  • 11. Data: 2008-11-25 09:04:49
    Temat: Re: Park kulturowy - koszmar prawny!!
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

    > Zdanie Gminy w tym zakresie jest niewiele warte, skoro uchwalili sobie park
    > krajobrazowy.

    Kulturowy, nie krajobrazowy.

    Ustawa nie uzależnia odszkodowania od ich woli. Nie rozumiem
    > również, skąd Twoje oczekiwanie na ten plan zagospodarowania. Ustawa mówi o
    > ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości na skutek ustanowienia
    > zakazów i ograniczeń, a to wynika przecież z uchwały. Plan zagospodarowania
    > terenu, to rzecz wtórna poniekąd z omawianym przez nas zagadnieniem
    > niewiele mająca wspólnego.

    Mająca, mająca. To klucz do wszystkiego. Np. rozdz. 2 par. 2 pkt. 8 uchwały o
    powołaniu parku zakłada: "Wprowadzenie zakazu dalszego wydzielania
    nieruchomości, a w przypadku nieruchomości istniejących, zakazu ich
    wygradzania za pomocą ogrodzeń, z wyłączeniem stosowania do tego celu
    żywopłotu lub zadrzewień komponowanych - na warunkach określonych w przyszłym
    planie ochrony parku kulturowego". Zakaz wygradzania i wydzielania (podziałów
    geodezyjnych) nieruchomości to bardzo daleko istotne ograniczenie własności
    prywatnej. Ten punkt odnosi się jednak, zauważ, do planu ochrony parku
    (poprzedzającego MPZP) - gmina jednak tego nie uchwaliła. WKZ mimo to próbuje
    zakazywać grodzenia. Na jakiej podstawie? Na podstawie planu ochrony parku,
    którego nie ma?

    Brak MPZP skutkuje zaś tym, że zgodnie z Ustawą o planowaniu przestrzennym dla
    tego obszaru nie mogą być wydawane decyzje o warunkach zabudowy i
    zagospodarowaniu terenu (tzw. wuzetki), wymagane przy staraniu się o
    pozwolenie na budowę i zmianę sposobu użytkowania budynków w organach nadzoru
    budowlanego. A każdy większy remont budynku wymaga wuzetki. Jak zatem dbać o
    zabytki na terenie parku w myśl roz. 2 par. 2 pkt. 2 uchwały o parku? A
    zaniedbanie zabytków jest karalnne w myśl Ustwy o ochronie zabytków!!

    > Ja tu żadnego chaosu dopatrzyć się nie umiem. Ustawa nie określa terminu do
    > wykonania tego planu.

    Dla Ciebie to nie chaos?
    Artur

  • 12. Data: 2008-11-25 18:36:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Ustalmy. Istnieją dwie możliwości wzajemnie się wykluczające. Albo te
    ograniczenia opisane w uchwale obowiązują. Albo te ograniczenia nie
    obowiązują. Nie da się wysiąść częściowo z jadącego pociągu. Jak
    obowiązują, to nie jest Twoją rzeczą badać, z czego to wynika. Należy Ci
    się odszkodowanie albo wykup nieruchomości. Jak nie obowiązują, to po
    prostu nie ma problemu.

  • 13. Data: 2008-11-25 20:20:41
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > obowiązują, to nie jest Twoją rzeczą badać, z czego to wynika. Należy Ci
    > się odszkodowanie albo wykup nieruchomości. Jak nie obowiązują, to po

