  • Data: 2013-10-15 16:38:41
    Temat: Re: Brat wyłudził (?) milion, da się coś zrobić?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 15 Oct 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > W sumie przecież liczy się tylko saldo - jak ci dłużnik przyśle
    > w tytule "za fakturę numer 1000" a ma nie zapłaconą fakturę 1 (która lada
    > chwila się przedawni), to możesz sobie to zaliczyć na poczet faktury 1, czyż
    > nie?

    Hm... w wersji "kodeks wg Andrzeja" firmy egzekucyjne obrzucane
    mianem "naciągacze" miałyby używanie :>
    451 KC: "dłużnik ... mający kilka długów ... może wskazać".
    To *DŁUŻNIK* decyduje o tym, który dług spłaca, nie można
    w ten sposób podmienić (przy staranności dłużnika) istniejącego
    długu na nieistniający!
    Wierzyciel może sobie jedynie swobodnie zaliczać wpłaty *częściowe*
    na wierzytelność główną, kary umowne, zwrot kosztów, odsetki
    i inne takie "należności uboczne", zależne od umowy.

    Jest nadto drobna różnica między omawianym przypadkiem a Twoim
    przykładem: otóż w przykładzie wyżej "tytuł" (a raczej oba
    "tytuły") są udowadnialne INNYMI dowodami i nie ma potrzeby
    rozpatrywania tytułów pod kątem "czy w ogóle istniała taka
    należność".
    Ani że to była "zapłata za towar lub usługę".
    Zaś w wątku problem jest z TYM, z samym źródłem roszczenia.

    pzdr, Gotfryd