  • Data: 2019-04-28 13:20:17
    Temat: Re: BTC dla początkujących
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 28.04.2019 o 11:43, J.F. pisze:

    > A druga ? Podejrzewam, ze Niemcy zniszczyli ?

    Drugą zamienili też na magazyn, ale poza malowidłami na ścianach nic tam
    nie zniszczyli - bo była biedna. Po 1945 roku zaczęto ją eksploatować
    jako Synagogę, aż do 1968 roku, kiedy to sami Żydzi zamienili ją na
    komórkę na podwórku. Na nowo uruchomiono ją w 1992 roku, ale
    nabożeństwa, to tam są chyba sporadycznie.

    > Twoje miasto bylo chyba stosunkowo niewiele zniszczone, wiec nie
    > bylo braku lokali itp ?

    Wiesz, tak na oko ze 20% sami sobie wysadziliśmy w ramach walki z
    okupantem. I to w prezededniu wyzwolenia przez Rosjan. Przy okazji
    wywaliliśmy Pogotowie Ratunkowe, Muzeum i kilka innych pomniejszych
    instytucji przydatnych. Podczas szturmu Rosjanie strzelając do Niemców
    zburzyli (przy okazji) stosunkowo niewiele budynków. Spalili przykładowo
    jedyną Cerkiew - bo chcąc trafić w odległa o jakieś 100 metrów baterię
    akurat w ten jeden budynek trafili. Ale faktycznie, patrząc na takie
    pobliskie Jasło, to przetrwaliśmy w całkiem niezłym stanie.

    > No coz, rozumiem ze malo tych Zydow przezylo, finansowo tez nie
    > bardzo bylo ich stac, ale ciagle mnie to troche zastanawia ... po
    > wojennych doswiadczeniach Zydzi woleli sie nie afiszowac ? A moze ci,
    > co przezyli w ZSRR, to tacy bardziej ateistyczni byli ?

    Nie potrafię Ci pomóc, bo niespecjalnie to badałem. O tym, że w ogóle są
    jacyś, to się dowiedziałem w latach 90-tych, gdy przyszło mi chronić
    przyjeżdżających do nas. Przy okazji miałem okazję z nimi rozmawiać i
    stąd powiedzmy moja troszkę nadprzeciętna wiedza w tej materii. Ale to
    tylko tak w ramach prywatnej ciekawości.

    > Ale Zydzi sobie tam magazyn urzadzili, wynajeli, czy panstwo na
    > magazyn zabralo ?

    Nie. To było chyba Miasta. Nie wiem, co tam magazynowano. Jak ja ten
    budynek pamiętam, to tam żadnej tablicy nie było. Z zewnątrz to
    odremontowali jako zabytek. Tam były jakieś rupcie, do czasu gdy
    postanowili tam Muzeum zrobić.

    > No popatrz - to i osobowosc prawna sie znalazla :-)

    Wiesz, nie chce mi się szczegółów szukać, ale kiedyś była taka
    instytucja u nasz. Ta po prostu się "zwinęła". Krakowska zadziałała jako
    spadkobierca :-) Mamy jeszcze jeden budynek. Przed wojną tam była
    właśnie ich siedziba. Ta kamienica się niedługo sama rozsypie. Miasto
    nie chce tego remontować, bo wiadomo, ze jak wyremontują, to zaraz się
    znajdzie właściciel. To ten budynek pośrodku:
    https://goo.gl/maps/tNSAk2VNsU1WNMSe9

    > Ale ciekawe - Kngregacja oddala w celu zalozenia muzeum, czy panstwo
    > docisnelo podatkiem od nieruchomosci ? :-)

    Nie mam zielonego pojęcia. Najprędzej podejrzewam, że zażądali na bazie
    prawa budowlanego zabezpieczenia popadającej w ruinę budowli. Ale to mój
    domysł, a nie wiedza.

    > No, mozna powiedziec, ze czasy nie sprzyjaly, albo Niemcy zniszczyli
    > takie testamenty.

    Z mojej wiedzy wynika, że żydzi wyjeżdżając do obozów zagłady nie mieli
    zielonego pojęcia, że jadą na śmierć. Widziałem takie odręczne
    upoważnienia dla Polaków, że dana osoba może się zajmować tą
    nieruchomością do czasu powrotu właściciela. Potem taka osoba w latach
    1946~1947 przekazywała nadzór Zrzeszeniu Właścicieli Nieruchomości.

    > Ale przed wojna sie to zdarzalo ? Nie slyszalem, ale moze po prostu
    > mieli tylu krewnych, ze majatek sie nie marnowal.

    Nie mam zielonego pojęcia. Sądzę, że się zdarzało, bo czemu by miało się
    nie zdarzać.

    > Ale jemu sie nalezy ! :-) A tu raczej chodzi o tych, co ich Niemcy do
    > gazu z cala rodzina.

    Wiesz, ja sądzę, że gdyby trafił sie osobiście spadkobierca, to nikt by
    nie zawahał sie mu zwrócić. Jednak kilka domów Żydzi u nas mają. Kilka
    pojedynczych osób przetrwało i powróciło po wojnie.

    > Ale to chyba zaraz zabrano sie za odtwarzanie ?

    Z tego co słyszałem, to właśnie nie do końca się to powiodło.

    > I co - nikt sie upomnial, czy gdzies tam art. ze sie nie nalezy ? A
    > moze sady odrzucaly, z powodu niemoznosci realizacji ?

    Najdziwniejsze, że nikt nie zauważa, że przecież niektórzy są
    posiadaczami tych kamienic bez ich odzyskiwania, więc generalnie się dało.