    Wiem doskonale, że istnieją dwie możliwości wzajemnie się wykluczające. Albo
    ograniczenia obowiązują albo nie (choć precyzując: niektóre mogą obowiązywać,
    lecz nie wszystkie). Ale żeby którekolwiek obowiązywały to właśnie z czegoś
    muszą wynikać!!! I dlaczego ja mam nie dociekać, czy wynikają czy nie? Każdą
    uchwałę (jak też ustawę, jeśli jest sprzeczna z Konstytucją)można zaskarżyć z
    powodu niezgodności z prawem. Gmina w swoich uchwałach może zapisać co chce.
    Np. to, że na terenie dróg gminnych w piątki od godz. 10 do 14 każdy musi
    chodzić w zielonych spodniach. Jednak żeby taki zapis było zobowiązujący i
    możliwy do wyegzekwowania, w Ustawie o drogach publicznych musi być
    dopuszczona możliwość określania przed Gminę sposobu ubioru na drogach
    gminnych. Dlatego byłbym ciekaw Twojej opinii - czy ograniczenia na terenie
    parku kulturowgo Chwarszczany obowiązują czy nie? Ewentulanie które obowiązują
    i dlaczego, a które nie i dlaczego? To byłaby konkretna rozmowa, bo teraz
    widzę, że po prostu uciekasz od tematu, choć nie mam pretensji - nie musi cię
    to w ogóle obchodzić. Jednak przyznasz, że sytuacje, gdy człowiek dowiaduje
    się, że podlega jakimś nowym rygorom, które mają wątpliwą podstawe prawną nie
    jest komfortowa? Jak byś się czuł, gdyby aresztowano Cię za chodzenie w piątek
    w południe po gminnej drodze w czerwonych spodniach?
    Artur
    A jeśli ktoś dopiero wszedł w ten wątek, bardziej szczególne przedstawienie
    sprawy jest pod adresem:
    http://www.preczzparkamikulturowymi.fora.pl/precz-z-
    parkami-
    kulturowymi,3/chwarszczany-park-absurdu,5.html

    Artur

  • 14. Data: 2008-11-25 20:59:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czy ograniczenia na terenie parku kulturowego Chwarszczany obowiązują
    > czy nie?

    Moim zdaniem obowiązują, albowiem uchwała w tym wypadku stanowi akt prawa
    miejscowego. Ich naruszenie chroni kodeks wykroczeń.

    > Ewentualnie które obowiązują i dlaczego, a które nie i dlaczego?

    Wszystkie wymienione w uchwale ograniczenia obowiązują. Czemu miała by
    obowiązywać jakaś część.

    > To byłaby konkretna rozmowa, bo teraz widzę, że po prostu uciekasz
    > od tematu,

    Ja wcale nie uciekam od tematu, tylko stoję na stanowisku, że w sposób
    nieadekwatny do stanu faktycznego starasz się skomplikować stosunkowo
    prostą sprawę. Jest uchwała - są zakazy.

    > Jednak przyznasz, że sytuacje, gdy człowiek dowiaduje
    > się, że podlega jakimś nowym rygorom, które mają wątpliwą podstawę prawną
    > nie
    > jest komfortowa?

    Uchwała jest akurat dobrą podstawą, jak każda inna.

    > Jak byś się czuł, gdyby aresztowano Cię za chodzenie w piątek
    > w południe po gminnej drodze w czerwonych spodniach?

    Pewnie bym protestował, apelował i zalił się :-)

    Ale co to ostatnie stwierdzenie ma wspólnego z utworzeniem tego Parku? Park
    tworzy się po to, żeby coś chronić. A ochrona siłą rzeczy powoduje
    ograniczenie uprawnień do psucia. I w tym cała filozofia.

  • 15. Data: 2008-11-26 08:02:38
    Od: "Artur" <a...@p...onet.pl>

    > Moim zdaniem obowiązują, albowiem uchwała w tym wypadku stanowi akt prawa
    > miejscowego. Ich naruszenie chroni kodeks wykroczeń.

    Mieszasz pojęcia albo nie wiesz co piszesz. Kodeks wykroczeń dotyczy wykroczeń
    zapisanych w tym kodeksie, a nie w uchwałach gminnych.
    I nie każda uchwała jest aktem prawa miejscowego. Uchwała o powołaniu parku
    powołuje tylko park. Wszelke ograniczenia dotyczące korzystania z
    nieruchomości mogą być zawarte tylko w MPSP - on jest aktem prawa miejscowego,
    mówi o tym Prawo budowlane i Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym. A już
    np. studium zagospodarowania uchwalane przez gminę, na podstawie którego
    wydawane są wuzetki aktem prawa miejscowego nie jest. Swoją drogą wiem, że
    istnieje wykładnia Trybunału Konstytucyjnego określająca, jakie uchwały gminne
    (albo powiatowe lub wojewódzkie) są aktami prawa miejscowego, a które nie.
    Niestety nie mogę tego nigdzie odnaleźć.

