    From: "fprct" <f...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co można robić z ogólnie dostępnymi danymi w Sieci
    Date: Tue, 22 Aug 2006 16:13:49 +0000 (UTC)

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> napisał(a):

    > Jedynie za zgodą właściciela strony, z której chcesz czerpać treści

    Tego się właśnie obawiałem, ale...

    > Prawo autorskie, rozpowszechnianie utworu, jego modyfikacja.

    ...przed szukaniem odpowiednich przepisów (do czego się jeszcze nie zabrałem)
    we wspomnianych przez ciebie miejscach hamowało mnie takie mianowicie pytanie:
    skoro sprzedaję program komputerowy, to czy mogę w ogóle łamać czyjeś prawa
    autorskie tylko dlatego, że potrafi on pobrać i zmodyfikować jakieś dane? Czy
    gdyby (dziwaczna sytuacja, ale załóżmy) ktoś sprzedawał nagrywarki DVD
    potrafiące kopiować jedynie filmy konkretnej wytwórni filmowej, dopuszczałby
    się łamania praw autorskich?

    Aha, przykład z artykułami prasowymi z portalu informacyjnego był kiepski, bo
    tu faktycznie jakaś własność intelektualna wchodzi w grę. Chodzi mi o "suche
    informacje" typu wyniki sportowe (same wyniki), notowania giełdowe, program
    telewizyjny (bez recenzji itp.) itd. Jednym słowem nikt nie płaciłby mi za
    modyfikowanie czyjejś własności intelektualnej, a za program komputerowy
    przetwarzający informacje z jakiejś witryny.

    O!, chyba wymyśliłem przykład *idealnie* oddający problem - czy mógłbym
    sprzedawać osobom niedowidzącym program, który umożliwiałby im śledzenie
    notowań giełdowych (są własnością intelektualną???), pobierając ogólnie
    dostępne dane ze strony GPW lub np. z jakiegoś portalu informacyjnego i
    odczytujący je na głos bądź drukujący je za pomocą specjalnej maszyny w języku
    Braila? Powiedzmy, że informacje ściągałby z serwisu giełdowego interia.pl -
    czy portal mógłby się do mnie przyczepić?