    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: BTC dla początkujących
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5cc4a2db$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <15pvdr3ta3u45$.17aciry5w25p8$.dlg@40tude.net>
    <5cc4d2b9$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <1tsjifjgxdt8p$.r861xrdsc4z3.dlg@40tude.net>
    <5cc55f3e$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sun, 28 Apr 2019 11:43:48 +0200

    Dnia Sun, 28 Apr 2019 10:07:26 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > No nie koniecznie. Moim zdaniem tych powojennych również.

    Byc moze, ale tu sprawa wydaje sie jasna - albo taki testament jest,
    albo go nie ma, a wiec nie taka byla wola zmarlego/ej, zeby spadek
    "Zydom" przekazywac.

    Na to sie moze nalozyc niestety prawo w PRL,
    zniechecajace/uniemozliwiajace takie zapisy.

    > W mieście, w którym mieszkam było kilka domów modlitwy, ale generalnie
    > dwie Synagogi. Jedna z nich została Żydom odebrana przez Niemców, którzy
    > zrobili w niej magazyn.

    A druga ? Podejrzewam, ze Niemcy zniszczyli ?

    > Po wojnie Żydzi z tym nic nie robili. Do 1974

    Twoje miasto bylo chyba stosunkowo niewiele zniszczone, wiec nie bylo
    braku lokali itp ?

    No coz, rozumiem ze malo tych Zydow przezylo, finansowo tez nie bardzo
    bylo ich stac, ale ciagle mnie to troche zastanawia ... po wojennych
    doswiadczeniach Zydzi woleli sie nie afiszowac ?
    A moze ci, co przezyli w ZSRR, to tacy bardziej ateistyczni byli ?

    > roku był tam magazyn, choć odkąd ją pamiętam, to nie wiem czego :-)

    Ale Zydzi sobie tam magazyn urzadzili, wynajeli, czy panstwo na
    magazyn zabralo ?

    > W 1974 roku zarządzająca tym Kongregacja Krakowska (bo u nas
    > zlikwidowali zaraz po wojnie) przekazała budynek miastu, które kolejne 8

    No popatrz - to i osobowosc prawna sie znalazla :-)

    > lat ją remontowało, by ostatecznie w 1982 roku otworzyć tu oddział
    > Muzeum - "Dawna Synagoga". DWa lata temu wyremontowaną Synagogę miasto
    > zwróciło Żydom. Na nowo stała się Synagogą.
    > Wolał bym tego nie komentować.

    Ale ciekawe - Kngregacja oddala w celu zalozenia muzeum, czy panstwo
    docisnelo podatkiem od nieruchomosci ? :-)

    > OooO! To jest właśnie tajemnica.

    No, mozna powiedziec, ze czasy nie sprzyjaly, albo Niemcy zniszczyli
    takie testamenty.

    Ale przed wojna sie to zdarzalo ? Nie slyszalem,
    ale moze po prostu mieli tylu krewnych, ze majatek sie nie marnowal.

    > Nie, no ja mam świadomość złożoności tej sytuacji. Natomiast idąc tym
    > tokiem rozumowania wyskoczy jakiś prapraprapra wnuk kogoś i opierając
    > się na przekazie odzyska mienie.

    Ale jemu sie nalezy ! :-)

    A tu raczej chodzi o tych, co ich Niemcy do gazu z cala rodzina.

    > No akurat niekoniecznie z Niemcami miało to coś wspólnego. Spaliło się
    > nam pod koniec XIX wieku miasto. Spaliło się od piekarni, zdaje się
    > zresztą żydowskiej.

    Ale to chyba zaraz zabrano sie za odtwarzanie ?

    WDU19460130087

    > Można było, ale termin upłyną z 70 lat temu.

    I co - nikt sie upomnial, czy gdzies tam art. ze sie nie nalezy ?
    A moze sady odrzucaly, z powodu niemoznosci realizacji ?

    J.