    > Wszystkie wymienione w uchwale ograniczenia obowiązują. Czemu miała by
    > obowiązywać jakaś część.

    W jaki sposób Twoim zdaniem może obowiązywać np. zakaz wygradzania i
    wydzielania nieruchmości zapisany w par. 2 pkt. 2 uchwały o powołaniu parku,
    skoro odnosi się do planu ochrony parku, który jeszcze nie został uchwalony?

    > Ja wcale nie uciekam od tematu, tylko stoję na stanowisku, że w sposób
    > nieadekwatny do stanu faktycznego starasz się skomplikować stosunkowo
    > prostą sprawę. Jest uchwała - są zakazy.

    Byłbyś idealnym obywatelem państwa totalitarnego. Bezkrytycznym, ślepo
    posłuszonym, wykonującym bez szemrania wszystko co każą, nie upominającym się
    o konstytucyjne prawa i ład w stanowieniu innych przepisów.

    > Uchwała jest akurat dobrą podstawą, jak każda inna.

    Jak wyżej. Gdybyś mieszkał w przedwojennych Niemczech, z pewnością bez
    zmrużenia oka zaakceptowałbyś ustawy rasowe.

    > Pewnie bym protestował, apelował i zalił się :-)

    Żalić to mogą się dzieci w wieku przedszkolnym. Z głupotami trzeba po prostu
    walczyć.
    Pozdrawiam
    Artur

  • 16. Data: 2008-11-26 18:41:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mieszasz pojęcia albo nie wiesz co piszesz. Kodeks wykroczeń dotyczy
    > wykroczeń
    > zapisanych w tym kodeksie, a nie w uchwałach gminnych.

    Bez wątpienia masz rację. Z tym, że nie całkiem do końca :-) Jest art. 54:
    "Kto wykracza przeciwko wydanym z upoważnienia ustawy przepisom porządkowym
    o zachowaniu się w miejscach publicznych, podlega karze grzywny do 500
    złotych albo karze nagany". Przepis ma charakter blankietowy, ponieważ
    sprawcą odpowiadającym z tego przepisu jest osoba, która narusza zasady
    ochrony porządku publicznego określone w innych aktach prawnych. Dla bytu
    odpowiedzialności muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie przepisy
    porządkowe zostały wydane z upoważnienia ustawy, a nadto nie zawierają
    sankcji za ich naruszenie.

> [...]
    > nie.
    > Niestety nie mogę tego nigdzie odnaleźć.

    Jest przykładowo w komentarzu do kodeksu wykroczeń. Aktami prawa
    miejscowego są te uchwały, które są wydane na podstawie ustawy i nie
    zawierają sankcji. Ta akurat jest.

> [...]
    > parku,
    > skoro odnosi się do planu ochrony parku, który jeszcze nie został

    Przyznam, ze nie potrafię Ci odpowiedzieć na to pytanie z tego powodu, ze
    wydaje mi się ona nazbyt oczywista. Zakaz został określony w uchwale i
    obowiązuje. Plan zagospodarowania, to rzecz wtórna, która powieli owe
    zakazy.

> [...]
    > się
    > o konstytucyjne prawa i ład w stanowieniu innych przepisów.

    Miło słyszeć z ust tak znamienitej osoby, że byłym "idealny". Szkoda, że
    akurat w państwie totalitarnym, ale pozwól, że nie będę się przeprowadzał
    i pozostanę w naszej zakręconej rzeczywistości.

    > Jak wyżej. Gdybyś mieszkał w przedwojennych Niemczech, z pewnością bez
    > zmrużenia oka zaakceptowałbyś ustawy rasowe.

