  • 1. Data: 2002-12-20 20:01:57
    Temat: Odszkodowanie za straty spowodowane wichurą
    Od: "Andrzej Błotnicki" <a...@b...gnet.pl>

    Witam

    Mam taką sytuację: Wichura zerwała dach oraz uszkodziła częściowo ściany.
    Budynek gospodarczy budowany przed wojną, lecz remont kapitalny wykonany
    1977 (przemurowanie wieńców, jednej ściany od podstaw, postawienie nowej
    więźby dachowej i pokrycia)
    Ubezpieczyciel opisał to rzetelnie w protokole szkody. Wartość robót
    policzył dobrze, lecz przyjął dla całości budynku 95% zużycia (65lat przez
    70 lat trwałości budynku). po takich wyliczeniach dostaję 5% czyli śmieszną
    kwotę.

    Czy ktoś jest w stanie powiedzieć, jak powinno sie liczyć w takim przypadku
    amortyzację budynku, na jakie przepisy można sie powołać.
    Jedno odwołanie już napisałem, jak można sie spodziewać dostałem odpowiedź
    odmowną. Moje powołanie się na remont generalny nazwał 'prawidłową
    gospodarką remontową'....

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2002-12-20 20:28:24
    Temat: Re: Odszkodowanie za straty spowodowane wichurą
    Od: "Grzegorz" <g...@W...pl>

    Abstrahując od szkody. Szczerze współczuję oczywiście.
    A nawiązując do katastru- podatek płacił byś od 100% Tak to jest niestety...
    Grzegorz

  • 3. Data: 2002-12-21 07:34:31
    Od: "Krzysztof C." <k...@p...fm.A_KUKU>

    Witam,

> [...]
    | policzył dobrze, lecz przyjął dla całości budynku 95% zużycia (65lat przez
    | 70 lat trwałości budynku). po takich wyliczeniach dostaję 5% czyli

    Jeżeli zgłaszałeś ten remont w gminie, to pewnie musiałeś przedstawić jego
    zakres, masz tez może jakieś faktury.
    Na tej podstawie możesz wystąpic do ubezpieczalni o korekte wyceny.
    Jeżeli była to samowola - to sorry Winetou....

    --
    pozdrawiam
    krzysztof

  • 4. Data: 2002-12-21 09:40:29
    Od: "Andrzej Błotnicki" <a...@b...gnet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof C." <k...@p...fm.A_KUKU> napisał w wiadomości
> [...]
    > Na tej podstawie możesz wystąpic do ubezpieczalni o korekte wyceny.
    > Jeżeli była to samowola - to sorry Winetou....

    Dzięki za odpowiedź

    Remont robiony był przez poprzedniego właściciela - raczej wątpię, aby
    został jakiś ślad formalny.
    Istotne jest to, że ubezpieczalnia nie kwestionuje wykonania remontu i jego
    zakresu. W szczegółach zostało to opisane przez likwidatora w opisie
    szkody - to ON się pod tym podpisał...
    Czyli przyjmują, że budynek w duzym stopniu skład się z elementów 25
    letnich.
    Jednak liczą zużycie budynku ( w tym dachu) jako 65 lat
    Czy tak ma być, czy to ich widzimisie ?

    Pozdrawiam Andrzej

  • 5. Data: 2002-12-21 09:45:10
    Od: "Andrzej Błotnicki" <a...@b...gnet.pl>

    > Abstrahując od szkody. Szczerze współczuję oczywiście.
    > A nawiązując do katastru- podatek płacił byś od 100% Tak to jest
    niestety...
    > Grzegorz

    płaciłbym, gdyby co?
    nie specjalnie rozumiem...
    Wcale mi nie zależy aby mieć nowy budynek a płacić za stary -
    poprostu zależy mi na likwidacji szkody z uwzględnieniem wartości.

    Z tego co zaproponował mi ubezpieczalnia wynika (nie wprost), że nie warto
    robic remontu, bo to nie wpływa na jego stan czyli jego wartość( a tym samym
    na ewentualne odszkodowanie)

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 6. Data: 2002-12-21 10:00:59
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    Użytkownik "Andrzej Błotnicki" <a...@b...gnet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jedno odwołanie już napisałem, jak można sie spodziewać dostałem odpowiedź
    > odmowną. Moje powołanie się na remont generalny nazwał 'prawidłową

    To nie amortyzacja (bo to pojęcie księgowe) a tzw. zużycie budynku. Nie
    radzę mylić..
    Stopień zużycia może ocenić jedynie uprawniony rzeczoznawca majątkowy i
    radzę się do takiego zwrócić. Dopiero z takim dokumentem masz szanse coś
    przewalczyć.

    Pzdr
    Brodek

    --
    O ubezpieczeniach:
    http://hydepark.ryzyko.pl/

  • 7. Data: 2002-12-21 10:19:59
    Od: "JP II" <j...@s...pl>

    Najlepiej pójdź się poradź prawnika, bo często można na tym nieźle wyjść.
    A IMHO jeśli płaciłeś odszkodowanie jako pełnowartościowy budynek, to też
    takie odszkodowanie powinieneś dostać.
    U ojca na rancho powiedzieli, że jednego budynku (z drewna) nie ubezpieczą,
    bo już się zamortyzował.
    Jacek

  • 8. Data: 2002-12-21 19:26:12
    Od: "Emilus" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jedno odwołanie już napisałem, jak można sie spodziewać dostałem odpowiedź
    > odmowną. Moje powołanie się na remont generalny nazwał 'prawidłową

    Remont według prawa to przywrócenie pierwotnej wartości budynku, czyli
    powinni (ale tylko powinni) Ci liczyć za 25 lat amortyzację.
    Emilkus

  • 9. Data: 2002-12-22 10:27:39
    Od: "Andrzej Błotnicki" <a...@b...gnet.pl>

    Użytkownik "Emilus" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > >
    > Remont według prawa to przywrócenie pierwotnej wartości budynku, czyli
    > powinni (ale tylko powinni) Ci liczyć za 25 lat amortyzację.

    A co to znaczy 'tylko powinni' ? Oczywiście nie biorę pod uwagę reguły 'my
    tak ustalamy i cześć'
    Jakie jeszcze okoliczności mogą wpłynąć na to 'powinni'
    Mam problem, czy iść do prawnika i pisac dalej pisma (teraz podparte już
    konkretnymi paragrafami), czy nie ma na co liczyć - czyli czy sprawa jest
    'do wygrania', strasząc ich tylko tymi paragrafami, czy pozostaje sąd (w to
    raczej nie chcę wchodzić)...

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 10. Data: 2002-12-24 22:25:18
    Od: D N <f...@p...com>

    Sprobuj zazadac wyceny szkod wartoscia odtworzeniowa. Liczy sie to w ten
    sposob, ze oblicza sie zeczywiste koszty naprawy zniszczen i pomniejsza
    sie je do poziomu zuzycia poszczegolnych elementow budynku. Np naprawa
    konstrukcji dachu wg aktualnych cen kosztuje 40 tys. zl, a pokrycie
    dachu 60 tys. zl. Zuzycie konstrukcji zas wyniesie 15%, a pokrycia 50%
    (potrzebna tu jest opinia bieglego, ktorego powinien wyznaczyc i oplacic
    ubezpieczyciel). Wartosc odtworzeniowa wyniesie
    (100-15)%*40+(100-50)%*60=64 tys. zl. Jezeli kwota ta jest mniejsza od
    sumy ubezpieczenia, to powinienes ja otrzymac w calosci.
    Nalezy zadac oceny stanu zuzycia rzeczywistego, a nie normowego.
    Amortyzacja nie ma tu nic do rzeczy. To by znaczylo ze zamortyzowanych
    obiektow nie trzeba ubezpieczac ze wzgledu na znikoma wartosc, a co np.
    z zamkiem w Malborku ;)?
    Przeciez ubezpieczyciel uznal wartosc budynku w momencie ubezpieczania
    go na okreslona kwote zgodnie ze stanem jego rzeczywistego, a nie
    normowego zuzycia.

    pozdrawiam, DN