    From: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: 59 kc? a jak nie to czy jest jakis inny sposób?
    Date: Tue, 21 Sep 2004 12:01:05 +0200

    Użytkownik "Bohdan" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:cion31$38h$1@inews.gazeta.pl...
    > Dzień Dobry,
    > Mam pytanie odnośnie art. 59 kc?
    > Najpierw jednak sytuacja jaka mi sie zdarzyla tzn. ponad 3 tygodnie temu
    > pojechalem obejrzec koparke z ogłoszenia z przeznaczeniem dla mojej firmy.
    > tym momencie kiedy ja ogladalem nie bylo wlasciciela (tylko jego zona)
    gdyz
    > był w Holandii i dlatego skontaktowaliśmy się drogą email i zawarlismy
    umowe
    > sprzedazy tzn. poprzez korespondencje email - on mi napisal dokładną
    > specyfikację, ja potwierdziłem złożenie mojej oferty a on ją przyjął i ja
    > jeszcze raz potwierdziłem, żeby było wszystko ok. W sumie w umowie
    umówiliśmy
    > się, że sfinalizujemy naszą transakcję po jego przyjeździe czyli płatność
    > forma pisemna umowy. Jednakże gdy pojechałem do tej osoby w sobote, aby
    > sfinalizowac transakcje okazalo sie ze on juz sprzedał te koparke komus
> [...]

    Po pierwsze to zdecyduj sie czy mailem zawarles umowe sprzedazy czy umowe
    przedwstepna. Jesli zawarles umowe sprzedazy, to gosc sprzedal twoja
    wlasnosc (tak moim zdaniem jednak sie nie stalo).

    Jesli umowe przedwstepna (tzn. zobowiazujaca goscia do sprzedania ci tej
    koparki w przyszlosci [termin,warunek]) to winna ona byc sporzadzona w tej
    samej formie co umowa glowna. Zastrzegliscie jednak, ze ma byc forma
    pismemna (a jej nie bylo). Jesli nie nadaliscie rygoru niewaznosci, to jest
    wporzo - tylko w celach dowodowych, co nie ma zastosowania (art. 74 kc) w
    obrocie miedzy przedsiebiorcami.

    Tak wiec, umowe jaka zawarliscie, to umowa przedwstepna (art 389 kc) umowy
    sprzedazy.

    Legitymacji do powodztwa z art.59 nie masz, gdyz tenze art stawia warunek:
    umowa nieodplatna albo strony wiedzialy - nie udowodnisz zlej wiary nabywcy
    koparki - chyba ze dasz rade, to ok, lecz pamietaj, ze domniemywa sie dobra
    wiare.

    Masz prawo naturalnie do zadania zawarcia umowy glownej, ktorej gosc nie
    bedzie w stanie zawrzec - pamietaj jednak, ze masz na to jedynie rok od
    zawarcia umowy przedwstepnej. Musisz goscia wezwac do zawarcia umowy, jesli
    odmowi i nie bedzie chcial isc w kwestie odszkodowawcze (pamietaj, ze nie
    masz prawa do odszkodowania za utracone korzysci), to idziesz do Sadu.
    Zastanow sie, na ile Sad ci sie oplaca.

    p.
    W,