  • 1. Data: 2009-11-27 17:31:21
    Temat: Publikacja pracy doktorskiej
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    No i mam zagwozdke. Kolezanka bedzie niedlugo bronic
    doktorat i zamarzylo jej sie wydac te prace w formie
    niskonakladowej ksiazki z ISBN-em w formie estetycznej
    nieco wykraczajacej poza typowe koszmarki introligatorskie
    formatu A4. No i tu natrafila na opor promotora. Nie znam
    jego powodow, bo rozmowe znam z drugiej reki, wiec moze
    byc obciazona subiektywizmem. Pracy tez nie znam, wiec
    nie wiem, czy opor przed wydaniem nie wynika z niskiego
    poziomu. Niemniej intryguje mnie nastepujaca sprawa:
    poradzilem jej, aby na razie nie toczyla bitwy, bo w koncu
    celem przewodu jest obrona i uzyskanie tytulu, a nie
    wydawanie ksiazki, ale czy po obronie i zatwierdzeniu
    stopnia ma swobode wydawnicza? Bo w przypadku prac
    magisterskich dogrzebalem sie w ustawie prawa uczelni
    do pierwodruku w okresie pierwszych 6 miesiecy. O doktoratach
    takiego kawalka nie znalazlem i nic wiazacego jej odpowiedziec
    nie moglem. Z kolei dochodzi kwestia praw autorskich: czy
    promotor JUZ PO OBRONIE moze blokowac opublikowanie pracy?
    Czy ma jakiekolwiek prawa autorskie do tresci? Czy tez
    dziewczyna moze po prostu swobodnie to wydac i wypiac sie
    na humory promotora? Podywagujcie, najlepiej z podstawa
    prawna ;)

    Nawiasem mowiac, sluchajac jej wywodow bylem lekko zaskoczony,
    nie jestem z tej epoki :( , mozna sobie prywatnie ISBN zamowic,
    zrobic samemu sklad i za grosze wydac. Jak odnioslem to
    do epoki mojej obrony to po prostu rajski kosmos - przy
    druku zarzynalem Stara NB-24 przez TRZY dni. Nie wspomne
    ile tasiemek po drodze wymienilem. A urok ChiWritera... :D
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 2. Data: 2009-11-28 10:23:58
    Temat: Re: Publikacja pracy doktorskiej
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > dziewczyna moze po prostu swobodnie to wydac i wypiac sie
    > na humory promotora? Podywagujcie, najlepiej z podstawa

    Promotor ma tutaj rację. Jeśli opublikuje swoją pracę przed obroną to nie
    będzie to publikacja pracy doktorskiej tylko jej dzieła. Praca jest wtedy
    doktorska, jeśli jest obroniona. Z drugiej strony praca doktorska nie może
    być wcześniej publikowana. Jeśli była publikowana to nie może być broniona.
    Po obronie wszelkie prawa autorskie będą już należały do autora i może pracę
    opublikować. Jeśli chce dołączyć recenzje promotorów to musi mieć ich zgodę.

  • 3. Data: 2009-11-28 14:56:32
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Jacek_P pisze:
> [...]
    > nieco wykraczajacej poza typowe koszmarki introligatorskie
    > formatu A4. No i tu natrafila na opor promotora. Nie znam

    Praca doktorska musi wnosić coś do nauki, być nowatorska. Jak bedzie
    opublikowana przed obroną, to stanie się książką i zawsze może ktoś
    powiedzieć, że jest o zagadnieniach powszechnie znanych (z tej książki).

    Zatem kolejność jest taka: pracę doktorską się broni - jak jest dobra,
    to często się wysyła ją do wydawnictw, które chętnie się zgadzają na jej
    wydanie. Ale to mówimy o wydaniu PO obronie.
    Autorem pracy jest doktorant (czy też doktor po obronie). On ma prawa
    autorskie do pracy. Uczelnia jest wykorzystywana jedynie "jako miejsce
    obrony", no i promotorowi liczy się "doktorant" jako sztuka np. do
    zostania profesorem belwederskim (musi mieć co najmniej dwóch). Niemniej
    zarówno uczelnia nie ma praw do pracy (nie ma wpływu na jej wydanie
    książkowe), jak i promotor, bo on tylko pomagał, a pisał doktorant
    (takie jest założenie co do zasady).

