  • 11. Data: 2010-06-19 10:07:45
    Temat: Re: PIT dla zakładu?
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Fri, 18 Jun 2010 22:36:48 +0200, Jotte napisał(a):

    > a świadczenie nie jest należne samo z siebie.
    > Wysunę postulat, że pracodawca nie może żądać
    > żadnych PITów od pracownika. Nie może także
    > sprawdzić podanych danych bezpośrednio w US.
    > Kiedy chcesz pożyczyć od banku kasę, to ten
    > także żąda pewnych informacji, prawda? Po prostu
    > nie musisz korzystać.
    Jednak czy zakład może uzależniać realizację
    (nieobowiązkowego, oczywiste) świadczenia z ZFŚS
    od dostarczenia danych, które do ustalenia
    wysokości świadczenia są absolutne niepotrzebne?
    Na PIT są dane nie tylko o wysokości dochodów,
    jest także ich struktura (ile z DG, ile z pracy,
    ile z PA), ulgi odliczenia itp. To nie jest
    potrzebne.

    PS. FUT warninga mógłbyś zapodać

    --
    pozdro
    poreba

  • 12. Data: 2010-06-19 17:28:44
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:nxqt0c6fmhb5.16tkxvxcozke4.dlg@40tude.net poreba
    <d...@p...pl> pisze:

    > Jednak czy zakład może uzależniać realizację
    > (nieobowiązkowego, oczywiste) świadczenia z ZFŚS
    > od dostarczenia danych, które do ustalenia
    > wysokości świadczenia są absolutne niepotrzebne?
    Wg regulamoinu danego ZFŚS mogą być potrzebne dane nt dochodu na osobę w
    rodzinie.

    > Na PIT są dane nie tylko o wysokości dochodów,
    > jest także ich struktura (ile z DG, ile z pracy,
    > ile z PA), ulgi odliczenia itp. To nie jest
    > potrzebne.
    PITa żądać nie mogą, bo to tajemnica skarbowa. Ale zaświadczenia o
    dochodzie chyba mogą.
    Tylko czy US ma obowiązek takie cóś wystawiać?
    Tak w ogóle to tego rodzaju kwestii może pojawić się sporo.

    > PS. FUT warninga mógłbyś zapodać
    O, sorry, nie zauważyłem, ale to nie mój FUT - to wątkoczyńca się nie
    popisał.

    --
    Jotte

  • 13. Data: 2010-06-20 08:45:40
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Sat, 19 Jun 2010 19:28:44 +0200, Jotte napisał(a):

    > Wg regulamoinu danego ZFŚS mogą być potrzebne
    > dane nt dochodu na osobę w rodzinie.
    To oczywiste, piszę o tych z wysokością dochodu niezwiązanych.

    > PITa żądać nie mogą, bo to tajemnica skarbowa.
    A jak w Regulaminie ZFŚS wyraźnie wpiszą: kopia deklaracji podatkowej /.../
    złożonej w US?
    > Ale zaświadczenia o dochodzie chyba mogą.
    Mogą ale np. nie chcą.
    > Tylko czy US ma obowiązek takie cóś wystawiać?
    Nie wiem, wiem że wystawia bezproblemowo.

    --
    pozdro
    poreba

  • 14. Data: 2010-06-20 11:32:32
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1mumlb36wf7ou$.12yxk3ai6hvyf.dlg@40tude.net poreba
    <d...@p...pl> pisze:

    > A jak w Regulaminie ZFŚS wyraźnie wpiszą: kopia deklaracji podatkowej
    > /.../ złożonej w US?
    To żądać podania podstawy prawnej takiego żądania.
    I nie dać się zbyć byle czym.
    ZFŚS nie jest tworem niekontrolowalnym. Można na jego działanie złożyć
    zażalenie, spowodować kontrolę (np. PIPy). W końcu jego kasa to odpis z
    wynagrodzeń pracowniczych.

    > Mogą ale np. nie chcą.
    To daj im na siłę. :)))

    > Nie wiem, wiem że wystawia bezproblemowo.
    E!? Każdy? Bo jak znam urzędasów to jeden gada i robi jedno, a drugi
    trzecie.

