eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCo ze sprzętem po wypłacie odszkodowania, który się odnalazł › Re: Co ze sprzętem po wypłacie odszkodowania, który się odnalazł
  • Data: 2007-03-11 18:11:37
    Temat: Re: Co ze sprzętem po wypłacie odszkodowania, który się odnalazł
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Omni" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:et1br5$43o$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Sprzęt został skradziony z samochodu, który stał w miejscu niestrzeżonym i
    > takie były warunki umowy ubezpieczenia, więc chyba nie do końca jest tak, że
    > to ubezpieczyciel jest teraz właścicielem.

    O ile nie ma czegoś w polisie albo innych warunkach do niej, to zastosowanie
    będzie miał art. 828 kc:

    Jeżeli nie umówiono się inaczej, z dniem zapłaty odszkodowania przez zakład
    ubezpieczeń roszczenie ubezpieczającego przeciwko osobie trzeciej
    odpowiedzialnej za szkodę przechodzi z mocy prawa na zakład ubezpieczeń do
    wysokości zapłaconego odszkodowania. Jeżeli zakład pokrył tylko część szkody,
    ubezpieczającemu przysługuje co do pozostałej części pierwszeństwo zaspokojenia
    przed roszczeniem zakładu ubezpieczeń.

    A zatem w opisywanej sytuacji gdyby znaleziono sprawcę to:

    Pokrzywdzonemu będzie przysługiwało w pierwszej kolejności do niego roszczenie o
    pozostałą cześć kwoty. Potem swojego odszkodowania może dochodzić
    ubezpieczyciel. Nie znalazłem przepisu na przeniesienie własności skradzionej
    rzeczy na ubezpieczyciela, choć z tego co wiem tak to działa w praktyce. Więc
    może jest w warunkach ubezpieczenie, a może w jakiejś innej ustawie (w ustawie o
    działalności ubezpieczeniowej nie znalazłem).

    Ale nawet, jeśli nie ma, to Zakład Ubezpieczeń będzie w ostateczności miał do
    poszkodowanego roszczenie o zwrot wypłaconego odszkodowania z tytułu
    bezpodstawnego wzbogacenia (oczywiście z ograniczeniami wynikającymi z tej
    instytucji).