  • 21. Data: 2004-10-20 13:33:52
    Temat: Re: Operat szacunkowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, Hajenus wrote:

    >+ Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> napisał(a):
    [...]
    >+ Wiedza pozyskana moze okazac sie *zabójcża bronia*.
    >+ Nie odmowie sobie przyjemnosci odbycia jeszcze raz rozmowy

    :)
    Mi kiedyś kolega opowiadał jak po "akcji urazędniczej"
    z wielkim spokojem oświadczył: "ale mój prawnik powiedział"...
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 22. Data: 2004-10-20 18:08:37
    Od: "Hajenus " <h...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > Mi kiedyś kolega opowiadał jak po "akcji urazędniczej"
    > z wielkim spokojem oświadczył: "ale mój prawnik powiedział"...

    W stylu z *amerykańskich* filmow, najpierw konwecja *westernu* a poźniej
    spokojnie *dramat obyczajowy* z kancelaria prawniczą w tle...

    Wszak życie musi miec swoja dramaturgię...

    Pozdrawiam
    Hajenus

  • 23. Data: 2004-10-20 19:09:40
    Od: <g...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Art. 73. § 1 KPA : W każdym stadium postępowania organ administracji
    publicznej obowiązany jest umożliwić stronie przeglądanie akt sprawy oraz
    sporządzanie z nich notatek i odpisów.
    § 2. Strona może żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z
    akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest
    to uzasadnione ważnym interesem strony.

    Przepis nie mówi nic o kserokopiach , więc nie możesz żądać żeby kserowano ci
    część bądź też całość akt.
    Mówią o tym też wyroki NSA z 2001.03.29 II SA 2580/00 - Wokanda 2002/1/26 i
    z dn. 1996.11.27 I SA/Lu 139/96.
    &#8222;Organ administracji państwowej nie ma obowiązku sporządzania i wydawania
    stronie postępowania administracyjnego nieuwierzytelnionych kserokopii
    dokumentów z akt postępowania.&#8221;
    &#8222;Artykuł 73 § 1 i 2 kpa nie przewiduje obowiązku sporządzenia przez organ
    administracyjny kserokopii akt administracyjnych lub ich odpisu i doręczenia
    ich stronie.&#8221;

    Natomiast bez ograniczeń możesz sporządzać sobie odpisy z dokumentów
    załączonych do akt postępowania. Jeżeli zażądasz wydania uwierzytelnionych
    odpisów ( które już nie będą tylko kserokopiami) to trzeba wtedy wykazać
    ważny interes. To czy wykazany interes jest ważny ocenia uznaniowo organ.

    Art. 74. § 2. KPA Odmowa umożliwienia stronie przeglądania akt sprawy,
    sporządzania z nich notatek i odpisów, uwierzytelnienia takich odpisów lub
    wydania uwierzytelnionych odpisów następuje w drodze postanowienia, na które
    służy zażalenie.
    Skoro zatem występujesz z wnioskiem do organu prowadzącego postępowanie to
    powinien on dotyczyć uwierzytelnionych odpisów a nie kserokopii ( bo tych nie
    ma obowiązku wykonania i wydania) a ponadto powinien zawierać wskazanie
    ważnego interesu, który uzasadnia sporządzenie i wydanie odpisów. W razie
    odmowy powinieneś otrzymać postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie w
    terminie 7 dni od daty doręczenia.

    Co do podlegania operatu szacunkowego prawom autorskim to raczej nie można
    tego potwierdzić. Skoro operat został sporządzony na potrzeby postępowania (w
    konkretnym celu ustalenia wartości nieruchomości) i włączono go do materiału
    dowodowego to nie można mówić o objęciu go prawami autorskimi, ponieważ staje
    się on wtedy dokumentem urzędowym i zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 4 lutego
    1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie jest przedmiotem prawa
    autorskiego.

    I jeszcze odnośnie kwestionowania operatu szacunkowego. Zgodnie z art. 150
    ust. 5 ustawy z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
    nieruchomościami &#8222;Określenia wartości wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w
    art. 161 dokonują rzeczoznawcy majątkowi, o których mowa w przepisach
    rozdziału 1 działu V.&#8221;
    Zakwestionować wyliczoną wartość najlepiej jest zatem poprzez przedłożenie
    innego operatu. Trzeba się jednak liczyć z tym, że będzie on już wykonany na
    swój koszt. Samo stwierdzenie ,że nie podoba się kwota wyliczona przez
    biegłego nie wystarcza skoro nie udowodni się innej wartości a to może
    nastąpić właśnie poprzez przedłożenie nowego operatu przez stronę.

  • 24. Data: 2004-10-20 19:40:44
    Od: "Hajenus" <h...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <g...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > biegłego nie wystarcza skoro nie udowodni się innej wartości a to może
    > nastąpić właśnie poprzez przedłożenie nowego operatu przez stronę.

    Aż mi dech zaparło...;)
    Kserokopia niekoniecznie, mogł byc to odpis, chodziło mi, czy urzedniczka
    miała prawo mi odmowic, cała rzecz w tym,ze ona powinna znac te przepisy,albo
    potrafic je odszukać, a nie zbywac mnie.
    Oczywiście mam świdomosć, zeby kwestionowac operat wykonany powinienem
    wykonać inny porównawczy we wlasnym zakresie i na własny koszt.
    Tutaj jednak przypomniała mi sie pewna sytuacja jako przykład, otóz powstała
    *szkoda komunikacyjna* moj samochód ucierpiał na tyle,ze Ubezpieczyciel
    *zastanawiał sie * nad kasacją. Ja uważałem,ze niekoniecznie kasacja,
    procedury przewiduja dokonanie wyceny szkody w trzech warsztatach i
    uśredninie.Wyceny dokonał Ubezpieczyciel!!!
    Czy zatem nie mogłoby tak byc w przypadku operatów przy wycenie
    nieruchomosci??? Moze to naiwne z mojej strony, ale dlaczego nie...

    pozdrawiam
    Hajenus

  • 25. Data: 2004-10-20 20:05:33
    Od: <g...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Kserokopia niekoniecznie, mogł byc to odpis, chodziło mi, czy urzedniczka
    > miała prawo mi odmowic, >

    Mogła odmówić jeśli nie wykazałeś "ważnego interesu". To niestety określenie
    kodeksowe dość nieostre i ważny interes traktowany jest w urzędach uznaniowo.
    Niemniej jednak skoro odmówiła to powinno to nastąpić w drodze postanowienia
    na które przysługuje Ci zażalenie. Tak więc aby miec pewnośc że nie
    zostaniesz zbyty przy osobistej wizycie, można złożyć pisemny wniosek na
    który będziesz musiał dostac odpowiedź - oczywiście w przypadku odmowy
    odpowiednio umotywowaną przez urząd.

    pozdrawiam

  • 26. Data: 2004-10-20 21:53:17
    Od: "Hajenus " <h...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <g...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > zostaniesz zbyty przy osobistej wizycie, można złożyć pisemny wniosek na
    > który będziesz musiał dostac odpowiedź - oczywiście w przypadku odmowy

    Wydaje mi sie,ze jako wspołwłasciciel wypełniam te *uzaniowosć* i *wazny
    interes*, juz pojawiła sie swe wczesniejszych postach sugestia pisemnego
    wniosku. I tak tez zrobie, ale wczesniej wykorzystam mozliwosc bezposredniej
    rozmowy raz jeszcze.

    Pozdrawiam
    Hajenus