eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy Waszym zdaniem to spełnia przesłanki przyszłaszczenia (284 kk)? › Re: Czy Waszym zdaniem to spełnia przesłanki przyszłaszczenia (284 kk)?
    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy Waszym zdaniem to spełnia przesłanki przyszłaszczenia (284 kk)?
    Date: Tue, 19 Aug 2008 16:18:49 +0200

    "Paweł Baranowski" <b...@l...pl> wrote
    > Tak, to już wiem. Wygląda to tak: rozporządził bez zgody i woli (temu
    > stwierdzeniu sprawca nie próbuje zaprzeczać), przelał na własne konto
    > (dokumenty bankowe) i

    to jeszcze za mało

    >uporczywie odmawiał zwrotu (zeznania świadków) aż
    > wreszcie zwrócił

    Zależy jak tłumaczy brak zwrotu. Bo nie zwracanie to za mało, aby mówić, iż
    traktował jako swoje. Ja domyślam sie, że sęk tkwi w tym, iż właściciel był
    mniej sprawy umysłowo i z jakiś powodów uznano, że społenie uzasadnione
    było, aby tamten dbał o jego interesy. Moze tłumaczył się, że chciał chronić
    pieniądze przed samym właścicielem, jeśli potrafił uprawdopodobnić, że mogły
    zostać naruszone interesy właściciela. Zwłaszcza, jak się leczył
    psychiatrycznie. Nie ma tu znaczenia orzekanie, czy faktycznie on swojemu
    majątkowi zagrażał. Wystarczające jest, że tamtem mógł być w takim
    uzasadnionym przekonaniu, choćby ono było błędne. Usprawiedliwione błąd co
    do rzeczywistości wyłacza bezprawności (choć nie wiem czy nie byłoby wtedy
    innej podstawy umorzenia).