  • 1. Data: 2008-06-17 17:29:02
    Temat: Podszywanie się w internecie - wezwanie na Policję
    Od: j...@g...com

    Witajcie,
    mam prosbę o poradę i podpowiedź.
    Sprawa wygląda nastepująco:
    Bliska mi osoba narobiła troche zamieszania na portalu Nasza Klasa -
    otóż
    założyła konto na dane jej znajomego (imię, nazwisko, pseudonim,
    miejsce
    zamieszkania), wstawiła tam niezbyt cenzuralne zdjęcia (fotomontaże) i
    wypisywała rózne (mniej lub bardziej) komentarze do zdjęć innych osób.
    Ta osoba (poszkodowana) zwyczajnie zgłosiła sprawę na Policję i wyszło
    na
    jaw, z czyjego komputera było założone to konta i były wysyłane
    komentarze
    (w tym samym czasie "żartowniś" logował się też na swoje konto).
    Opiekun żartownisia (pełnoletniego) został wezwany na Policję i
    zaczęto go
    straszyć prokuratorem, ale bez konkretów. Polecono przeproszenie
    poszkodowanego (wtedy może oddali pozew?).
    Mam pytanie - jesli poszkodowany nie przyjmie przeprosin i nie oddali
    zażalenia (?), to co może grozić takiemu delikwentowi (żartownisiowi)?

    Za wszelką pomoc z góry dziekuję.

    Jan

  • 2. Data: 2008-06-17 17:35:52
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    <j...@g...com> wrote
    >Mam pytanie - jesli poszkodowany nie przyjmie przeprosin i nie oddali
    zażalenia (?),

    Jeśli zostanie to zakwalifikowane jak poniżej to jest ścigane z oskarżenia
    prywatnego, które może cofnąć.

    >to co może grozić takiemu delikwentowi (żartownisiowi)?

    kodeks karny - zniesławienie. Do 2 lat pw, zwykle raczej kary są w
    zawieszeniu albo ograniczenie wolności itp.
    Wchodzi też w grę powództwo cywilne o odszkodowanie za wykorzystanie
    wizerunku i naruszenie dóbr osobistych. Proponuję zawrzeć ugodę.

  • 3. Data: 2008-06-17 17:54:53
    Od: j...@g...com

    On 17 Cze, 19:35, "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    wrote:
> [...]
    > Wchodzi też w grę powództwo cywilne o odszkodowanie za wykorzystanie
    > wizerunku i naruszenie dóbr osobistych. Proponuję zawrzeć ugodę.

    Jest jeszcze jedno pytanie - czy policjant (przed "udowodnieniem" i
    spotkaniem z opiekunem żartownisia) miał prawo podac poszkodowanemu
    dane żartownisia?

    Jan

  • 4. Data: 2008-06-17 19:10:08
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    <j...@g...com> wrote
    >Jest jeszcze jedno pytanie - czy policjant (przed "udowodnieniem" i
    >spotkaniem z opiekunem żartownisia) miał prawo podac poszkodowanemu
    >dane żartownisia?

    Pokrzywdzonemu przysługuje prawo wglądu do akt. Nie wiem jak w tym
    przypadku, ale akurat w przypadku oskarżeń prywatnych - Policja jedynie
    wykonuje niezbędne czynności, a o wszystkim decyduje sąd i pewnio on
    dopuszczałby do wglądu. Ale może idzie to z innego artykułu i Policja może
    decydować sama.W każdym razie ma prawo wglądu.

    Jednkaże najprawdopodobniej, Policja przesłuchiwała pokrzywdzonego na różne
    okoliczności, np. na znajomość z osobą, która czyn popełniła itp, stąd osoba
    poznała dane. Jest to dopuszczalne raczej.
    Poza tym w prywatnoskargowych nie stawia się zarzutów, niczego nie trzeba
    udowadniach, i tak spotkaja się w Sądzie, tam jest dopiero początek.
    Tyle, że jak piszę, jeśli idzie to z tego artykułu, a nie z innego, bo nie
    wiemy.

  • 5. Data: 2008-06-17 20:00:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@g...com pisze:

    > Opiekun żartownisia (pełnoletniego) został wezwany na Policję i
    > zaczęto go

    Opiekun pełnoletniego? Ten żartowniś jest jakiś niedorozwinięty, że jest
    ubezwłasnowolniony i ma opiekuna?

  • 6. Data: 2008-06-17 20:38:08
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    j...@g...com writes:

    > Opiekun żartownisia (pełnoletniego)

    Od kiedy osoby pelnoletnie maja opiekunow?

    MJ

  • 7. Data: 2008-06-18 00:23:35
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <t...@n...lechistan.com>,
    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote:

    > Opiekun pełnoletniego? Ten żartowniś jest jakiś niedorozwinięty, że jest
    > ubezwłasnowolniony i ma opiekuna?

    Nie no. Przeciez z sytuacji jasno wynika, ze slaby na umysle...

    TA

  • 8. Data: 2008-06-18 13:48:17
    Od: j...@g...com

    On 17 Cze, 22:00, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Opiekun pełnoletniego? Ten żartowniś jest jakiś niedorozwinięty, że jest
    > ubezwłasnowolniony i ma opiekuna?

    Opiekun = rodzic, który jest włascicielem łącza, komputera i
    mieszkania.
    Został wezwany jako pierwszy.

    Jan

  • 9. Data: 2008-06-18 13:56:05
    Od: j...@g...com

    On 17 Cze, 21:10, "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    wrote:
    > <j...@g...com> wrote

    > Pokrzywdzonemu przysługuje prawo wglądu do akt.

    Było dokładnie tak, jak piszesz (rodzic był na rozmowie z Policjantem
    i wyszło, że poszkodowany nie chce ugody, czy też oddalenia wniosku.
    Sprawa - po zebraniu informacji - zostanie przekazana do prokuratury i
    ta rozstrzygnie, czy będzie to ściganie z urzędu, czy też proces
    cywilny. Do tego wszystkiego doszedł jeszcze jeden wątek - otóż
    żartowniś umieścił (w profilu obrażanej osoby) zdjęcie nagiej kobiety
    i mężczyzny - górne "partie" ciała). Policjant coś ponoć wspominał o
    "rozpowszechnianiu pornografii"...
    Towarzystwo jest zestrachane na całego - czy można przewidzieć, co
    grozi żartownisiowi?

    Jan

  • 10. Data: 2008-06-18 14:43:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@g...com pisze:

    > Opiekun = rodzic, który jest włascicielem łącza, komputera i
    > mieszkania.
    > Został wezwany jako pierwszy.

    Znaczy się żartowniś formalnie ubezwłasnowolniony z powodu niedorozwoju?

    Bo inaczej jego rodzice nie mają nic do tego.

    Jak niedorozwinięty, to odpowiedzialności nie może ponieść.