    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bimber - mozna pedzic ??? ;-))
    Date: Thu, 14 Aug 2003 00:04:37 +0200

    | Ustawa o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzania wyrobów tytoniowych
    | (Dz.U. z 2001 r. Nr 31, poz. 353), Art. 12a, 13 i 14.

    W moim Dzienniku Ustaw pod podanym przez Ciebie numerem znajduje się USTAWA
    z dnia 2 marca 2001 r.
    o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz
    wytwarzaniu wyrobów tytoniowych. Niby tytuł podobny, ale tak trochę inaczej.
    Ale to w kwestii formalnej.

    No i tak sobie ją przeczytałem z ciekawości, skoro już sprawdziłem i tam na
    początku jest jak byk: "Ustawa określa zasady i warunki podejmowania i
    wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu spirytusu i jego
    skażania, wyrobu i rozlewu wyrobów spirytusowych oraz wytwarzania wyrobów
    tytoniowych." I teraz mam silną wątpliwość graniczącą niemal z pewnością,
    czy aby na pewno ma ona zastosowanie do zrobienia sobie przeze mnie bimbru
    na mój własny użytek? No bo działalność gospodarcza to raczej nie będzie.
    Twój pogląd był jak najbardziej uzasadniony na gruncie poprzednio
    obowiązującej w tym zakresie Ustawy z dnia 22 kwietnia 1959 r. o zwalczaniu
    niedozwolonego wyrobu spirytusu. No bo tamta nie ograniczała swojego zakresu
    do działalności gospodarczej.

    W tym wypadku, to zastosowanie ma raczej Ustawa z dnia 13 września 2002 r. o
    napojach spirytusowych. Tam nie ma ograniczenia do podmiotów gospodarczych,
    zabrania ona pod karą do roku pozbawienia wolności produkcji napojów
    spirytusowych bez zezwolenia. Zgodnie z tą ustawą napojem spirytusowym jest
    płyn:

    1) przeznaczony do spożycia;
    2) zawierający alkohol etylowy w ilości nie mniejszej niż 15% obj., z
    wyjątkiem likieru jajecznego (advocaat) o zawartości alkoholu etylowego nie
    mniejszej niż 14% obj.;
    3) uzyskany:
    a) bezpośrednio w wyniku destylacji po fermentacji alkoholowej produktów
    rolniczych lub w wyniku maceracji surowców roślinnych, z ewentualnym
    dodatkiem substancji aromatycznych lub cukrów, lub innych środków
    słodzących, lub produktów rolniczych do alkoholu etylowego rolniczego lub do
    destylatu rolniczego, lub do wódki naturalnej, albo
    b) w wyniku zestawienia napoju spirytusowego z jednym lub wieloma innymi
    napojami spirytusowymi lub
    c) w wyniku zmieszania napoju spirytusowego z:
    - alkoholem etylowym rolniczym, destylatem rolniczym lub wódką naturalną,
    lub
    - jednym lub wieloma napojami zawierającymi alkohol etylowy, lub
    - jednym lub wieloma różnymi napojami;
    4) wykazujący zapach i smak charakterystyczne dla surowców użytych do jego
    wyrobu

    No to nasz bimberek pasuje. A zatem dochodzę do wniosku, że wyrób bimbru
    jest zabroniony w Polsce, ale na podstawie ostatniej powołanej przeze mnie
    ustawy.