    --
    Jotte

  • 15. Data: 2010-06-21 08:42:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jun 2010, Jotte wrote:

    > W wiadomości news:nxqt0c6fmhb5.16tkxvxcozke4.dlg@40tude.net poreba

    > PITa żądać nie mogą, bo to tajemnica skarbowa.

    To jest tajemnica skarbowa *dla urzędu*, ale nie dla podatnika.
    Jako że nie jest to tajemnica państwowa, podatnik ma pełne
    prawo ujawniać *swoje* dane komu chce, jak sobie życzy może
    dać zrobić przedruk do ogłoszenia w gazecie.
    Uprzejmie proszę o nie mieszanie pojęciami którym nic do
    meritum tematu :)

    > Tylko czy US ma obowiązek takie cóś wystawiać?

    Nie wiem :)

    > Tak w ogóle to tego rodzaju kwestii może pojawić się sporo.

    Zgoda.
    Żeby nie było - odniosłem się *tylko* do kwestii mieszania
    pojęcia "tajemnica skarbowa" do faktu ujawniania danych z PIT
    *przez podatnika* (bo przecież nie przez US).
    To czy zakład pracy ma prawo żądania wiedzy o "strukturze
    dochodów", tudzież żądania akurat "potwierdzonego PITa" to
    inna sprawa, ale ograniczona (jeśli ograniczona) innymi przepisami :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-06-21 20:32:15
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1006211038110.3868@quad Gotfryd Smolik
    news <s...@s...com.pl> pisze:

> [...]
    > dać zrobić przedruk do ogłoszenia w gazecie.
    > Uprzejmie proszę o nie mieszanie pojęciami którym nic do
    Równie uprzejmie proszę o czytanie ze zrozumieniem, a przynajmniej podjęcie
    takiej próby. :)
    Każdy może sobie z własnej woli opublikować swojego pita nawet na blogu.
    Ale zakład pracy nie może żądać wglądu do takiego dokumentu, a o tym tu
    mówimy - "PITa _żądać_ nie mogą" wyraźnie napisałem.

    > Żeby nie było - odniosłem się *tylko* do kwestii mieszania
    > pojęcia "tajemnica skarbowa" do faktu ujawniania danych z PIT
    > *przez podatnika*
    Czyli odniosłeś się do tego, co sam wymyśliłeś. Czyni cię to niezależnym
    samodyskutantem. :)

    > (bo przecież nie przez US).
    O tym także pisałem. Nawet jeśli pracownik zdecyduje się na przedstawienie
    kopii PITu, to pracodawca nie ma żadnej szansy sprawdzić jego prawdziwości.

    > To czy zakład pracy ma prawo żądania wiedzy o "strukturze
    > dochodów", tudzież żądania akurat "potwierdzonego PITa" to
    > inna sprawa, ale ograniczona (jeśli ograniczona) innymi przepisami :)
    Tu nie działa zasada "co nie zabronione, to dozwolone". Aby takich
    informacji żądać trzeba mieć legislacyjnie umocowane uprawnienie.

    --
    Jotte

  • 17. Data: 2010-06-25 22:24:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jun 2010, Jotte wrote:

    > W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1006211038110.3868@quad Gotfryd Smolik

    > Równie uprzejmie proszę o czytanie ze zrozumieniem, a przynajmniej podjęcie
    > takiej próby. :)

    Już się robi, ale warunek: wzajemność, z naciskiem na czytanie
    WŁASNYCH postów :)

    > Każdy może sobie z własnej woli opublikować swojego pita nawet na blogu.
    > Ale zakład pracy nie może żądać wglądu do takiego dokumentu, a o tym tu
    > mówimy - "PITa _żądać_ nie mogą" wyraźnie napisałem.

