  • 21. Data: 2008-04-02 17:31:01
    Temat: Re: Przesylka za zwrotnym potwierdzeniem odbioru oddana niewlasciwej osobie
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia 2 Apr 2008 19:02:43 +0200, adam napisał(a):

    > Bylem na urlopie zagranica, ale co to ma do rzeczy.

    Z tego co pobieżnie przeczytałem ustawę, to obowiązku wymeldowania się czy
    zgłoszenia wyjazdu za granicę nie miałeś (art. 15 p. 3) ale zawsze mogłeś
    tego wymeldowania dokonać, co rozwiązałoby problem doręczania czegokolwiek
    urzędowego.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 22. Data: 2008-04-02 18:22:22
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    adam napisał(a):

    > Wiec na czym polega "polecony"? Jaka jest roznica miedzy pooleconym, a zwyklym
    > listem? Taka, ze polecony ktos musi podpisac odbior? Najlepiej pzrypadkowo
    > napotkany menel.

    Różnica między poleconym a zwykłym listem jest taka, że przy
    poleconym jest podpis osoby, która go odbiera, a zwykły list wrzuca się
    normalnie do skrzynki.

    Osoby uprawnione do odbioru listów poleconych są wymienione w
    regulaminie usług, jak również w rozporządzeniach dotyczacych
    dostarczania pism procesowych (w sprawach cywilnych, karnych), oraz KPA.
    Nigdzie tam nie ma obowiązku dostarczania listu do rąk własnych.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 23. Data: 2008-04-02 18:23:11
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    adam napisał(a):
    > Jak to sie ma do tego:
    > http://www.poczta-polska.pl/dc_liste_krajowe_polecon
    y.htm
    > "LIST POLECONY to przesyłka rejestrowana przyjęta za potwierdzeniem nadania i
    > doręczana adresatowi za pokwitowaniem odbioru."

    To tylko reklama. Po szcegóły zapraszam do regulaminów, rozporządzeń
    i ustaw.

  • 24. Data: 2008-04-02 18:31:35
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    adam napisał(a):

    > Wezmy konkretny przyklad. Przychodzi z sadu wyrok. Mam 2 tyg na apelacje. Sasiad
    > odbiera list polecony z tym wyrokiem. Ja wracam po miesiacu. Sasiad nawet nie
    > wie gdzie ja jestem. Czy to oznacza, ze sasiad nie powinien byl odbierac listu
    > do mnie?

    Jeśli sąsiad nie wie gdzie jesteś, czyli nie jest w stanie podjąć się
    dostarczenia Ci listu, to nie powinien go odbierać.

    Jeśli będziesz potrafił udowodnić, że list został dostarczony później
    niż wynika to ze zwrotek, czyli np. został odebrany przez sąsiada i
    dostałeś go po miesiącu, to jest spora szansa, że sąd przywróci Ci
    terminy na dokonanie odpowiednich czynności.

    Jednak uważam że przpepisy w sprawie doręczeń są złe. Dodam swoją
    uwagę: wyobraź sobie, że wyprowadziłeś się i na stary adres przychodzi
    pismo z sądu. Jak wiadomo, list nieodebrany uważa się za dostarczony.
    Jeśli listonosz nie zastanie nikogo w domu i zostawi awizo, nikt inny -
    poza Tobą - nie będzie mógł pójść na pocztę i odebrać listu, albo
    powiedzieć, ze tutaj nie mieszkasz. Nawet nie można się dowiedzieć skąd
    pismo jest. Zatem jeśli opuszczając swoje miejsce zamieszkania nie
    zaprzyjaźnisz się na tyle z nowymi domownikami, aby informowali Cię o
    listach, może Cię ominąć wiele ważnych rzeczy. Nawet jeśli nowi
    domownicy chcieliby by być uczciwi i pójdą na pocztę, powiedzą, ze tu
    nie mieszkasz, może się okazać, ze list i tak zamiast z adnotacją
    "adresat tu nie mieszka" wróci z informacją "nie podjęto w terminie" i
    będzie to zgodne z przepisami. Osoba trzecia, nie będąca adresatem, nie
    może bowiem skutecznie złożyć dyspozycji o odesłaniu listu z informacją
    "adresat tu nie mieszka", choćby osoba ta była zameldowana i mieszkała
    pod tym samym adresem.

  • 25. Data: 2008-04-02 18:38:25
    Temat: Re: ZROZUM
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    mz napisał(a):
    > Zrozumi drogi Adamie poczta lub goniec urzedowy ma prawo dostarczyć list
    > np sąsiadowi (o czym powyżej) i koniec kropka. Listonosz lub goniec
    > zawsze będa sie bronić słowami, że pozostawili w twoich drzwiach
    > zawiadomienie o pozostawieniu listu u sąsiada.
    > Miej pretensje (bo widze że szukasz kozła ofiarnego) do sąsiada że
    > zobowiązała się przekazać ci list a tego nie zrobił.
    > Miej pretensje też do siebie, że nie zostawiłes namiaru gdzie będziesz u
    > sąsiada tak aby on mógł cię powiadomoć że list przyszedł

    Ja bym miał jednak pretensje do ustawodawcy, że uchwala takie prawo.
    Bo przed wyjazdem, choćby nawet na rok, do normalnego zachowania nie
    należy odwiedzanie 40 sąsiadów w bloku i podawanie swojego numeru
    telefonu "w razie jakby coś do mnie z sądu przyszło", nie uważasz?

  • 26. Data: 2008-04-02 19:35:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fsv6lb$qk3$1@atlantis.news.neostrada.pl mz
    <l...@w...pl> pisze:

> [...]
    > zawsze będa sie bronić słowami, że pozostawili w twoich drzwiach
    > zawiadomienie o pozostawieniu listu u sąsiada.
    Niech się bronią. Kiedy adresat wrócił do domu nic w drzwiach nie było, na
    co ma 10 świadków.

