  • 1. Data: 2008-03-21 15:21:22
    Temat: Problem ze szkola
    Od: Jan Nepomucen <b...@m...pl>

    Witam,

    Jakiś czas temu zapisałem się do pewnej szkoły policealnej. Przy
    zapisywaniu zapłaciłem wpisowe, czesne za pierwszy miesiąc nauki, a także
    podpisałem oświadczenie o terminowym regulowaniu czesnego. I była to
    ostatnia moja wizyta w tej szkole. Nie uczęszczałem na żadne zajęcia.
    Dzis dostałem (zwykłym listem) wezwanie do zapłaty zaległego czesnego pod
    groźbą skreślenia z listy uczniów, a także egzeukcji kwoty zaległego
    czesnego na drodze postępowania prawno-cywilnego.

    Moim oczywistym błędem był wczesniejszy brak rezygnacji ze szkoły, ale czy
    da się jakoś uniknąć płacenia tego zaległego czesnego? Jak to rozegrac?
    Czy raczej po podpisaniu tego oświadczenia nie ma szans na uniknięcie tego?

    --
    pozdr

  • 2. Data: 2008-03-21 23:26:24
    Temat: Re: Problem ze szkola
    Od: "tg" <...@a...a>

    imho fakt uczeszczania badz nie ma tu drugorzedne znaczenie, decydujac sie
    na skorzystanie z ich uslug placisz za nie dopoki z nich nie zrezygnujesz
    w sposob przewidziany umowa, a to czy z nich korzystasz czy nie to twoja sprawa

    dopoki figurujesz jako ich uczen jestes zobowiazany do placenia za usluge

    i wez pod uwage ze w momencie skreslenia wysylaja zawiadomienie o tym do wku ;)

  • 3. Data: 2008-03-21 23:58:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    tg wrote:

> [...]
    >
    > dopoki figurujesz jako ich uczen jestes zobowiazany do placenia za usluge

    z zastrzezeniem że regulamin szkoły mówi kiedy przestaje się być uczniem
    danej szkoły. Na pewno nie można być uczniem/słuchaczem następnego
    semestru\roku jeśli się poprzedniego nie zaliczyło
    wiec roszczenia ograniczą się co najwyżej do semestru lub dwóch.

    > i wez pod uwage ze w momencie skreslenia wysylaja zawiadomienie o tym do wku ;)

    bo muszą

  • 4. Data: 2008-03-22 00:44:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "tg" <...@a...a> napisał w wiadomości

> [...]
    > i wez pod uwage ze w momencie skreslenia wysylaja zawiadomienie o tym do

    Twoje uwagi pomijając jednak pewien aspekt zagadnienia - w mojej ocenie
    istotny dla sprawy. Wszelkiej maści regulaminy i statuty z reguły zawierają
    również zapisy, z których wynika, że po jakiejś tam absencji ucznia należy
    skreślić z listy uczniów. Ten moment, to chwila, gdy rozsądnie rzecz ważąc
    wiadomo, że nie będzie on w stanie zaliczyć semestru. Chodzi przykładowo o
    dopuszczalny procent nieobecności. Nie chce mi się szukać, ale o ile to nie
    uczelnia, gdzie zaliczenia są na zasadzie egzaminów, to przepisy
    dopuszczają ileś tam procent nieobecności.

    Nie zapominajmy, że utrzymywanie "martwych dusz" na liście uczniów, to nie
    tylko kwestia płacenia lub nie przez rzeczonych uczniów czesnego, która
    jest w sumie sprawą drugorzędną. Szkoła, jeśli ma uprawnienia szkoły
    publicznej, otrzymuje przecież ze Skarbu Państwa subwencję oświatową na
    pokrycie kosztów utrzymania ucznia. Tak więc sprawa nie do końca jest taka
    oczywista.

    Ja na miejscu pytającego zaczął bym od przeanalizowania przepisów szkoły i
    ustalenia momentu, gdy szkoła powinna się zorientować, że zaliczyć semestru
    nie ma żadnej szansy. W tym momencie powinna Go skreślić z listy uczniów,
    informując o tym WKU (jak celnie zauważyłeś), ale i Kuratorium, by
    zmniejszyło subwencję. Utrzymywanie Go dłużej było po prostu oszustwem
    noszącym znamiona czynu opisanego w art. 297 kk. A skoro szkoła miała
    wynikający z przepisów o subwencji obowiązek skreślenia ucznia z listy
    uczniów, to tym samym przenosi się to na stosunek cywilnoprawny pomiędzy
    uczniem a szkołą. W tym momencie ustaje świadczenie nauki przez szkołę,
    bowiem staje się niewykonalne. Żeby belfrowie nie wiem jak wzbijali się na
    wyżyny dydaktyczne, to gość zaliczyć semestru nie ma prawa. A umowa o
    świadczenie niemożliwe jest nieważna.

    Sądzę, że uświadomienie tych aspektów szkole przez inicjatora wątku
    pozytywnie wpłynie na przebieg negocjacji. Zwłaszcza, że zapewne sprawa nie
    dotyczy tylko jednego ucznia.

  • 5. Data: 2008-03-22 02:47:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > istotny dla sprawy. Wszelkiej maści regulaminy i statuty z reguły
    > zawierają również zapisy, z których wynika, że po jakiejś tam absencji

    Nie. Zwykle jest to zwrot, może być skreślony, co nie oznacza, że musi.

