    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 8 May 2013 21:52:21 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pozyczka a zabezpieczenie

    On Wed, 8 May 2013, Budzik wrote:

    > Do weksla spisuje się jakąś umowę czy po prostu sam weksel?

    Formalnie do weksla jako do weksla powinna być deklaracja
    (jednostronna), która zabezpieczać powinna interes *DŁUŻNIKA*
    - żeby weksla nie nadużyto.
    Zwróć uwagę, że może się zdarzyć odwrotnie - na skutek przyczyn
    losowych weksel może wpaść w łapki dajmy na to skarbówki,
    a oni dłużnikowi "nie odpuszczą", więc deklaracja stwierdzająca
    ewntualne ograniczenia może być istotna, pomijając już
    sprawę "poziomu wypełnienia" weksla.

    To MOŻE być umowa, w poście obok piszę dlaczego IMVHO
    w tym przypadku ma sens (i zgoda, poczekaj aż Liwiusz
    skrytykuje ;))

    > Rozumiem, że na wekslu wpisuje się konkretną kwotę pożyczki?

    Pożyczki powiadasz.... ja bym na Twoim miejscu archiwa
    poczytał, możesz dorzucić "Liwiusz" do szukania, może
    być również "Piłsucki" (tudzież "Piłsudzki", bo ze dwa
    czy trzy razy oberwałem za nieuctwo ;))
    Idzie o to, że weksle to jest "samoistny byt prawny"
    i jakoś tak może rozmijać się z pojęciem pożyczki, byle
    obie strony były o tym mocno przekonane ;>

    W celu dydaktycznym.
    Jak Ty mi dasz dolary a ja Tobie złotówki, to to będzie
    "pożyczka"? A jeśli nie, to dlaczego prywatny pieniądz
    chcesz traktować inaczej? (tak, wekslem co do zasady
    się PŁACI)

    pzdr, Gotfryd