  • 11. Data: 2008-04-19 07:45:27
    Temat: Re: Nazwa spolki cywilnej lub jawnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2008, Alek wrote:

    > Typowy program nie pomieści. Typowy druk także.

    To zmartwienie posiadacza tego programu lub druku.
    Kupuje się takie, które *są w stanie* obsłużyć nasze potrzeby (znaczy
    prowadzącego DG).
    Naprawdę!
    Na szczęście ilość regulacji przewidujących "x" znaków na pozycji "y" jest
    dość ograniczona i ani faktur ani ewidencji (ewidencji VAT w szczególności)
    nie dotyczy.
    Przepisu określającego że firma DG (firma to nazwa działalności, dla
    porządku) nie może być dłuższa niż "n" znaków nie ma, za to przepis, że
    w tej firmie muszą być imiona i nazwiska wszystkich wspólników istnieje.
    Cóż my, mali podatnicy, możemy do tego wiecej dodać, skoro Sejm tak
    postanowił? ;) (akcentuję słowo "podatnicy" a nie "przedsiębiorcy", bo
    regulacje dotyczące faktur i obowiązku wpisywania tam firmy nie wynikają
    z przepisów gospodarczych lecz z przepisów podatkowych).

    > CAŁY
    >
    > Z tego punktu widzenia - co za różnica cztery czy czterdzieści?

    Obawiam się, że o to musisz pytać prowadzących SC, bo jak widzę ja nie
    będę w stanie tego objaśnić :) Ale podejrzewam iż SC ze 4 wspólnikami
    istnieją, a takie wielkości klasy szkolnej niekoniecznie.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-04-19 07:49:00
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 19 kwiecień 2008 07:56
    (autor Alek
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fuc1k3$v42$1@news.onet.pl>):

    > Typowy program nie pomieści. Typowy druk także.

    Typowa s.c. także nie.

    > CAŁY
    > Z tego punktu widzenia - co za różnica cztery czy czterdzieści?

    O ile mogę sobie (z trudem) wyobrazić, że mam 3 osoby, którym bezwzględnie
    ufam (powiedzmy: ojciec, teść, przyjaciel), o tyle znalezienie takich 40
    jest równie realne, jak to że mnie przyjmą do baletu. Zwłaszcza, że ufność
    musi być wg relacji każdy-z-każdym.

    Ale OK: pokaż istniejącą realną s.c. która ma tylu wspólników.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 13. Data: 2008-04-19 08:13:53
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 19, 9:34 am, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    > Dlaczego niemożliwe?

    Ponieważ SC nie ma firmy.

    > a dodatkowo wspólnie prowadzicie działalność pod
    > firmą ,,Jan Kowalski, Vinci Vinci, Paweł Marcisz''.

    Art. 43^2. § 1. Przedsiębiorca działa pod firmą.
    SC nie jest przedsiębiorcą i nie działa pod firmą.

  • 14. Data: 2008-04-19 08:17:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Tristan pisze:
> [...]
    > jest równie realne, jak to że mnie przyjmą do baletu. Zwłaszcza, że ufność

    Tu nie tylko chodzi o zaufanie jako takie.

    Tak wielka spółka cywilna załamie się pod własnym ciężarem.
    Po to tworzy się spółkę żeby przynosiła dochody. Jeżeli wspólników jest
    40 to albo spółka ma tak duże obroty że kwalifikuje sie do
    przekształcenia na inną formę (obowiązkowa jest sp.jawna ale można
    wybrać także inna spółkę prawa handlowego) albo każdy ze wspólników
    zarabia jakieś grosze.
    W pierwszym wypadku sprawa sie rozwiązuje - spółki z KSH nie muszą
    wszystkich wspólników dodawać do nazwy.

    W drugim po cholerę utrzymywać takiego truposza? Żeby mieć ZUS opłacony?

    Przy całym nawale pracy (księgowy potrzebny byłby tylko po to żeby
    rozliczać wspólników, całkowicie oddzielna buchalteria tylko po to żeby
    się wspólnicy nie zagryźli - zgodzę się z Tristanem, przy 40 osobach
    dżentelmeńskie umowy i zaufanie w interesach to utopia, widziałam już
    braci którzy 5 lat się sądzili o rozliczeni zysków spółki i do dziś ze
    sobą nie rozmawiają) i komplikacjach które taka forma za sobą pociąga
    (spróbujcie kupić nieruchomość) dużo taniej jest otworzyć sobie
    jednoosobową DG.
    Zaznaczam, że świadomie pominęłam jeden hipotetyczny cel utworzenia
    takiej spółki - działania na granicy prawa, jakieś korupcyjne układy,
    nieformalne powiązania itp.
    Ale do takich machlojek lepsza jest z o.o.