    > Miej pretensje (bo widze że szukasz kozła ofiarnego) do sąsiada że
    > zobowiązała się przekazać ci list a tego nie zrobił.
    Tam było - za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. To znaczy, że zwrotkę
    podpisał nie adresat pisma albo nie podpisał nikt. Trydno uznać to za dowód
    dostarczenia.

    > Miej pretensje też do siebie, że nie zostawiłes namiaru gdzie będziesz u
    > sąsiada tak aby on mógł cię powiadomoć że list przyszedł
    No to już kpina. Postulować ppowiadanie się sąsiadom za każdym wyjazdem z
    miejsca pobytu i sposobem kontaktu, bo pisemko ktoś może zostawić.

    --
    Jotte

  • 27. Data: 2008-04-02 20:11:28
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jotte napisał(a):

    > Tam było - za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. To znaczy, że zwrotkę
    > podpisał nie adresat pisma albo nie podpisał nikt. Trydno uznać to za
    > dowód dostarczenia.

    Jotte, przeczytaj dyskusję od początku, były podawane akty prawne, na
    podstawie których nie adresat może potwierdzić odbiór (choćby sąsiad) i
    list będzie uznany za dostarczony prawidłowo.

    > No to już kpina. Postulować ppowiadanie się sąsiadom za każdym wyjazdem
    > z miejsca pobytu i sposobem kontaktu, bo pisemko ktoś może zostawić.

    Możesz zgłosić ten fakt do "komisji Palikota", może się tym zajmą :)

  • 28. Data: 2008-04-02 20:33:32
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ft0p0e$3ds$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@w...poczta.onet.pl> pisze:

    > Jotte, przeczytaj dyskusję od początku, były podawane akty prawne, na
    > podstawie których nie adresat może potwierdzić odbiór (choćby sąsiad) i
    > list będzie uznany za dostarczony prawidłowo.
    Dostarczony? Komu? sąsiadowi chyba.
    Przeczytałem nie tylko dyskusję ale i odpowiedni zapis w KPA (jego zresztą
    już dawno, bo było mi to potrzebne).
    Wiem także jak wygląda tzw. "zwrotka" i wiem, że jest na niej napisane w
    sposób nie pozostawiający wątpliwości kto ma pokwitować odbiór.
    Potwierdzenie odbioru przez "nieadresata" nie jest IMO dowodem prawidłowego
    doręczenia adresatowi.
    Osoby wymienione w art. 43 odbierając pismo dopiero zobowiązują się _oddać_
    pismo adresatowi. To nie znaczy, że można uznać z automatu, że to
    zobowiązanie zrealizowały.

    Sąsiad mógł zobowiązać się (podpisując przyjęcie pisma) do jego oddania
    adresatowi. A jak udowodni, że to zrobił? Zażąda ode mnie oświadczenia na
    piśmie?
    A jak sąsiad się zobowiązał i złośliwie umarł zanim mógł się ze mną
    skontaktować i pismo przekazać?
    Przepis istotnie należy do zaszczytnego grona Everestów głupoty polskiego
    prawodawstwa i jego twórców ale mimo to uważam, że można by tu powalczyć
    opierając się kwestie dowodowe.

    > Możesz zgłosić ten fakt do "komisji Palikota", może się tym zajmą :)
    Ja tam jednak wolę 10 świadków, że w drzwiach niczego nie było. ;)

    --
    Jotte

  • 29. Data: 2008-04-03 05:06:19
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > Wiem także jak wygląda tzw. "zwrotka" i wiem, że jest na niej napisane w
    > sposób nie pozostawiający wątpliwości kto ma pokwitować odbiór.

    To tylko zwrotka. Przepisy jasno regulują kto może podpisać odbiór
    listu: adresat, a jeśli go nie ma, dorosły osobnik, a jeśli ich nie ma,
    sąsiad, jeśli zobowiąże się doręczyć, oraz jeszcze inne osoby.

    > Potwierdzenie odbioru przez "nieadresata" nie jest IMO dowodem
    > prawidłowego doręczenia adresatowi.

    Nie w świetle opisanych przepisów.

    > Osoby wymienione w art. 43 odbierając pismo dopiero zobowiązują się
    > _oddać_ pismo adresatowi. To nie znaczy, że można uznać z automatu, że
    > to zobowiązanie zrealizowały.

    Jednakże przynajmniej w sądach istnieje domniemanie, że list został
    dostarczony. Nie zmienia to faktu, że adresat może próbować wykazać, że
    list otrzymał później, albo wcale.

> [...]
    > polskiego prawodawstwa i jego twórców ale mimo to uważam, że można by tu
    > powalczyć opierając się kwestie dowodowe.

    Oczywiście, masz rację. Adresat może dowodzić wszelkimi dowodami, że
    list mu nie został dostarczony.

    > Ja tam jednak wolę 10 świadków, że w drzwiach niczego nie było. ;)

    A kurier ma 10 świadków, że w drzwiach zostawił - pewnie chuligany
    zerwały :)

  • 30. Data: 2008-04-03 05:13:53
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jotte napisał(a):

    > Wiem także jak wygląda tzw. "zwrotka" i wiem, że jest na niej napisane w
    > sposób nie pozostawiający wątpliwości kto ma pokwitować odbiór.

    I kto ma wg Ciebie kwitować odbiór? Dla pewności zajrzałem jak
    wygląda zwrotka i mam wyraźnie napisane "podpis odbiorcy", a nie "podpis
    adresata".