    From: Marek Krużel <h...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Człowiek vs. system?
    Date: Mon, 01 Nov 2004 21:12:28 +0100

    Mon, 01 Nov 2004 15:56:05 +0100 Flyer <f...@p...gazeta.pl>
    w:<cm5j14$1qr$1@nemesis.news.tpi.pl> ma tyle do powiedzenia:

    > A ja nie jestem prawnikiem. ;) Zresztą grupa pl.sci.psychologia to
    > niezbyt dobre miejsce na takie rozważania - lepsza jest wspomniana w
    > nagłówku grupa prawna lub grupa o pracy.

    są też pytania ~psychologiczne, ale poszło też na prawo

    > Zgodnie z KP, do sytuacji nieuregulowanych w KP stosuje się przepisy KC,
    > więc sugerowałbym, że zachodzi sytuacja tzw. "bezpodstawnego
    > wzbogacenia". Jedynym problemem jest dla mnie art:
    >
    > Art. 409.
    > Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten,
    > kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już
    > wzbogacony [...]

    a ulega przedawnieniu?

    > Prawdopodobnie do w/w stosuje się orzecznictwo, ale na zdrowy rozum
    > wychodzi, że jeżeli w/w osoba jest "goła i wesoła" [czyli nie ma
    > pieniędzy na koncie], a przy tym nie poczyniła żadnych inwestycji po
    > otrzymaniu zawyżonego przelewu, to były pracodawca nie ma czego u niej
    > szukać.

    w przypadku niewielkich korzyści może się nie opłacać

    > Istnieje, bo powstała strata finansowa - dla pracodawcy najłatwiej jest
    > ukarać pracownika, i przeważnie tak się dzieje.

    czy to zgodne z prawem? rozumiem, wystapienie do sądu pracy jest
    bardzo ryzykowne, chyba że chodzi np. o kilkumiesięczne zarobki.
    gorzej jeśli czując się pokrzywdzony pracownik spróbuje wyrównać
    rachunki z 'bezpodstawnie wzbogaconym' (o ile nadal pracuje)
    przy pomocy jakichś kombinacji księgowych.

    > j.w. - ukaranie pracownika [po lekturze pl.praca.dyskusje]. Co więcej
    > pracodawca nnigdy nie zgodzi się na:
    >
    > - przyznanie, że program [z mojego oglądu kilku programów - we
    > wszystkich występowały uproszczenia algorytmów] jest do d.. - zwłaszcza
    > jak wydane na niego zostały duuuuże pieniądze;

    czyli nie spróbuje także interweniować u producenta??

    > - przyznanie, że pracownicy mają zbyt dużo obowiązków;
    >
    > Co więcej - pracownik nie może się bronić tym, że nie wiedział, bo na
    > takich stanowiskach zatrudnia się osoby z wymaganą znajomością przepisów
    > płacowych.

    cóż ze znajomości przepisów, jeśli program trudno wykrywalną pluskwę,
    w rodzaju innej reakcji w zależności od kolejności wyboru opcji

    > A czym się różni yntelektualista operator, od operatora prasy
    > hydraulicznej? Jeżeli ten drugi źle naciśnie guzik, to nie ma przebacz -
    > nie widzę powodu, żeby miała istnieć jakaś różnica.

    ano chyba nie ma

    > Państwo raczej nie [...]

    nie było problemu - przyszła kontrola i problem powstał ;)
    niestety często problem dla pracownika