  • 1. Data: 2009-01-04 17:10:50
    Temat: Odsetki za opóźnienie w oddadniu domu przez dewelopera.
    Od: "h...@g...com" <h...@g...com>

    Witam.

    W marcu 2007 podpisaliśmy umowę przedwstępną w formie aktu
    notarialnego kupna nieruchomości. Umowa ta zawiera następującą
    klauzulę:

    "Strony ustalaja, ze w przypadku zawinionego niedochowania terminu
    zakonczenia inwestycji, dotyczącego przekazania stronie kupującej
    przedmiotowej nieruchomosci, XXX spolka z o.o. z siedziba w XXX
    zaplaci karę umowną w wysokości 0.5% (pol procent) kwoty uiszczonej
    przez strone kupujaca za każdy miesiac zwloki licząc od dnia
    30.06.2008".

    Do tej pory nie został podpisany akt notarialny, planowane jest to na
    koniec stycznia 2009.

    Deweloper powołując się na art. 6 Kodeksu Cywilnego stwierdził, że
    żeby
    odsetki te zostały zapłacone musimy mu udowodnić winę. Deweloper
    twierdzi, że 6 miesięczne opóźnienie w budowie związane było z
    opóźnieniami ze
    strony firmy energetycznej i gazowej (podpięcie mediów).

    Poniżej cytat z listu wyjaśniającego od dewelopera:

    "Obowiązek zapłaty kary umownej powstaje nie w każdym przypadku
    niedochowania terminu przekazania stronie kupującej nieruchomości,
    lecz jedynie w sytuacji, gdy przekroczenie tego terminu jest zawinione
    przez naszą spółkę, a zatem nosi znamiona zwłoki, o jakiej mowa w
    przepisie art. 481 K.C. Ciężar udowodnienia owej zwłoki jako
    przesłanki z której starają sie Państwo wywieźć skutek prawny w
    postaci roszczenia o zapłatę kary umownej, spoczywa na Was zgodnie z
    ogólną regułą rozkładu ciężaru dowodu wynikającą z przepisu art. 6
    K.C."

    Pytanie: Czy faktycznie po naszej stronie leży obowiązek udowodnienia
    winy. Jeśli tak w jaki sposób mamy to zrobić ? Przecież nie byliśmy
    obecni przy podpisywaniu umów z podwykonawcami oraz nie znamy
    wszystkich okoliczności, które wystąpiły w trakcie budowy.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2009-01-04 18:13:45
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    h...@g...com pisze:

> [...]
    > obecni przy podpisywaniu umów z podwykonawcami oraz nie znamy
    > wszystkich okoliczności, które wystąpiły w trakcie budowy.

    Heh.....jakbym czytał umowę z moim deweloperem :) Identiko!
    A może to ten sam?? Napisz na priv (adres odszyfrujesz ze stopki)
    może okaże się, że będziemy sąsiadami :)

    Myślę jednak, że nie wiele wskórasz.
    Opóźnienie 6-7 miesięcy w przypadku budowy domu to i tak niezły wynik.
    A umowa jest tak napisana, żeby deweloper praktycznie pozostawał
    bez odpowiedzialności za opóźnienia.

    --
    oo0O0oo00oo.................oo0O0oo00Ooo
    cubus.cubus [at] interia (KROPKA) pl

  • 3. Data: 2009-01-04 19:13:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cubus wrote:
    > Opóźnienie 6-7 miesięcy w przypadku budowy domu to i tak niezły wynik.

    No, mój się już 9 rok spóźnia