    I wyraźnie napisałem, że *DO TEGO* się *nie odnoszę*.
    Nie mogą to nie mogą.
    Odniosłem się wyłącznie do faktu iż powołałeś się ni w pięć ni w dziewięć
    do przepisów o tajemnicy skarbowej, a im nic do problemu prawa żądania
    danych przez zakład pracy *od pracownika*.
    Równie dobrze (z p. widzenia żądania skierowanego do pracownika) może ich
    nie być (przepisów o tajemnicy skarbowej), i z tego równie dobrze będzie
    wynikał brak prawa - lub ew. prawo - zakładu do wysuwania żądań pracownikowi.
    Znaczy wcale (wcale nie będzie wynikać z przepisów o tajemnicy - ani ew.
    prawo, ani ew. brak prawa do żądania)

    > Czyli odniosłeś się do tego, co sam wymyśliłeś. Czyni cię to niezależnym
    > samodyskutantem. :)

    Nie, to Ty wyskoczyłeś z przepisami o tajemnicy skarbowej.
    Sprawdź co pisałeś - nikt wcześniej nie miał takiego "pomysła".
    A przecież one nie mają NIC do problemu prawa (bądź bezprawności
    wysuwania żądań przez zakład pracy.

    > Tu nie działa zasada "co nie zabronione, to dozwolone". Aby takich informacji
    > żądać trzeba mieć legislacyjnie umocowane uprawnienie.

    I nie wyrażałem opinii która by z tym dyskutowała.
    Za to Ty wyciągnąłeś z rękawa "as" w postaci przepisów o tajemnicy
    skarbowej, które w konktekście bezprawności żądania nie są nikomu do
    niczego potrzebne - nie było mowy o tym, że zakład pracy zgłasza
    się po jakieś dane do US, tylko że żąda (danych) od pracownika
    (przypadkiem w formie PIT - ale PIT stanowiącego własność pracownika,
    więc NIE chronionego przepisami o tajemnicy skarbowej!)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2010-06-25 23:40:13
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1006260015220.512@quad Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Już się robi, ale warunek: wzajemność, z naciskiem na czytanie
    > WŁASNYCH postów :)
    Chętnie, nie ma sprawy, ale ja też mam warunek: czytanie własnych postów
    PRZED opublikowaniem.

    > Odniosłem się wyłącznie do faktu iż powołałeś się ni w pięć ni w dziewięć
    > do przepisów o tajemnicy skarbowej, a im nic do problemu prawa żądania
    > danych przez zakład pracy *od pracownika*.
    Jestem nieco innego zdania.

> [...]
    > pracownikowi. Znaczy wcale (wcale nie będzie wynikać z przepisów o
    > tajemnicy - ani ew. prawo, ani ew. brak prawa do żądania)
    IMO nie tak. Bo tam mogą być informacje dotyczące osoby innej niż dany
    pracownik. I w tej sytuacji on nie ma prawa ich ujawnić/przekazać.

    > Sprawdź co pisałeś - nikt wcześniej nie miał takiego "pomysła".
    Nie nikt, tylko nikt z garstki grupowiczów.
    Przecież zawsze ktoś musi pierwszy na coś zwrócić uwagę.

    > A przecież one nie mają NIC do problemu prawa (bądź bezprawności
    > wysuwania żądań przez zakład pracy.
    No właśnie tu mam inną opinię.

    Na to właśnie chciałem zwrócić uwagę.

> [...]
    > (przypadkiem w formie PIT - ale PIT stanowiącego własność pracownika,
    > więc NIE chronionego przepisami o tajemnicy skarbowej!)
    W formularzu PIT mogą znajdować się dane dotyczące nie tylko samego
    konkretnego podatnika. Takowych IMO nie ma on prawa ujawniać swojemu
    pracodawcy.
    Ale tu się ostatnio zdziwiłem. Ukazało się rozporządzenie w sprawie zapomóg
    zdrowotnych, a w nim załącznik w postaci wzoru wniosku. I tam jest m.in.
    rubryka "dochód osoby pozostającej na utrzymaniu wnioskodawcy"!
    Możliwe zatem, że mam o prawie naszego państwa zbyt dobre (choć i tak
    negatywne) mniemanie.

    --
    Jotte