsca publiczne na ogół zbiera
    się tłum gapiów. Jest to kwestia podstaw zarządzania sytuacją, bo osoby,
    które mogą przynieść AED się zwykle znajdą. Ale nie mówi się wtedy,
    "niech ktoś przyniesie AED", tylko wskazuje konkretną osobę w tłumie.
    Tak samo jest zresztą przy wezwaniu karetki czy służb.

    > Po za tym często ta sytuacja się zmienia dynamicznie. To nie jest tak,
    > że człowiek nagle upada z zatrzymaną akcją serca. Zaczyna się źle czuć.
    > Słabnie. Najpierw oczywiście jest podejrzenie, że pijany - bo to u nas
    > standard. Wreszcie ktoś mądry podchodzi i zaczyna się interesować
    > pacjentem, bo pijany przecie też może się zatrzymać. Przeważnie
    > podchodzi jedna osoba. To jak stwierdzisz, ze gość się zatrzymał, to nie
    > zostawisz go i nie pobiegniesz po AED. Spróbuj losową osobę z tłumu
    > wysłać po AED, a zobaczysz, czy czasem Ci szybciej karetka albo straż

    Zupełnie losowa to ta osoba być nie powinna. Wierzę, że jak już się
    znajdzie ktoś, kto będzie potrafił ogarnąć sytuację, to będzie też
    potrafił wskazać kogoś kto nieco bardziej rokuje.

> [...]
    > "RATOWNIK" i sprawdzał. Zresztą w tej aplikacji też są bzdury. NA moim
    > terenie staram się je prostować, ale skoro u mnie są nieistniejące AED,
    > a nie ma tych istniejących, to mam podstawy sądzić, że poza tym terenem
    > też.
    > Teraz standardem w mieście jest, że do 15 minut masz wsparcie karetki
    > albo straży. No więc biorąc pod uwagę ekonomiczność wysłania kogoś,
    > przyniesienia tego, rozłożenia, podłączenia, to o wiele ważniejszy jest
    > masaż w tym czasie, niż ten jeden, dwa cykle które zdąży AED zanim
    > wbiegną ratownicy z profesjonalnym sprzętem.

    Niemniej dla zarządzania ryzykiem nalezy to zrobić, bo i karetka może
    mieć wypadek lub utknąć w korku. Wtedy zostajesz z niczym. A tak, nawet
    jeśli tego AED nie da się znależć w ciągu paru minut to zawsze jest
    jakas alternatywa, plan B, który może komuś uratować życie.

    --
    Marcin