    Date: Mon, 21 Jun 2010 15:54:23 +0200
    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dane firm
    <hvlnc2$28l$1@node1.news.atman.pl> <hvlnl9$qfu$1@news.onet.pl>
    <hvlub2$3ga$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1006211110070.3868@quad>
    <4c1f462f$0$17087$65785112@news.neostrada.pl>
    <4c1f4c2d$0$17106$65785112@news.neostrada.pl>
    <4c1f5118$0$2583$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 21-06-2010 13:53, Olgierd pisze:

    > Praktycznie to jest pytanie -- zachowując proporcję -- jak "ukradnę,
    > przecież mnie nie złapią".

    Czy najpierw ten ktoś zastanawia się "czy jak ukradnę to jest to
    przestępstwo?" Oczywiście nie. Porównanie zupełnie nieproporcjonalne.

    Czy kradzież to przestępstwo - oczywiście.
    Czy zbieranie jawnych danych z innych serwisów to kradzież? Może, ale
    kto jest okradany i co właściwie jest przedmiotem kradzieży?
    I podstawowe pytanie - kto traci? Komu ubywa w wyniku tego działania,
    skoro "okradany" serwis nie żyje ze sprzedaży danych, a z faktu, że
    firmy płacą mu za publikację swoich danych i za to, żeby te dane były
    jak najszerzej rozpropagowane.

    Efekt końcowy tej umowy zwykle jest za darmo - np. za ogłoszenie w PF
    płacę grube pieniądze - ten kto mnie szuka wyszukiwarkę ma za darmo.
    Podobnie inne duże firmy - żyją z ogłaszających się a nie z poszukujących.

    > W przypadku danych elektronicznych łapie się np. rejestrując wzmożoną
    > penetrację jakichś kombajnów. Albo (w przypadku danych często
    > aktualizowanych) regularną obecność odkurzacza, ponawiającego operację co
    > konkretny czas.
    >
    > Poza tym zwykle korzystający z bazy robi to po to, by się pochwalić. Więc
    > jak już mam coś unikalnego i ktoś nowy to zaczyna mieć, to też jest
    > jakieś ułatwienie.

    Ale baza danych firm nie jest niczym unikalnym - a o niej toczy się
    dyskusja.
    Wyszukiwarka, silnik bazy danych, nawet grafika strony - owszem.
    Same dane są wysoce nieunikalne, mozna je zdobyć z kilku źródeł.
    Nie widać po nich, skąd pochodzą.

    "Ktoś nowy" kto wzbudzi czujność to mógł być 20 lat temu. Dziś tych
    serwisów jest na kopy, trudno ustalić kto od kogo ściąga.
    I czy w ogóle ktoś ustala?

    Zejdźmy na ziemię.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl