    From: "Sandra" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Zadatek?
    Date: Sun, 1 Dec 2002 03:35:28 +0100

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych

    > O ile to w ogóle był zadatek
    to był zadatek na poczet nabycia książki...

    (czego pewnie nie da się już ustalić) to
    > dlaczego uważasz, że w tej sytuacji powinien być zwrócony?

    poniewaz zadatek to kwota pieniezna,przedmiot majatkowy jaki jedna strona
    daje drugiej stronie zawierajac umowe.W swietle art.394§1 i 2 k.c oczywiscie
    wobec niewykonania umowy moze go zachowac .Gdy dochodzi do realizacji umowy
    zadatek ulega zaliczeniu na poczet tego zakupu. Jesli jednak zaliczenie nie
    jest mozliwe,zadatek ulega zwrotowi.W przypadku rozwiazania takiej umowy
    zadatek podlega zwrotowi. Zadatek nie jest zaliczka wplacana na poczet
    przyszlych naleznosci.

    > Dlaczego nazywasz to oszustwem? - strony zawarły umowę od której
    > kupujący nagle chciał bezpodstawnie odstąpić...

    zrezygnowała z zakupu a sprzedający nie poniosl kosztow z tym zwiazanych
    ...poniewaz ksiazke sprzedal np. za kolejnym 10 juz pobraniu zadatku na
    poczet zakupu tej ksiazki i bezpodstawnie sie wzbogacil ...

    a tu drugi przyklad: zamawiam rzemieslnika do wyremontowania lazienki
    ...daje mu zadatek...on zakupuje jakis material a ja rezygnuje z uslugi ...

    Sandra