    Z faktu, że coś teoretycznie może zaistnieć nie wynika, że w realnym
    świecie jakikolwiek zdrowy na umyśle człowiek zdecydowałby sie taki
    pomysł zrealizować. Jeden taki kamikadze się znajdzie, dwóch, ale 40 w
    jednym miejscu?

    Teoria dopuszcza każde wynaturzenie ale w realnym życiu ludzi postępują
    kierując się tzw. zdrowym rozsądkiem i mniej lub bardziej świadomym
    rachunkiem ekonomicznym i instynktem samozachowawczym.
    Zbyt duża s.c. albo będzie musiała zmienić formę prawną albo będzie
    nieopłacalna, nieskuteczna i załamie się pod własnym ciężarem. I tyle.

    > Ale OK: pokaż istniejącą realną s.c. która ma tylu wspólników.

    Przyłączam się do postulatu.
    Największa s.c z jaka się spotkałam (dużo powiedziane - miałam od takiej
    fakturę) to było 6 osób i na dodatek 4 o tym samym nazwisku a
    działalność to była hodowla pieczarek. Na dzikim zachodzi byłaby to
    spółdzielnia, u nas ta forma jest zupełnie niedoceniania więc stąd taki
    potworek.

    Chciałabym zobaczyć coś na miarę tych 40 wspólników.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 15. Data: 2008-04-19 08:19:23
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 19 Apr 2008 09:34:21 +0200, Tristan napisał(a):

    > No to OK. Wolno Wam. Więc sobie prowadzicie działalności pod firmami
    > (...) oraz ,,Vinci Vinci'' (drugi z Was)

    Nie uważasz, że to dziwne imię i nazwisko?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 16. Data: 2008-04-19 08:29:17
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 19, 1:27 am, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Za to szczególnie tak. Należy zapoznać się z przepisami ;>

    Którymi konkretnie?

    > Nie, wspólnicy S.C. są odrębnymi *przedsiębiorcami*.

    Z definicji przedsiębiorcy wynika, że skoro są odrębnymi
    przedsiębiorcami, to prowadzą odrębne działalności.

> [...]
    > przekłada się na fakt, że nie może być właścicielem, tym samym
    > właścicielami oraz dokonującymi transakcji są wspólnicy SC), takoż
    > nie może być podatnikiem podatku dochodowego, ale w ramach prostych
    > i nieskomplikowanych zależności prawnych jest (owa spółka SC nie
    > będąca przedsiębiorcą) podatnikiem VAT. Samoistnym i samodzielnym.
    > A tak się głupio składa, że na fakturze VAT podaje się właśnie
    > dane podatnika VAT :O
    > I jest nim SC, a nie jej wspólnicy. To ze wspólnicy występują
    > w *firmie* (nazwie działalności SC) to przypadek ;) (wymuszony

    Nie ma czegoś takiego jak firma SC, jak wyjaśniam w poście obok.

    > Bo dla VAT
    > podmiotem jest SC a wspólnicy są "tylko" osobami trzecimi,
    > odpowiedzialnymi za prawidłowe rozliczenie VAT SC!

    Nie znam się na prawie podatkowym, ale art. 15 jest dość jasny:

    "1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
    osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie
    działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel
    lub rezultat takiej działalności."

    Czyli osoby prawne, ułomne osoby prawne i osoby fizyczne. SC tu
    nigdzie nie ma.

    > Dla VAT definicja DG jest odrębna i niezwiązana z tym, czy ktoś
    > jest "prowadzącym DG" w rozumieniu innych przepisów!

    Ale przecież nie chodzi tu o to, czym jest DG, tylko o podmiotowość
    tego, który ją prowadzi. Art. 15 mówi "samodzielnie". A tę
    podmiotowość określamy na podstawie kodeksu cywilnego.

  • 17. Data: 2008-04-19 09:23:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Nie znam się na prawie podatkowym,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    I na tym powinieneś chyba poprzestać

    > ale art. 15 jest dość jasny:

    Jak widać nie dość.

> [...]
    > lub rezultat takiej działalności."
    >
    > Czyli osoby prawne, ułomne osoby prawne i osoby fizyczne. SC tu

    Przepis nie mówi o ułomnych osobach prawnych (która to kategoria w
    prawie podatkowym nie pojawia się ani razu) ale o "jednostkach
    organizacyjnych nie mających osobowości prawnej" - słowo
    "organizacyjnych" jest tu kluczowe bo odwołuje się do samego faktu
    zorganizowanego działania i nie zamyka tego katalogu.

    Czym innym jest zaś sp.cywilna jak nie organizacją ludzi działających
    razem we wspólnym celu?

    Nie mówiąc już o tym że s.c. dostaje swój NIP i jest płatnikiem VAT - to
    jest fakt, to trwa od początków istnienia VATu w Polsce, nikt prawa s.c
    do bycia podatnikiem tego podatku nie kwestionuje.

    Jak myślisz, czy całe rzesze prawników, urzędników skarbowych (sięgając
    w górę aż do kolejnych Ministrów Finansów) i księgowych od kilkunastu
    lat cierpią na kretynizm który nie pozwala im poprawnie przeczytać
    jednego zdania czy Ty jesteś geniuszem jednym na millenium?

    Bo zakładając, że miałbyś rację tertium non datur.

    > Ale przecież nie chodzi tu o to, czym jest DG, tylko o podmiotowość
    > tego, który ją prowadzi. Art. 15 mówi "samodzielnie". A tę
    > podmiotowość określamy na podstawie kodeksu cywilnego.

    Słowo "samodzielnie" dotyczy sposobu faktycznego _wykonywania_
    działalności a nie podmiotowości w świetle takich czy innych przepisów.

    Kiedy jeden podmiot wykonuje działalność nie samodzielnie a z inną osobą
    (np w formie SPÓŁKI CYWILNEJ) to podatnikiem VAT zakresie tej
    działalności jest ta jednostka organizacyjna którą wspólnie stworzyli a
    nie każdy z podmiotów z osobna. Jeżeli dany podmiot samodzielnie działa
    to sam jest też podatnikiem VAT.

    Z dwóch podmiotów można zrobić 3 podatników VAT np. każdy z dwóch
    wspólników s.,c. prowadzi dodatkowo samodzielnie działalność poza spółką.
    Każdy wspólnik może być vatowcem w ramach swojej samodzielnej
    działalności a w ramach działalności wspólnej vatowcem jest spółka.

    To tak działa. Tak się odczytuje ten przepis. Tak to czytam my, zwykli
    śmiertelnicy w naszej wielotysięcznej masie.

    Masz na poparcie swojej interpretacji jakiś argument wyższy (Bóg?) ?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 18. Data: 2008-04-19 09:40:47
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > To zmartwienie posiadacza tego programu lub druku.
    > Kupuje się takie, które *są w stanie* obsłużyć nasze potrzeby (znaczy
    > prowadzącego DG).

    A jeśli taka spółka występuje w roli kupującego? Znaczy: kupuję coś
    i żądam od sprzedawcy wystawienia faktury gdzie w danych nabywcy musi
    zmieścić się cały autobus Arabów? ;]

    > Ale podejrzewam iż SC ze 4 wspólnikami
    > istnieją, a takie wielkości klasy szkolnej niekoniecznie.

    Też tak myślę, ja tylko tak weekendowo teoretyzuję ;>

  • 19. Data: 2008-04-19 10:06:39
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 19, 11:23 am, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

    > Przepis nie mówi o ułomnych osobach prawnych (która to kategoria w
    > prawie podatkowym nie pojawia się ani razu)

    "Ułomne osoby prawne" nie pojawiają się ani razu w żadnej gałęzi
    prawa, bo to określenie jest tworem doktryny...

    > Czym innym jest zaś sp.cywilna jak nie organizacją ludzi działających
    > razem we wspólnym celu?

    SC nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej. Wykonują ją
    wspólnicy.

    > Nie mówiąc już o tym że s.c. dostaje swój NIP i jest płatnikiem VAT - to
    > jest fakt, to trwa od początków istnienia VATu w Polsce, nikt prawa s.c
    > do bycia podatnikiem tego podatku nie kwestionuje.

    To w końcu płatnikiem czy podatnikiem?

    > Słowo "samodzielnie" dotyczy sposobu faktycznego _wykonywania_
    > działalności a nie podmiotowości w świetle takich czy innych przepisów.

    Jeśli dotyczyłoby faktycznego wykonywania działalności, powinno
    obejmować również podatników grupowych, a nie obejmuje.

    > To tak działa. Tak się odczytuje ten przepis. Tak to czytam my, zwykli
    > śmiertelnicy w naszej wielotysięcznej masie.

    OK, przyjmuję do wiadomości. Niemniej jednak SC przyznawano swego
    czasu całe mnóstwo różnych quasi-podmiotowych praw, jak np. zdolność
    sądową, a z czasem się z tego wycofywano.

    > Masz na poparcie swojej interpretacji jakiś argument wyższy (Bóg?) ?

    A poza tym wszyscy zdrowi?

  • 20. Data: 2008-04-19 11:36:26
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Alek w <news:fucep7$uvf$1@news.onet.pl>:

> [...]
    ^^^

    > A jeśli taka spółka występuje w roli kupującego?

    Podkreślenie ^^^^^^^^^^^

    > Znaczy: kupuję coś i żądam od sprzedawcy wystawienia faktury gdzie w
    > danych nabywcy musi zmieścić się cały autobus Arabów? ;]

    Mówisz, że czysta kartka papieru nie spełnia warunku ~~~~~~~~? :)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]