  • 21. Data: 2013-05-08 20:54:48
    Temat: Re: Pozyczka a zabezpieczenie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Budzik wrote:
    > Osobnik posiadający mail l...@b...tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > W takim razie weksel.
    > Do weksla spisuje się jakąś umowę czy po prostu sam weksel?

    moze byc ale nie musi,

    > Rozumiem, że na wekslu wpisuje się konkretną kwotę pożyczki?

    moze ale nie musi

    zreszta liwiusza tu nikt nie przeskoczy z weksli, wiec poczekaj na jego
    wypracowanie.

  • 22. Data: 2013-05-08 21:05:10
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2013-05-08 20:42, Budzik pisze:
> [...]
    > Do weksla spisuje się jakąś umowę czy po prostu sam weksel?
    > Rozumiem, że na wekslu wpisuje się konkretną kwotę pożyczki?

    Weksel musi być bardzo precyzyjnie napisany. (Na "urzędowym" blankiecie
    do kupienia w banku, zależnie od kwoty, albo na byle-czym, ale wtedy
    opłacony w US - obowiązek pożyczkobiorcy, czyli wystawcy weksla)

    Najkrócej: Ja Jan Budzik zapłacę za ten sola weksel panu Józefowi
    Wujkowi lub na jego zlecenie 50000zł (słownie: ...) najpóźniej 15 dni po
    okazaniu, ale nie wcześniej niż 01.01.2015r. Płatny w Koziej Wólce.
    Data, miejscowość, podpis.

    (o ile nic nie pominąłem)

    Poguglaj. Ew. proś o pomoc Liwiusza. Weksel jest ważny chyba 2 lata
    (niewiele pamiętam, guglaj)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 23. Data: 2013-05-08 21:31:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-05-08 21:05, Maruda pisze:

    > Weksel musi być bardzo precyzyjnie napisany.

    Zasadniczo zgoda.

    > (Na "urzędowym" blankiecie

    Nie ma już urzędowych blankietów.

    > do kupienia w banku, zależnie od kwoty, albo na byle-czym, ale wtedy

    Już nie do kupienia.

    > opłacony w US - obowiązek pożyczkobiorcy, czyli wystawcy weksla)

    Nie ma już opłaty skarbowej od weksla (i to od 2007r)

> [...]
    > Data, miejscowość, podpis.
    >
    > (o ile nic nie pominąłem)
    >
    > Poguglaj. Ew. proś o pomoc Liwiusza. Weksel jest ważny chyba 2 lata

    3 lata od terminu płatności.

    Użyj tego wzoru - jest z opisem -
    http://www.remitent.pl/wzory_weksli/weksel_wlasny_wz
    or.pdf

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2013-05-08 21:45:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, witek wrote:

    > a wlasnie tego chcial uniknac.

    W żadnym razie tak nie pisał.
    Uniknąć chciał sytuacji w której pożyczkodawca miałby problem
    z "legalnym" odzyskiwaniem pożyczki.
    Pójście do sądu IMO mieści się w tej kategorii.

    Faktem jest iż obciążenie hipoteczne jest "właściwym" rozwiązaniem,
    ale IMO, biorąc pod uwagę raczej znikome ryzyko, weksel wydaje
    się wystarczający. Jeśli istnieją "większościowi" spadkobiercy
    nie zaszkodziłoby zawrzeć umowę, stanowiącą z jednej strony
    deklarację wekslową wobec wystawcy, a z drugiej dowód rzeczowy
    "powzięcia wiadomości" przez potencjalnych dłużników, na wypadek
    jakby chcieli udawać że art.300 KK nie ma do nich zastosowania
    bo "nie wiedzieli" :>

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2013-05-08 21:52:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, Budzik wrote:

    > Do weksla spisuje się jakąś umowę czy po prostu sam weksel?

    Formalnie do weksla jako do weksla powinna być deklaracja
    (jednostronna), która zabezpieczać powinna interes *DŁUŻNIKA*
    - żeby weksla nie nadużyto.
    Zwróć uwagę, że może się zdarzyć odwrotnie - na skutek przyczyn
    losowych weksel może wpaść w łapki dajmy na to skarbówki,
    a oni dłużnikowi "nie odpuszczą", więc deklaracja stwierdzająca
    ewntualne ograniczenia może być istotna, pomijając już
    sprawę "poziomu wypełnienia" weksla.

