    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 17 Jun 2014 20:00:14 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Co może ochroniarz w sklepie

    On Fri, 13 Jun 2014, Liwiusz wrote:

    > ???
    > Regulaminy przewoźników też nie obowiązują pasażerów?

    Publicznych czy... niepublicznych?
    Bo jak niepublicznych, to porównaniem nie jest sklep (do którego może
    wejść każdy), lecz klub (do którego trzeba mieć kartę klubową, choćby
    była ona do nabycia przy wejściu :>)

    Otwarłem ustawę o publicznym transporcie zbiorowym, wychodzi mi, że
    praktycznie wszystko (czyli "z wyłączeniem zapisów które być może są
    sprzeczne z prawem") wynika z ustaw.
    Włącznie z prawem wpisywania do tych regulaminów obowiązku posiadania
    biletu stanowiącego dowód nabycia oraz obowiązku jego okazania przez
    pasażera.
    Oczywiscie zakaz przewożenia materiałów niebezpiecznych itede może
    wynikać z innych ustaw niż ta o transporcie, ale to jest jasne (dlatego
    piszę "ustaw", a nie "ustawy").
    Rozkład jazdy też ma... ustawową "moc"! (i zmiana przez przewoźnika
    wymaga zgłoszenia u organizatora transportu publicznego).
    Zakaz grania na instrumentach oraz błyskania lampą błyskową można
    uzasadnić "prawem do braku immisji". Itede.

    Tłumacząc na polski, wygląda tak, że NIE WYNIKAJĄCE Z USTAW zapisy takich
    regulaminów najwyraźniej, tak jak to ująłeś, nie obowiązywałyby pasażerów.
    Nie, nie wiem czy ktoś taki przypadek wyłapał, a do tego chciał się
    sądzić i wygrać. Po pierwsze, teza, że w polskich ustawach czegoś nie ma,
    jest dość ryzykowna ;)

    pzdr, Gotfryd