    Date: Sat, 24 Dec 2022 14:08:04 +0100
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <%vcpL.2092838$G_96.1198619@fx13.ams1>
    <63a55558$0$463$65785112@news.neostrada.pl>
    <B1dpL.1854233$YC96.640389@fx12.ams1>
    <63a56e28$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <rVrpL.1854500$YC96.723670@fx12.ams1>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Defibrylator

    > A ten środek opatrunkowy to ma jakąś datę ważności i czy sanepid wymaga
    > aby było przed tą datą? Do czego zmierzam, ktoś chyba jednak jest co się
    > tym zajmuje więc AED też powinien. Z drugiej strony skoro AED nie jest
    > obowiązkowe to faktycznie, powiesić i olać.

    No więc chyba tego nikt nie kontroluje. Apteczki kontroluje Inspekcja
    Pracy. Jak ostatnio kolega się zranił, to mimo tego, że obok była
    apteczka, to go opatrywałem opatrunkiem osobistym, co mam go zawsze na
    pasku - bo w apteczce było kilka wacików do zmywania makijażu.
    Wszcząchnęło to przełożonymi i kupili kilka bandaży. ale podejrzewam, ze
    znowu nikt tym się nie będzie do następnego wypadku przejmował.

    > Ale jak taki wiszący w miejscu publicznym, oznaczony AED, nie jest
    > sprawny, bo np. siadła ta bateria a nikt tego nie sprawdza, czy to aby
    > potencjalnie nie rodzi jednak jakiś poważniejszych skutków również
    > prawnych? Potrzebny AED, ktoś leci, przynosi, mineło z 10 min
    > minut, odpala, a to nie odpala. A w budynku obok był sprawny.

    Po pierwsze z tymi AED to, zwracam uwagę, że to wynalazek ostatnich lat.
    Jeśli masażu nie zacznie się po kilku minutach od utraty przytomności,
    to nawet AED życia nie przywróci. W karetce, gdzie pacjent Ci się może
    zatrzymać podczas transportu ma to głęboki sens, ale tam nie używa się
    takich ratowniczych, tylko takich, gdzie wszystko ustawiasz sobie sam.
    Fakt, ze często markerem na obudowie są popisane te właściwe parametry,
    by w panice czegoś nie popier....lić, ale jak to źle ustawisz, to
    teoretycznie można komuś zrobić krzywdę.

    Te ratownicze mają tę zaletę, że za Ciebie myślą, ale i to jest tak, że
    ratownik używając ich w pewnym momencie musi "nie słuchać". Bo
    urządzenie każe przestać masować, a w standardzie jest masowanie przez
    ten jeden blok. Przestajesz, gdy jest ewentualnie wyładowanie.

    No i teraz trzeba się zastanowić, w których miejscach statystycznie jest
    szansa, ze osoba straci przytomność w sposób wymagający AED i jeszcze
    będzie ktoś, kto będzie wiedział co to AED oraz będzie chciał, umiał,
    odważy się pobiec po niego i przynieść i użyć. Ponieważ priorytetem jest
    jednak ratowanie pacjenta, a takie minimum ratujących, to dwie osoby
    (niby można samemu, ale długo nie pociągniesz). Trzeba, by przy ofierze
    znalazło się trzech ogarniętych. Dwóch ratuje, trzeci biega i szuka AED.

    Po za tym często ta sytuacja się zmienia dynamicznie. To nie jest tak,
    że człowiek nagle upada z zatrzymaną akcją serca. Zaczyna się źle czuć.
    Słabnie. Najpierw oczywiście jest podejrzenie, że pijany - bo to u nas
    standard. Wreszcie ktoś mądry podchodzi i zaczyna się interesować
    pacjentem, bo pijany przecie też może się zatrzymać. Przeważnie
    podchodzi jedna osoba. To jak stwierdzisz, ze gość się zatrzymał, to nie
    zostawisz go i nie pobiegniesz po AED. Spróbuj losową osobę z tłumu
    wysłać po AED, a zobaczysz, czy czasem Ci szybciej karetka albo straż
    pożarna na wsparcie nie przyjedzie. No i też nikt chodząc nie zastanawia
    się, gdzie te AED są i jak mam problem, to nie będę odpalał aplikacji
    "RATOWNIK" i sprawdzał. Zresztą w tej aplikacji też są bzdury. NA moim
    terenie staram się je prostować, ale skoro u mnie są nieistniejące AED,
    a nie ma tych istniejących, to mam podstawy sądzić, że poza tym terenem
    też.

    Teraz standardem w mieście jest, że do 15 minut masz wsparcie karetki
    albo straży. No więc biorąc pod uwagę ekonomiczność wysłania kogoś,
    przyniesienia tego, rozłożenia, podłączenia, to o wiele ważniejszy jest
    masaż w tym czasie, niż ten jeden, dwa cykle które zdąży AED zanim
    wbiegną ratownicy z profesjonalnym sprzętem.

    --
    Robert Tomasik