    Wojtek

    --
    ****** www.sklepzczesciami.pl ******
    amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

  • 4. Data: 2009-11-28 19:04:50
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    grzech napisal:
    > Po obronie wszelkie prawa autorskie będą już należały do autora i może pracę
    > opublikować. Jeśli chce dołączyć recenzje promotorów to musi mieć ich zgodę.

    Dzieki wam obu za sugestie. Przekaze dalej.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2009-11-29 02:11:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-28, crazy bejbi <t...@n...ma> wrote:
    > Praca doktorska musi wnosić coś do nauki, być nowatorska. Jak bedzie
    > opublikowana przed obroną, to stanie się książką i zawsze może ktoś
    > powiedzieć, że jest o zagadnieniach powszechnie znanych (z tej książki).

    To zdecydowanie nie jest powód, bo zwykle WYMOGIEM i naturalną
    konsekwencją prowadzenia badań wchodzących w skład pracy doktorskiej
    jest ich publikacja. To jest norma, więc samo opublikowanie tego
    materiału nie ma dla istoty doktoratu najmniejszego znaczenia (brak
    publikacji za to mieć może duże). Jaki sens miały by tu mieć restrykcje
    publikacyjne, skoro byłaby to publikacja pod nazwiskiem autora badań?
    Chodzi o jego dorobek, jego nowatorstwo, o jego pracę twórczą, o jego
    zdolność rozwiązywania pewnego, wcześniej nie poruszanego problemu, a
    nie czy ujawni to światu czy nie ujawni.

    To o czym napisałeś jest natomiast kluczowe przy zastrzeżeniach
    patentowych i być może promotorowi po prostu chodzi, aby zdąrzyć z
    aplikacją patentową zanim praca zostanie opublikowana.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2009-11-29 19:20:48
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    > To o czym napisałeś jest natomiast kluczowe przy zastrzeżeniach
    > patentowych i być może promotorowi po prostu chodzi, aby zdąrzyć z
    > aplikacją patentową zanim praca zostanie opublikowana.

    Mylisz chyba tu dwa pojęcia. Jednym z nich jest wymóg wcześniejszych
    publikacji przy doktoracie. A drugim aby praca doktorska nie była wcześniej
    publikowana. W swojej pracy możesz powoływać się i zamieszczać fragmenty
    swoich wcześniejszych publikacji. Nie możesz bronić pracy która już była
    opublikowana w całości.

  • 7. Data: 2009-11-29 20:32:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-29, grzech <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Mylisz chyba tu dwa poj?cia. Jednym z nich jest wymóg wcze?niejszych
    > publikacji przy doktoracie. A drugim aby praca doktorska nie by?a wcze?niej
    > publikowana. W swojej pracy mo?esz powo?ywa? si? i zamieszcza? fragmenty
    > swoich wcze?niejszych publikacji. Nie mo?esz broni? pracy która ju? by?a
    > opublikowana w ca?o?ci.

    Powtórzyłeś pewną tezę. Ja z nią wcześniej polemizowałem podając pewne
    argumenty. Teraz masz dwa wyjścia: podać kontrargumenty (nie jest to
    powtórzenie swojej tezy) lub podstawę prawną sankcjonującą takie
    restrykcje.

    Nie mylisz czasem obrony pracy z jej publikacją, bo trochę na to
    wskazuje?

    A jeszcze takie jedno pytanie. Twierdzisz, że publikować nie wolno. A
    czy wolno rozpowszechniać?

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2009-11-29 22:36:19
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Marcin Debowski napisal:
    > A jeszcze takie jedno pytanie. Twierdzisz, że publikować nie wolno. A
    > czy wolno rozpowszechniać?

    Na prawach rekopisu? Mozna.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2009-11-29 22:50:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-29, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:
    > Na prawach rekopisu? Mozna.

    Nie do końca wiem co przez to rozumiesz. Gotową pracę w dowolnej formie
    w tym egzemplarza dysertacji. Rozpowszechniać podług definicji z Prawa
    Autorskiego.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2009-11-30 08:16:56
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Marcin Debowski napisal:
    > Nie do końca wiem co przez to rozumiesz. Gotową pracę w dowolnej formie
    > w tym egzemplarza dysertacji. Rozpowszechniać podług definicji z Prawa
    > Autorskiego.

    Dosc dobra definicja pojecia 'na prawach rekopisu' jest tutaj:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Na_prawach_r%C4%99kopis

    Jest to czesto wykorzystywane do wymiany informacji w malych
    kregach przed wlasciwym opublikowaniem pracy. Dostep do
    informacji jest, ale nie wolno sie na to powolywac.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek