  • Data: 2008-07-06 17:24:17
    Temat: Re: Czy wypożyczanie książek jest legalne [OT]
    Od: Tristan <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 06 lipiec 2008 15:52
    (autor Olgierd
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <p...@r...org>):

    > Gombrowicza w całości wydali dopiero w 1989 roku. Kisielewski-literat w
    > ogóle nieznany. Herling-Grudziński. Mnóstwo literatury rosyjskiej.

    Szczerze mówiąc, nie rusza mnie to. Same humanistyczne bełkoty.

    > a) literatura nie ma nic do patentów,

    ma. Po prostu kiedyś się pisało to, co się opracowało. teraz się pisze
    ogólnie, w stylu ulotek reklamowych. Żeby nie naruszyć praw X ani nie
    zdradzić swoich.

    > b) faktycznie, patentami się nie przejmowano -- PRL jumała na maksa,

    Tak zresztą od wieków było wszędzie. Dopiero potem chory kapitalizm usański
    zaczął świrować i zarażać świat.

    > c) literaturę skutecznie ograniczała cenzura,

    Ja tam myślę, że demonizujesz. Jakoś wtedy się książki czytywało, za to
    teraz to raczej już nie.

    > d) w ojczyźnie socjalizmu część literatów jechała na Kołymę albo do
    > psychuszki,

    No wiesz, ja nie mówię, że ów system był dobrze zorganizowany. Ja mówię o
    ogólnych plusach. Pisałem, że ani Wielki Brat ani SB i okolice dobre nie
    były. ideałem dla mnie byłby PRL bez tych dwóch właśnie rzeczy.

    > Albo na siłę pałką po grzbiecie.

    No tego nie kojarzę. W każdym razie, było krzewienie kultury i nauki.
    Do tego np. telewizja edukacyjne. Sonda, laboratorium i masa innych. Teraz
    mamy drzyzgi i inne sylwusie.

    > Gierek! Partia! Gierek! Partia! (miewasz takie sny, co?)

    A co to ma wspólnego? Ja po prostu wspominam ciepło jak można było
    wczasować. Jak można było społecznie współdziałać i żyć.

    > Czyli: socjalizm tak, wypaczenia nie?

    Ano.

    > Nigdy nie przyszło Ci do głowy, że wypaczenia były immanentną cechą tego
    > systemu?

    Nie. Bo co ma SB z socjalizmem wspólnego? Teraz też są różne BSA, CIA, FBI.
    organizacje w stylu SB są też w państwach o zupełnie dyktatorskiej władzy.

    > Gospodarka niedoboru? kolejki po towary, których nie starczało prawie dla
    > nikogo?

    No to pisałem, że utrzymywanie Wielkiego Brata nie było korzystne.
    Zresztą, Bugiem a Prawdą, teraz też różowo nie jest. Jak się ma masowy gust
    i potrzebuje masowych rozwiązań z supermarkieta to pół biedy. A ja np.
    potrzebuję zegar... i dupa -- zegarmistrzów już nie ma, a w sprzedaży są
    zegary za 5zł, które nie działają i są na baterie oraz zegary za 3kzł, na
    które mnie nie stać ani których nie wiadomo gdzie serwisować. Nie ma
    stolarza, który by mi wykonał biurko na wymiar. Od pół roku się proszę po
    różnych firmach i dupa. I tak można by wymieniać i wymieniać. Za PRL nie
    było problemu. Był wioskowy zegarmistrz u nas, wioskowy stolarz, kilku
    wioskowych szewców.

    Jak zwiedzam kraj, to poza centrami są głównie ruiny dawnej świetności. Na
    wsi, skąd pochodzi moja żona było kinoteatr, duży sklep przemysłowy...
    Teraz jest kilka spożywczaków z piwem i ruiny.

    Do PGRów się chodziło po pyszne mleczko, teraz mamy syntetyczne wszystko.

    > Zatruwanie środowiska?

    No wtedy wszędzie truli. To tak jak z fajkami... Też teraz jest moda na
    niepalenie a wtedy paliło się wiadrami. Co nie znaczy że papierosy są
    wynikiem socjalizmu.

    --
    Tristan