    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podział majatku - domek
    Date: Mon, 19 Feb 2007 13:11:58 +0100

    On Sun, 18 Feb 2007, marnow wrote:

    > Wiem ze w takim przypadku kazdy jest upawniony do 1/4, ale powstaje pytanie,
    > pozostale siostry mojej mamy opuscily dom rodzinny kilkadziesiat lat temu, nie
    > interesujac sie zupelnie kosztami utrzymania tejze nieruchmosci.
    >
    > Moi rodzice od wielu lat ponosza koszty wszelkich remontow (wymiana pokrycia
    > dachu, wymiana okien etc), placa podatki, dbaja o wszystko co zwiazane z tym
    > domem. Jak wobec tego nalezy traktowac wszelkie inwestycje, podatki skoro
    > zostaly one czynione tylko przez nich bez udzialu pozostalych spadkobiercow!?

    Jako "poniesione nakłady" :)
    Szukaj tego słowa choćby w Kodeksie Cywilnym:
    _117.html
    ...zaczynając od art.200, 207 i okolic.
    IMO dobrze jest mieć kwitki na owe wydatki, na mój gust można się
    zastanowić czy art. 205 w rachubę nie wchodzi - ale prawnikiem nie
    jestem i jasności nie mam.
    IMO art.226 może mieć jednak zastosowanie - może ktoś skomentuje,
    czy dla wydatków koniecznych (wymiana dachu pewnie da się obronić,
    wszelkie opłaty urzędowe sš również "konieczne") nalezy się "pełen
    udział", ale tych rzeczy które były niekonieczne już tylko aktualna
    wartość "zwiększenia wartości", czy może z faktu iż współwłaściciele
    się nie interesowali a inny współwłaściciel w ramach zwykłego
    zarządu coś kupił ta zasada nie obowiazuje.

    > Czy sad powinien to uwzglednic przy podziale,

    Moment.
    A jakiej formy "uwzględnienia przy podziale" się spodziewasz?
    Idzie mi o to, czy w ramach działu spadku rodzice chcą znieść
    współwłasność i "spłacić" resztę - raczej z ciekawości pytam :)
    IMO tak czy siak, reszta współwłaścicieli jest "winna" kwoty
    stosownej części wydatków.
    BTW: to co najwyżej "wskazówki" :) bez "porad", uprzejmie proszę!

    pzdr, Gotfryd