  • Data: 2005-02-22 23:34:18
    Temat: Re: CZY ROBIENIE ZDJĘC W SUPERMARKECIE JEST ZABRONIONE?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Pyra wrote:

    > Nie wyglupiam sie.

    Tym gorzej.

    > Uwazam ze "na wlasnej ziemii" kazdy powinien miec prawo zabronic czego
    > tylko chce (w granicach ustalonych przez prawo).

    Primo: wiele placówek handlowych nie jest 'na własnej ziemi' - są to
    różnego rodzaju ajencje, lokalne wynajmowane itepe.

    Secundo: granice ustalone przez prawo są takie, że albo prowadzisz
    normalną działalność handlową z regulaminem uzasadnionym wyłącznie
    zachowaniem porządku, albo takiej działalności nie prowadzisz.

    > Byc moze uwaza, ze widok czlowika z aparatem odstrasza ludzi z jego
    > sklepu. Zrobil stosowne badania naukowe przepytujac reprezentatywna
    > grupe 2 osob (wlasciciel i jego zona) i okazalo sie, ze 100% ludzi nie
    > chcialo by kupic rzeczy ktora ktos przed chwila sfotografowal. Uwazam,
    > ze ma do tego pelne prawo.

    No to módl się, że by nikt nie przeprowadził równie 'rzetelnych' badań,
    z których będzie wynikało, że równie 'groźne' jest wpuszczanie
    gdziekolwiek osób, których nazwiska kojarzą się z ziemniakami.

    > Bylem w muzeum (nie pamietam ktorym) gdzie grzecznie zostalismy
    > poproszeni o wylaczenie kamery video. Pani tlumaczyla wlasnie w ten
    > sposob, ze mieli tu juz raz wlamanie, a wczesniej gosc obfilmowal
    > wszystkie okna w muzeum i wybral sobie potem najprostrze.

    W takiej sytuacji równie grzecznie spytałbym tę panią, dlaczego oskarża
    mnie o próbę włamania i czy wie, że takie pomawianie o popełnienie
    przestępstwa jest nielegalne.

    > Komuna wraca? Federacje dbajace o interes _sklepikarza_ wbrew jemu
    > samemu? To jest bez sensu.

    Chyba czegoś nie rozumiesz w słowie "konsument"...

    > O sile klienta nie swiadczy PIH czy inne federacje, a jego kasa i to, ze
    > jak sie obrazi na sklep (i to nawet nie podajac zadnej przyczyny) to
    > sklep straci. Jezeli wiecej sie tak obrazi to sklep zniknie i po problemie.

    Tylko zanim taki sklep zniknie, ja np. będę musiał jeździć do oddalonego
    o godzinę drogi.

    > Wolny rynek radzi sobie z powodzeniem z glupim sprzedawca, bez pomocy
    > jakis PIH-ow.

    Mrzonki.

    > Moze zaistniec obawa u sprzedawcy, ze ktos inny nie bedzie chcial kupic
    > sfotografowanego przedmiotu.

    Szamanizm w Polsce jest mało popularny - zresztą i tak dotyczyło by to
    sytuacji, w której towarem była by istota żywa (i głowy nie dam, czy
    czasem nie wyłącznie ludzka).

    > Odwracajac kota ogonem:
    > Czy kupil bys sobie... powiedzmy miesko... ktore przed chwila
    > sfotografowal gosc ktory ma na kurtce napisane "obywatelski partol
    > higieniczny"? ;)

    Nie jadam mięsa.

    > To tez byl zwykly klient, ktory "tylko robil zdjecie". ;)

    Przykład z życia: przyglądałem się uważnie pieczywu, które zamierzałem
    kupić. Pieczywo okazało się spleśniałe. Zwróciłem na to uwagę kilkuinnym
    kupującym. Ergo - wg. twojego 'rozumkowania' kierownictwo placówki
    mogłoby wydać zakaz uważnego przyglądania się produktom.