    Słowo "należy" jest bardziej przy paragrafach opisujących promowanie na
    nastepny semestr czyli co delikwent musi zrobic zeby byc promowane i
    czego niezrobienie skutkuje niepromowaniem.
    W związku z tym skoro jest niepromowany to nie można od niego żądać
    opłaty za następny okres nauki.

> [...]
    > chce mi się szukać, ale o ile to nie uczelnia, gdzie zaliczenia są na
    > zasadzie egzaminów, to przepisy dopuszczają ileś tam procent nieobecności.

    Ale niestety ciągle jest to zwrot może być nieklasyfikowany, ale nie ma
    tam zwrotu, że musi. Czyli jest to podkładka którą nauczyciel może ale
    nie musi użyć.

> [...]
    > semestru nie ma żadnej szansy. W tym momencie powinna Go skreślić z
    > listy uczniów, informując o tym WKU (jak celnie zauważyłeś), ale i

    Nie. Nie kiedy szkoła sie orientuje, że nie ma szans zaliczyć, tylko w
    momencie kiedy szkoła nie ma żadnej możliwości aby go jednak promować.
    Wówczas wydaje decyzję o skreśleniu.

> [...]
    > belfrowie nie wiem jak wzbijali się na wyżyny dydaktyczne, to gość
    > zaliczyć semestru nie ma prawa. A umowa o świadczenie niemożliwe jest

    Tak, ale dopiero w momencie który opisałem wyżej, czyli w momencie
    klasyfikacji, a nie w momencie w którym szkoła orientuje się, że i tak
    klasyfikować go nie może. Zwykle jest to semestr /rok nauki.

    > Sądzę, że uświadomienie tych aspektów szkole przez inicjatora wątku
    > pozytywnie wpłynie na przebieg negocjacji. Zwłaszcza, że zapewne sprawa
    > nie dotyczy tylko jednego ucznia.

    Zgadza się. Po prostu należy ewentualnie mieć na uwadze konieczność
    zapłaty za cały semestr, który sie niezaliczyło. natomiast nie za
    następne. W grę wchodzi jeszcze pod uwagę okres przedawnienia, żeby nie
    było, że po 15 latach sobie szkoła przypomina.

  • 6. Data: 2008-03-22 06:49:54
    Od: Jan Nepomucen <b...@m...pl>

    Dnia Fri, 21 Mar 2008 21:47:39 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    > następne. W grę wchodzi jeszcze pod uwagę okres przedawnienia, żeby nie
    > było, że po 15 latach sobie szkoła przypomina.

    Dziękuje za wszystkie odpowiedzi.

    Jeśli chodzi o WKU to sie nie obawiam, bo co prawda zaświadczenie od nich
    dostałem, a go nie złożyłem także im je po prostu oddam.

    Przejrzę ten regulamin pod kątem skreślenia z listy uczniów z powodu
    niskiej frekwencji i zobaczymy, może uda się coś wynegocjować.

    --
    pozdr

  • 7. Data: 2008-03-22 09:56:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To, że szkoła weryfikuje w praktyce te listy uczniów po sesji nie zmienia
    faktu, że powinna co miesiąc przed wysłaniem danych do Kuratorium. Są już w
    Polsce sprawy karne z tego powodu o wyłudzenie subwencji.

  • 8. Data: 2008-03-22 10:52:23
    Od: Jan Nepomucen <b...@m...pl>

    Dnia Sat, 22 Mar 2008 10:56:02 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > To, że szkoła weryfikuje w praktyce te listy uczniów po sesji nie zmienia
    > faktu, że powinna co miesiąc przed wysłaniem danych do Kuratorium. Są już w
    > Polsce sprawy karne z tego powodu o wyłudzenie subwencji.

    Mógłbyś rzucić jakies linki, gdzie ten temat jest/był poruszany?
    Ewentualnie gdzie czegoś takiego szukać? IMHO to byłby niezły argument w
    odwołaniu, które zamierzam złożyć.

    --
    pozdr

  • 9. Data: 2008-03-22 13:40:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jan Nepomucen" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Mógłbyś rzucić jakieś linki, gdzie ten temat jest/był poruszany?
    > Ewentualnie gdzie czegoś takiego szukać? IMHO to byłby niezły argument w
    > odwołaniu, które zamierzam złożyć.

    Niestety nie mogę, bowiem z tego co wiem nie zostało to jeszcze
    opublikowane.

  • 10. Data: 2008-03-22 21:40:17
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Przejrzę ten regulamin pod kątem skreślenia z listy uczniów z powodu
    > niskiej frekwencji i zobaczymy, może uda się coś wynegocjować.

    Ale po co będziesz coś przeglądał.?
    Uczelnia dała ci możliwośc uczenia się. Byc może przez to że ty byłeś na
    liście odrzucili kogoś kto by na pewno zapłacił bo mu zależało na tej
    uczelni. Jakby nie było t z twojej winy a nie z winy uczelni nie
    skorzystałeś z prawa uczęszczania na zajęcia.
    Dlaczego szukasz dziury w całym? Ciebie nie oszukali. Ty chcesz oszukac.
    Dlaczego ? masz jakieś konkretne wytłumaczenie?

    --
    PawełJ