  • Data: 2008-06-13 21:16:45
    Temat: Re: Czy jesli ktos xeruje... naruszając prawa autorskie
    Od: kleemat <k...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski wrote:

    > Też chyba nie do końca. A jak nie możesz z jakiegoś powodu kupić
    > konkretnego oprogramowania czy utworu a-v to daje Ci to moralne prawo do
    > zrobienia kopii? Ja rozumiem kulturalne przesłanki i inne podobne dylematy
    > ale to MZ mydlenie sobie samemu oczu dla poprawy samopoczucia.

    Z moralnego punktu widzenia ściganie takich przypadków to IMHO
    wykazywanie tzw. "syndromu psa ogrodnika". Coś jak zniszczenie nadmiaru
    jedzenia by tylko przypadkiem nie dorwał go ktoś głodny kogo nie stać.
    Raczej nic czym warto by się chwalić w towarzystwie.

    Co do strony etycznej kserowania książek na własny użytek to warto
    pamiętać że istnieje coś takiego jak "opłaty kompensacyjne". Są one
    wliczane m.in. w cenę urządzeń kserograficznych czy nośników typu
    papieru ksero. Pomijam wspomniane już wcześniej dodatkowe opłaty od
    wpływów odprowadzane przez wszystkich właścicieli punktów ksero. Razem
    stanowią one w założeniu rekompensatę dla twórców oraz wydawców z tytułu
    nieautoryzowanego powielania ich utworów. Sprawiają też, że dozwolony
    użytek osobisty ma mocne podstawy moralne. Warto o tym pamiętać w
    zalewie medialnego bełkotu n/t "kradzieży utworów" i "piratów
    ograbiających z zysków" biednych dystrybutorów.

    Zresztą mniejsza o moralność - to grupa prawna.