    > No i w zasadzie, jezeli jakis "zwykly klient" przez dlugi czas chodzil
    > by po sklepie i widac, ze interesuja go jedynie systemy tv przemyslowej
    > oraz wszelakie zabezpieczenia drzwi i okien (oczywiscie tych
    > zamontowanych w sklepie), to chyba nie bylo by dziwnie, ze ochrona
    > postanowila go wyprosic?

    Sęk w tym, że:

    primo: takiego 'zakazu' póki co jeszcze nikt nie próbował wprowadzić
    (tylko te kretyńskie o _jawnym_ fotografowaniu - bo przy współczesnej
    technice mógłbym nagrać cały film, i obsługa nawet by się nie zorientowała)

    secundo: ochrona postanowić sobie może, ale postanowienia wprowadzić w
    życie nie ma prawa.

    > Oczywiscie przyklad lekko nieadekwatny, ale chodzi mi o to, ze
    > wlasciciel (czy tam jego przedstawiciel, w tym wypadku ochrona), ma
    > prawo wyprosic ze sklepu kazdego kto w jego odczuciu zagraza jego

    Nie ma takiego prawa.

    > interesowi (czyli on go podejrzewa o przygotowywanie kradziezy, albo

    Jeślima takie podejrzenia - ma prawo przekazać je właściwym organom
    państwowym.

    > nawet o takie rzeczy jak agitacja na rzecz konkurencji lub jakies
    > zbiernaie materialow dla konkurencji).

    Zbieranie materiałów na rzecz konkurencji jest jak najbardziej legalne -
    przecież, do licha ciężkiego, sprzedaż w sklepie to wystawienie oferty
    PUBLICZNEJ.

    > I dlatego nie mozesz wejsc do mojego sklepu ;)

    Mógłbyś przecież zgwałcić jakąś pracownicę... Sam widzisz, jak
    absurdalne jest to twoje rozumowanie...

    > A kogos kto go 3 razy okradl wolno mu nie wpuscic, czy nie wolno? ;)

    Zakładając, że ów człowiek, dawniej skazany za kradzież, legalnie
    przebywa na wolności (tj. nie uciekł z zakładu karnego), jest takim
    samym obywatelem, jak każdy inny i sprzedawca nie ma prawa odmówić jego
    obsłużenia. Oczywiście może go szczególnie pilnować, ale nie ma prawa
    utrudniać mu zapoznania się i ewentualnego skorzystania z tej
    _publicznej_ oferty.

    > No oczywiscie...
    > Ale sprzedawca "nieparanoik" pozwoli nawet wypozyczyc, wyprobowac,
    > pobawic sie.

    Jasne. Zwłaszcza takie rzeczy, jak np. piwo.

    [ciach]

    > Ale zgadzam sie.
    > Ale rowniez zgodze sie ze sprzedawca ktory powie "wstep do sklepu tylko
    > w bieliznie" i juz.
    > Nie chcesz - nie wchodzisz.
    > Oczywiscie musi to byc dane do zrozumienia klientowi _przed_ wejsciem,
    > zeby potem nie bylo niespodzianek.

    Taki wymóg jest nielegalny i nie ma mocy prawnej. Za to może ściągnąc mu
    na głowę PIH.

    A jeśli spróbuje fizycznie utrudnić wejście komuś, kto ma ubranie
    wierzchnie - ryzykuje bliski kontakt z policją.

    [ciach]

    > Prawde mowiac jak przed wejsciem nie ma znaku, lub wyraznego napisu, ze
    > fotografowac nie wolno. Ewentualnie nie zostanie powiadomiony o tym
    > przed zrobieniem zdjecia, to uwazam ze ochrona moze mu juz skoczyc
    > (zreszta przeciez aparatu mu i tak nie zabiora).

    Mi może skoczyć, nawet jak jest znaczek. To nie jest obiekt rządowy o
    szczególnym znaczeniu strategicznym, tylko PUBLICZNA placówka handlowa.

    Podpowiedź: sprawdź sobie znaczenie słowa 'publiczny'.