    Sądzisz, że gdybym ich nie zaakceptował, to miałoby to większe znaczenie
    :-)

    > Żalić to mogą się dzieci w wieku przedszkolnym. Z głupotami trzeba po
    > prostu
    > walczyć.

    Ja tam akurat w tym nic głupiego nie widzę, a "żalenie się" jest terminem
    pranym opisującym czynność zażalenia.

  • 17. Data: 2008-11-27 14:35:04
    Od: a...@p...onet.pl

    Jest art. 54:
> [...]
    > odpowiedzialności muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie przepisy
    > porządkowe zostały wydane z upoważnienia ustawy, a nadto nie zawierają

    Kolega, kolega, jeśli mamy poważnie dyskutować, to sprawdź najpierw co
    piszesz, a nie rzucaj bez ładu i składu na oślep pierwszym lepszym przepisem
    który podsunie Ci wyszukiwarka. Przytaczasz artykuł o przepisach porządkowych
    o zachowaniu się w miejscach publicznych. Takie przepisy Rada Gminy może
    uchwalić tylko na podstawie Ustawy o porządku publicznym. A my dyskutujemy na
    temat sposobów ochrony parku kulturowego zapisanych w uchwale rady gminy na
    podstawie Ustawy o ochronie zabytków.

    > Jest przykładowo w komentarzu do kodeksu wykroczeń. Aktami prawa
    > miejscowego są te uchwały, które są wydane na podstawie ustawy i nie
    > zawierają sankcji. Ta akurat jest.

    Co jest aktem prawa miejscowego decydują zapisy Konstytucji (art. 87 ust. 2 i
    art. 94 zdanie pierwsze Konstytucji) i art. 40 Ustawy o samorządzie gminnym
    (sprawdź te akty, zanim zaczniesz znów coś wypisywać). Kluczowy jest
    wynikający z przytoczonych wyżej aktów zapis, że uchała, aby mieć status aktu
    prawa miejscowego, musi obowiązywać powszechnie na obszarze gminy. W
    orzecznictwie przyjmuje się, że musi obowiązywać na terenie całej gminy. Rzuć
    okiem tutaj:
    http://www.katowice.uw.gov.pl/urzadkatowice.php?nadz
    or_prawny/1830_02/printpage
    Zakazy i nakazy, o których wciąz dyskutujemy, obowiązują tylko na niewielkim
    fragmencie gminy - w granicach parku kulturowego. Nie może zatem uchwała
    powołująca park mieć charakteru aktu prawa miejscowego.

> [...]
    > wydaje mi się ona nazbyt oczywista. Zakaz został określony w uchwale i
    > obowiązuje. Plan zagospodarowania, to rzecz wtórna, która powieli owe

    Nie plan zagopodarowania, tylko plan ochorny parku kulturowego. Zakaz został
    odniesiony do aktu, którego nie ma, więc nie może obowiązywać.

    > Ja tam akurat w tym nic głupiego nie widzę, a "żalenie się" jest terminem
    > pranym opisującym czynność zażalenia.

    Ojej, Ty znowu nie masz pojęcia o czy piszesz!!! W przypadku uchwały gminy
    przysługuje prawo wezwania do usunięcia naruszenia prawa, a następnie skarga
    do NSA (art 101 Ustawy o samorządzie gminnym - polecam).

    Dobra na tym kończć. Bez urazy, ale swojej strony ucinam już dyskusję, bo mam
    wrażenie, że Twoja znajmość prawa i umiejętnośc posługiwania się jego
    pojęciami jest dość ograniczona i ta dyskusja do niczego nie prowadzi. Jakbyś
    coś mądrego wymyślił, to pisz śmiało na mojego prywatnego maila.
    Pozdrawiam
    Artur

  • 18. Data: 2008-11-27 17:30:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Faktycznie, zagalopowałem się. Sankcje przewiduje art. 112 Ustawy o
    ochronie zabytków i (...).