    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 14 Jul 2010 12:09:48 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czy to wprowadzanie klientów w b??d lub oszustwo?

    On Tue, 13 Jul 2010, Maciek wrote:

    > Jeszcze jedna sprawa mnie zainteresowała.
    >
    > Jeśli przyjmiemy, że doszło do "sprzedazy przedsiebiorstwa", które nie ma
    > osobowości prawnej to rozumiem, że nie było to przeniesienie własności
    > "przedsiębiorstwa" (które chyba nie ma żadnej jednolitej, łącznej formy
    > prawnej)

    Ale ma prawną definicję.

    > tylko doszło do sprzedaży jakiegoś zbioru praw - np. własności lub
    > autorskich majątkowych. W takim razie jeśli od "sprzedaży przedsiębiorstwa
    > bez osobowości prawnej" odejmiemy po kolei transakcje dot. pozostałych
    > składników

    Otóż nie.
    Przedsiębiorstwo jest zbiorem składników, ale tylko dlatego, że jest
    ...tym zbiorem. Nie jest to po prostu suma, lecz właśnie ich łączny
    zbiór. Małżeństwo jest małżeństwem nie dlatego, że mamy oddzielnie
    męża i żonę, a spółka - dlatego że mamy kilka osób. Twory o których
    mowa definiują właśnie *połączenie* składników, nie same składniki
    (i przedsiębiorstwa też to dotyczy).
    Zwróć uwagę na definicję w Kodeksie Cywilnym oraz na fakt że sprzedaż
    przedsiębiorstwa np. nie podlega (!) pod VAT (dla ścisłości to drugie
    jest szersze, obejmuje również "zorganizowaną część").

    Żeby była jasność: Twoje zastrzeżenia co do posługiwania się referencjami
    rozumiem, w szczególności jeśli zarówno one odwołują się do przedsiębiorcy
    (a nie przedsiębiorstwa) tudzież wskazane jest iż "celem" miałby być
    przedsiębiorca (a nie przedsiębiorstwo).
    BTW: podany link coś mi nie działa, wiec nie widziałem.

    > To może zacząć skupywać takie referencje od przedsiębiorców kończących
    > działalność. :)

    :)
    To chyba tak, jak z "przekazywaniem głosów" przez przegrywającego
    pierwszą rundę wyborów prezydenckich.

    pzdr, Gotfryd