    To MOŻE być umowa, w poście obok piszę dlaczego IMVHO
    w tym przypadku ma sens (i zgoda, poczekaj aż Liwiusz
    skrytykuje ;))

    > Rozumiem, że na wekslu wpisuje się konkretną kwotę pożyczki?

    Pożyczki powiadasz.... ja bym na Twoim miejscu archiwa
    poczytał, możesz dorzucić "Liwiusz" do szukania, może
    być również "Piłsucki" (tudzież "Piłsudzki", bo ze dwa
    czy trzy razy oberwałem za nieuctwo ;))
    Idzie o to, że weksle to jest "samoistny byt prawny"
    i jakoś tak może rozmijać się z pojęciem pożyczki, byle
    obie strony były o tym mocno przekonane ;>

    W celu dydaktycznym.
    Jak Ty mi dasz dolary a ja Tobie złotówki, to to będzie
    "pożyczka"? A jeśli nie, to dlaczego prywatny pieniądz
    chcesz traktować inaczej? (tak, wekslem co do zasady
    się PŁACI)

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2013-05-08 21:59:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Formalnie do weksla jako do weksla powinna być deklaracja
    > (jednostronna), która zabezpieczać powinna interes *DŁUŻNIKA*

    Formalnie deklaracji być nie musi.

    > - żeby weksla nie nadużyto.

    Jeśli mówimy o wekslu zupełnym, to trudno doszukiwać się jakiegokolwiek
    nadużycia - wystawca płaci tyle, ile przyrzekł.

> [...]
    > a oni dłużnikowi "nie odpuszczą", więc deklaracja stwierdzająca
    > ewntualne ograniczenia może być istotna, pomijając już

    Trochę nie nadążam z tematem - czy chodzi o to, aby wierzyciel *nie
    mógł* dochodzić zwrotu pożyczki?

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2013-05-08 22:00:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail w...@g...pl.invalid napisał(a) w poprzednim odcinku
    co następuje:

    > zreszta liwiusza tu nikt nie przeskoczy z weksli, wiec poczekaj na jego
    > wypracowanie.

    dzięki :)
    tak własnie zrobię.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Szept pięknej kobiety słyszy się lepiej niż

  • 28. Data: 2013-05-08 22:21:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, Liwiusz wrote:

    > Formalnie deklaracji być nie musi.

    Ano nie musi, źle ująłem

    > Jeśli mówimy o wekslu zupełnym, to trudno doszukiwać się jakiegokolwiek
    > nadużycia - wystawca płaci tyle, ile przyrzekł.

    Ale w omawianym przypadku niekoniecznie mowa o wekslu zupełnym,
    wystarczy że nie będzie na nim daty zapłaty.
    Przy "układzie koleżeńskim" wydaje się to możliwe.
    :)

    > Trochę nie nadążam z tematem - czy chodzi o to, aby wierzyciel *nie mógł*
    > dochodzić zwrotu pożyczki?

    ...tak znienacka, "poproszę na pojutrze".
    Oczywiście :)
    Z kolei nie można przesadzić z datą na wekslu, bo przedawnienie to
    bodaj tylko rok, więc tak źle i tak niedobrze.
    Za to w umowie/na deklaracji można sobie pospisywać postanowień
    od metra... zgadza się?

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2013-05-08 22:26:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > wystarczy że nie będzie na nim daty zapłaty.
    > Przy "układzie koleżeńskim" wydaje się to możliwe.

    [...]

    > ...tak znienacka, "poproszę na pojutrze".
    > Oczywiście :)
    > Z kolei nie można przesadzić z datą na wekslu, bo przedawnienie to
    > bodaj tylko rok, więc tak źle i tak niedobrze.

    Weksel jest tutaj dość elastyczny (w kwestii form terminów zapłaty).
    Tylko trzeba wiedzieć jak się chcą strony ustalić, to wtedy można coś
    wykoncypować. Tak w ciemno szkoda czasu myśleć :) Niech się autor
    wypowie jak on chce widzieć możliwość żądania zwrotu "pożyczki".

    --
    Liwiusz

  • 30. Data: 2013-05-08 23:16:10
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 09:45 PM, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > "powzięcia wiadomości" przez potencjalnych dłużników, na wypadek
    > jakby chcieli udawać że art.300 KK nie ma do nich zastosowania

    Najlepiej żeby byli poręczycielami weksla.

    p. m.