    Date: Wed, 22 Mar 2023 00:21:52 +0100
    Subject: Re: Czy wypłaty "pod stołem" są już legalne dla pracownika?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <1...@4...net>
    <6419ea5c$0$9601$65785112@news.neostrada.pl>
    <14eicbbwoy81p$.swrpdar90k3.dlg@40tude.net>
    <6419ecf3$0$9601$65785112@news.neostrada.pl>
    <tvcrfd$78d7$1@dont-email.me>
    <641a106f$0$9602$65785112@news.neostrada.pl>
    <tvd9nk$9mu8$1@dont-email.me>
    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-21 o 23:05, Kviat pisze:

    >>> Czyjego dochodu?
    >>> Pracownika, czy swojego?
    >>
    >> Od swojego.
    >
    > Ale nie płaci od dochodu.

    Jest tu pewna nieścisłość, ale od swojego dochodu płaci nie tylko
    dochodowy, ale i składkę zdrowotną, więc presja na ukrywanie dochodu
    pracownika trochę zmalała.

    > Zatrudniasz pracownika, to płacisz ZUS za siebie i za pracownika.
    > Czego nie rozumiesz?

    Tego, że jak płacisz ZUS za pracownika, to nie płacisz ZUS za siebie (od
    tej kwoty). Elementarz.

    > Dopiero jak "pracownika" "zatrudniasz" na czarno, to ZUSu za niego nie
    > płacisz.

    Ale płacisz ZUS (w sensie: dochodowy i zdrowotną) od siebie.

    > Z tego nijak nie wynika, że jak za niego ZUSu nie zapłacisz, to z tego
    > co mu nie zapłaciłeś odprowadzasz ZUS dla siebie, bo ten "zysk" wlicza
    > ci się do dochodu.

    Od tego "dochodu" (którego de facto nie masz) płacisz podatek dochodowy
    i nieodliczalną składkę NFZ.

    > Jak nie zapłaci ZUSu za pracownika, to nie znaczy, że od tej kwoty
    > będzie musiał odprowadzić ZUS za siebie.

    Trochę oszczędzi, faktycznie, ale i tak dochodowy i NFZ będzie trzeba
    opłacić, na pewno więcej niż kiedyś, kiedy trzeba było opłacić wyłącznie
    podatek dochodowy.

    > Próbowałem też do ciebie.
    > I nie pomogło do dzisiaj.

    Nie takie było pytanie.