  • Data: 2005-12-16 01:04:09
    Temat: Re: Co oznacza * zakloca SPOKOJ * w art. 51 k.w.?
    Od: "m m" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    <j...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > No i ma prawo. Doktryna nie jest w Polsce obowiązującym źródłem prawa.

    Zgoda ale sedzia stosuje prawo a nie tworzy je.
    Powinien poprawnie odtwarzac normy prawne z przepisów.
    A jak to robić? No coz tu chyba sedzia nie moze byc slepy na jednolite i
    utrwalone poglady doktryny.

    prof. Maciej Zieliński &#8222;WYKŁADNIA PRAWA Zasady. Reguły. Wskazówki&#8221;,
    Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2002, (str. 101):
    W literaturze polskiej wystąpiła pewna kontrowersja między stanowiskiem, że
    wszystkie elementy tekstu prawnego mają charakter normatywny a stanowiskiem
    odmawiającym niektórym elementom waloru normatywności. W gruncie rzeczy spór
    ten nie negował istoty sprawy, mianowicie tego, że wszystkie elementy tekstu
    współuczestniczą w wyznaczaniu treści zawartych w przepisach dotyczących norm
    postępowania, tyle że:
    &#8226; jedne &#8211; wprost jako wyrażające normy (lub ich fragmenty syntaktyczne
    względnie treściowe),
    &#8226; a inne realizując swoją doniosłość przez to, że stanowią różnoraki materiał
    dla odtworzenia wiążących reguł interpretacyjnych.

    Nie ma wątpliwości w naszej kulturze prawnej, że zarówno tytuł ustawy, jak i
    tytuły wewnętrzne tekstu są istotnym materiałem interpretacyjnym, a ponieważ w
    tekście nie są zdaniami, więc problem ich bezpośredniej normatywności w ogóle
    nie bywa brany pod uwagę.
    Koniec cytatu.
    Przypominam tytul rozdzialu z k.w.:
    Wykroczenia przeciwko porządkowi i SPOKOJOWI PUBLICZNEMU
    Czy na taką tresc w zrodle prawa sedzia moze byc obojetny?
    A moze ustawodawca cos pochrzanil???