  • Data: 2009-10-02 11:56:35
    Temat: Re: Czas pracy a prawo...
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 02 Oct 2009 04:23:00 -0700, ArtiK napisał(a):

    > Moj pracodawca wymaga ode mnie pracy przez 8h i 45min przy czym 45min
    > mam (wg niego) przeznaczyć "na lunch". Moje pytanie to : jak to ma sie w
    > stosunku do prawa pracy? Czy nie jest tak ze pracujac przy komputerze,
    > na kazda godzine pracy przypada 5 minut przerwy WLICZONEJ w czas pracy?

    Myślę, że albo Ty, albo Twój pracodawca myli dwie, a nawet trzy różne
    rzeczy.

    Jedna sprawa to 15-minutowa przerwa wliczana do czasu pracy (art. 134 kp).
    Druga sprawa do owe 5-minutowe przerwy dla pracujących przy kompach (i
    faktycznie, to nie jest tak, że w tych chwilach możesz oddać się
    nicnierobieniu!)

    Trzecia sprawa to niewliczana do czasu pracy przerwa przeznaczona na
    spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych (art. 141 par. 1 kp).

    > Czy pracujac 8h nie mam ustawowego czasu 15min (?) przeznaczonego na
    > posilek - rowniez wliczonego w czas pracy? Jak wyglada sprawa narzucenia
    > 45min przerwy przez pracodawce? czy to legalne?

    Jak rozumiem Twój pracodawca po prostu zastosował -- pytanie czy
    prawidłowo (kłania się art. 141 par. 2 kp) -- właśnie ten przepis.
    Aha, ta przerwa nie stoi na przeszkodzie korzystaniu z opisanych powyżej!

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd