  • 1. Data: 2007-02-18 19:53:43
    Temat: Podział majatku - domek
    Od: "marnow" <m...@o...pl>

    Witam wszytskich,

    Chcialbym prosic o pomoc w wyjasnienu kwestii majatkowej. Sprawa wydaje sie
    byc prosta ale mam pewne watpliwosci. Jest sobie dom z dzialka, zamieszkiwany
    obecnie prez moich rodzicow (praktycznie od urodzenia). Moja mama ma jeszcze
    trzy siostry. Po smierci babci rodzina chcialaby uregulowac prawa majatkowe i
    tu zaczynaja sie problemy.

    Wiem ze w takim przypadku kazdy jest upawniony do 1/4, ale powstaje pytanie,
    pozostale siostry mojej mamy opuscily dom rodzinny kilkadziesiat lat temu, nie
    interesujac sie zupelnie kosztami utrzymania tejze nieruchmosci.

    Moi rodzice od wielu lat ponosza koszty wszelkich remontow (wymiana pokrycia
    dachu, wymiana okien etc), placa podatki, dbaja o wszystko co zwiazane z tym
    domem. Jak wobec tego nalezy traktowac wszelkie inwestycje, podatki skoro
    zostaly one czynione tylko przez nich bez udzialu pozostalych spadkobiercow!?

    Czy sad powinien to uwzglednic przy podziale, jak wygladaja tego typu kwestie
    w praktyce?

    Dziekuje z gory za wszelkie wskazowki i porady.

    --
    Marnow

  • 2. Data: 2007-02-18 21:35:30
    Temat: Re: Podział majatku - domek
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "marnow" <m...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > domem. Jak wobec tego nalezy traktowac wszelkie inwestycje, podatki skoro
    > zostaly one czynione tylko przez nich bez udzialu pozostalych

    Jako darowizna dla babci skoro ten dom należał do niej.

  • 3. Data: 2007-02-18 21:42:44
    Od: m...@o...pl

    > "marnow" <m...@o...pl> wrote in message

    > Jako darowizna dla babci skoro ten dom należał do niej.

    Problem w tym ze babcia juz nie zyje od 5 lat, a rodzina upomina sie teraz o
    jakis spadek.

  • 4. Data: 2007-02-19 11:52:34
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Problem w tym ze babcia juz nie zyje od 5 lat, a rodzina upomina sie teraz
    > jakis spadek.

    a od ilu lat twoi rodzice tam mieszkaja sami? czy jest to powyzej 30lat?

    i teraz pytanie do kogos obcykanego w "zasiedzeniach" czy ewentualnie w
    takim wypadku mozna by przed sprawa spadkowa sprobowac wlasnie zasiedzenia w
    zlej czy tam dobrej wierze?

  • 5. Data: 2007-02-19 12:11:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Feb 2007, marnow wrote:

> [...]
    > zostaly one czynione tylko przez nich bez udzialu pozostalych spadkobiercow!?

    Jako "poniesione nakłady" :)
    Szukaj tego słowa choćby w Kodeksie Cywilnym:
    _117.html
    ...zaczynając od art.200, 207 i okolic.
    IMO dobrze jest mieć kwitki na owe wydatki, na mój gust można się
    zastanowić czy art. 205 w rachubę nie wchodzi - ale prawnikiem nie
    jestem i jasności nie mam.
    IMO art.226 może mieć jednak zastosowanie - może ktoś skomentuje,
    czy dla wydatków koniecznych (wymiana dachu pewnie da się obronić,
    wszelkie opłaty urzędowe sš również "konieczne") nalezy się "pełen
    udział", ale tych rzeczy które były niekonieczne już tylko aktualna
    wartość "zwiększenia wartości", czy może z faktu iż współwłaściciele
    się nie interesowali a inny współwłaściciel w ramach zwykłego
    zarządu coś kupił ta zasada nie obowiazuje.

    > Czy sad powinien to uwzglednic przy podziale,

    Moment.
    A jakiej formy "uwzględnienia przy podziale" się spodziewasz?
    Idzie mi o to, czy w ramach działu spadku rodzice chcą znieść
    współwłasność i "spłacić" resztę - raczej z ciekawości pytam :)
    IMO tak czy siak, reszta współwłaścicieli jest "winna" kwoty
    stosownej części wydatków.
    BTW: to co najwyżej "wskazówki" :) bez "porad", uprzejmie proszę!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-02-20 00:41:32
    Od: m...@o...pl

> [...]
    > takim wypadku mozna by przed sprawa spadkowa sprobowac wlasnie zasiedzenia w

    Bedzie kolo 25 lat

    --
    mariusz

  • 7. Data: 2007-02-20 00:42:23
    Od: m...@o...pl

> [...]
    > stosownej części wydatków.
    > BTW: to co najwyżej "wskazówki" :) bez "porad", uprzejmie proszę!

    Gotfryd,

    Dzieki ogromne za wskazowki!

    Pomogles mi nie samowicie, teraz wiem juz z czym isc do prawnika zabierajac
    sie za ta sprawe :-) Rachunki wszystkie posiadaja. Co do zniesienia
    wspolwlasnosci nie jestem pewien...(niestety daleko jestem od domu i nie znam
    wszytskich detali) :-( sprawa generalnie ostatnio utknela w martwym punkcie
    poniewaz doszlo do momentu gdzie trzeba oddac nalezne podatki. Zgody jak na
    razie nie ma poniwaz pozostali wspolwascciele nie chca partycypowac w
    oplaceniu podatku od calosci tylko od samego domu, w gre wchodza jeszcze
    zabudowania gospodarcze - stwierdzili wprost &#8222;nam to nie jest potrzebne&#8221;
    chca zwalic wszytsko na moich rodzicow jednym slowem kanal..

    --
    Mariusz