  • 21. Data: 2007-06-16 07:14:05
    Temat: Re: Program komputerowy a prawo
    Od: " ML" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Raczej Art. 77, ustęp 1. Jeśli programy komputerowe traktuje się jak
    > utwory literackie, to elementy pozatekstowe powinno się traktować jak
    > wchodzące w skład utworu literackiego ilustracje.
    >
    > Co do 'idei' i 'zasad' związanych z programem komputerowym, to
    > osobiście byłbym bardzo ostrożny jeśli chodzi o klasyfikowanie
    > poszczególnych elementów programu do tego zbioru. Algorytmy IMO
    > nie stanowią ani idei, ani zasad. Podobnie struktury danych.

    Ale przecież w art. 1 jest zapisane:
    Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną
    odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.
    Algorytm to właśnie zasada działania programu komputerowego.
    Rozumiem to tak: jeśli mam podany jakiś algorytm (np. w postaci schematu
    blokowego lub kolejnych punktów), to nie mogę tego bezpośrednio przepisać i
    stosować w swoich utworach. Jeśli jednak zapiszę ten algorytm w jakimś języku
    programowania lub zapiszę w inny sposób, swoimi słowami, to nie naruszam prawa
    autorskiego, bo stosuję swój sposób wyrażenia (kopiuję tylko zasadę działania).

  • 22. Data: 2007-06-16 10:39:22
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembi?ski)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    [...]

    > To nie jest pytanie o podstawe funkjonowania, a czy coś jest tą
    > podstawą. Chwytasz różnice?

    Jeśli program komputerowy rozpatruje się tak, jak utwór literacki,
    to ja bym nazwa?ł algorytm treścią tego programu komputerowego.

  • 23. Data: 2007-06-16 10:47:23
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembi?ski)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    [...]

    > Ale to już jest MZ program a nie algorytm. Algorytm jest o jeden
    > poziom abstrakcji niżej: to pewien zbiór zasad (uwarunkowanych
    > czynności)

    Specyfikowanie algorytmu jako zbioru zasad ma pewnie jakiś tam sens
    (systemy regułowe), tylko że dla mnie zbiór zasad to raczej dane dla
    pewnego programu komputerowego, a nie algorytm.

    > pozwalających na uzyskanie jakiegoś rozwiązania (wyniku). Zresztą
    > może słówko idea nie jest najbardziej fortunne i dlatego nie możemy
    > się dogadać.
    >
    > Spróbujmy tak:
    > a)
    > 1. weź dowolną liczbę naturalną z przedziału 1 do 1000
    > 2. podziel ją przez 2
    > 3. jeśli podzieli się bez reszty to wyświetl, że jest to liczba
> [...]

    Można się spierać, czy podany program komputerowy jest utworem,
    czy nie.

    > (czyli wszystko, włączając algorytm jest tu dziewicze światu): jeśli
    > <a> jest utworem rozpowszechnionym to czy autor <b> naruszy prawa
    > autora utworu <a> gdy dokona rozpowszechnienia utworu <b>?

    Moim zdaniem podany przez ciebie program komputerowy po prostu nie
    jest utworem. Typowym algorytmem, który jest równocześnie utworem
    jest IMO algorytm określający zachowanie się postaci w komputerowej
    grze fabularnej.

    --
    http://www.piotr.dembi?ski.prv.pl

  • 24. Data: 2007-06-16 10:49:30
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembi?ski)

    " ML" <o...@g...SKASUJ-TO.pl> writes:

    [...]

    > Algorytm to właśnie zasada działania programu komputerowego.

    Tak, zasadą działania większości programów komputerowych jest algorytm
    realizowany przez komputer wykonujący program komputerowy.

> [...]
    > w inny sposób, swoimi słowami, to nie naruszam prawa autorskiego, bo
    > stosuję swój sposób wyrażenia (kopiuję tylko zasadę działania).

    IMO -- jeśli algorytm jest utworem -- to jest to dzieło zależne,
    podobnie jak tłumaczenie utworu literackiego.

    --
    http://www.piotr.dembi?ski.prv.pl

  • 25. Data: 2007-06-16 11:05:19
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

  • 26. Data: 2007-06-16 11:08:09
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

  • 27. Data: 2007-06-16 11:08:27
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    [...]

  • 28. Data: 2007-06-16 11:24:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 16.06.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:

    > Mo?na si? spiera?, czy podany program komputerowy jest utworem,
    > czy nie.

    Ale to wtórne dla omawianego problemu. Proszę, przyjmij na potrzeby
    dyskusji że ww. zapisy to są utwory w świetle PA. Chodzi o przykład a nie
    o to abym pisał 3 strony bzdur byleby tylko bezspornie wypełnić kryteria
    utworu.
    To jak, "b" złamie prawo?

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2007-06-16 11:41:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 16.06.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:
    > Je?li program komputerowy rozpatruje si? tak, jak utwór literacki,
    > to ja bym nazwaˇ? algorytm tre?ci? tego programu komputerowego.

    Ja bym nazwał treścią sam program.

    PS. Coś Ci się okrutnie mnożą posty.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2007-06-16 12:08:10
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 16 Jun 2007 13:05:19 +0200, Piotr Dembiński napisał(a):

    > Jeśli program komputerowy rozpatruje się tak, jak utwór literacki,
    > to ja bym nazwał algorytm treścią tego programu komputerowego.

    Chciałeś chyba napisać "spisem treści".

    Pozdrawiam,
    Henry