  • 1. Data: 2008-04-18 13:19:42
    Temat: Nazwa spolki cywilnej lub jawnej
    Od: "Vinci" <c...@w...wp.pl>

    Czesc
    Poczytalem troche w necie na temat nazw spolek, ale znalazlem sprzeczne
    informacje.

    Powiedzmy, ze jest spolka 4 wspolnikow .
    Wiadaomo, ze moze ona miec nazwe "Nazwa" Spolka cywilna lub "Nazwa" Spolka
    jawna.
    W spolce jawnej (chyba) moze wystepowac np. litera imienia i nazwisko
    jednego ze wspolnikow np: "Nazwa" Spolka jawna A. Kowalski

    A co w przypadku spolki cywilnej? Czy jedyna poprawna opcja jest podanie
    wszystkim imion i nazwisk? Co w przypadku wystawiania faktur VAT i
    pieczatek?

    Pozdrwiam

    Vinci

  • 2. Data: 2008-04-18 16:48:52
    Temat: Re: Nazwa spolki cywilnej lub jawnej
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 18 kwiecień 2008 15:19
    (autor Vinci
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fua75h$nmq$1@inews.gazeta.pl>):

    > A co w przypadku spolki cywilnej? Czy jedyna poprawna opcja jest podanie
    > wszystkim imion i nazwisk?

    A jaki problem z podaniem?

    > Co w przypadku wystawiania faktur VAT i
    > pieczatek?

    No a co z nimi? Nie rozumiem.
    Prowadzicie działalność pod nazwą Jan Kowalski i Vinci Vinci to tak
    piszecie.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 3. Data: 2008-04-18 17:56:37
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 18, 6:48 pm, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    > No a co z nimi? Nie rozumiem.
    > Prowadzicie działalność pod nazwą Jan Kowalski i Vinci Vinci to tak
    > piszecie.

    Nieszczególnie możliwe. Wspólnicy spółki cywilnej prowadzą osobne
    działalności.

  • 4. Data: 2008-04-18 19:08:31
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tristan" <n...@s...pl> napisał

    > No a co z nimi? Nie rozumiem.
    > Prowadzicie działalność pod nazwą Jan Kowalski i Vinci Vinci to tak
    > piszecie.

    A jeśli wspólników jest czterdziestu?

  • 5. Data: 2008-04-18 23:15:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Apr 2008, Vinci wrote:

    > A co w przypadku spolki cywilnej? Czy jedyna poprawna opcja jest podanie
    > wszystkim imion i nazwisk?

    Najwyraźniej.

    > Co w przypadku wystawiania faktur VAT

    Nazwa podatnika, czyli w przypadku S.C. - "dodatkowe określenie" spółki
    (to co bywa określane jako "nazwa") plus lista wspólników.

    > i pieczatek?

    Może byś tak archiwum przejrzał, co? ;)
    Jedyne co *musi* być na czymś, co jest uznawane przez posiadacza
    pieczątki za "pieczątkę w rozumieniu przepisów", czyli co się przykłada
    np. w arkuszu deklaracji VAT w "miejsce na podpis podatnika i pieczątkę",
    to jest coś co *musi mieć REGON* (koniec listy).
    Od siebie dodaję, że IMO oczywistym jest, iż to "coś pod nazwą pieczątka"
    nie może podawać informacji fałszywych, bo na to by się przepisy karne
    dało odszukać.
    I tyle.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-04-18 23:27:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Apr 2008, Paweł Marcisz wrote:

    > Nieszczególnie możliwe.

    Za to szczególnie tak. Należy zapoznać się z przepisami ;>
    O faktury *VAT* szło, dobrze pamietam?

    > Wspólnicy spółki cywilnej prowadzą osobne działalności.

    Nie, wspólnicy S.C. są odrębnymi *przedsiębiorcami*.
    Za to S.C. jest odrębnym tworem prawnym, który co prawda ani nie jest
    przedsiębiorcą, ani nie ma osobowości prawnej (co w szczególności
    przekłada się na fakt, że nie może być właścicielem, tym samym
    właścicielami oraz dokonującymi transakcji są wspólnicy SC), takoż
    nie może być podatnikiem podatku dochodowego, ale w ramach prostych
    i nieskomplikowanych zależności prawnych jest (owa spółka SC nie
    będąca przedsiębiorcą) podatnikiem VAT. Samoistnym i samodzielnym.
    A tak się głupio składa, że na fakturze VAT podaje się właśnie
    dane podatnika VAT :O
    I jest nim SC, a nie jej wspólnicy. To ze wspólnicy występują
    w *firmie* (nazwie działalności SC) to przypadek ;) (wymuszony
    przepisem KC).

    Może nie wydawać się oczywiste, ale tak jest: jeśli wspólnicy
    SC nie prowadzą *odrębnych* jednoosobowych DG, to po prawdzie są
    przedsiębiorcami, ale dla VAT... nie prowadzą DG. Bo dla VAT
    podmiotem jest SC a wspólnicy są "tylko" osobami trzecimi,
    odpowiedzialnymi za prawidłowe rozliczenie VAT SC!
    Dla VAT definicja DG jest odrębna i niezwiązana z tym, czy ktoś
    jest "prowadzącym DG" w rozumieniu innych przepisów!

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, nie zamieszany w SC :O)

  • 7. Data: 2008-04-18 23:30:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Apr 2008, Alek wrote:

    > Użytkownik "Tristan" <n...@s...pl> napisał
    >
    > A jeśli wspólników jest czterdziestu?

    To kupujący dostają długie faktury :)

    Jesteś w stanie znaleźć tzw. "normalnego człowieka", który powierzy CAŁY
    swój majątek gospodarczy czterdziestu (no, trzydziestu dziewięciu, niech
    będzie) innym osobom w ten sposób, że KAŻDY z nich może podjąć DOWOLNĄ
    decyzję (wobec tego majątku) i ona (decyzja) będzie *skuteczna prawnie*?
    Tak działa SC, z grubsza biorąc.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-04-19 05:56:11
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > To kupujący dostają długie faktury :)

    Typowy program nie pomieści. Typowy druk także.

> [...]
    > będzie) innym osobom w ten sposób, że KAŻDY z nich może podjąć DOWOLNĄ
    > decyzję (wobec tego majątku) i ona (decyzja) będzie *skuteczna prawnie*?

    Z tego punktu widzenia - co za różnica cztery czy czterdzieści?

  • 9. Data: 2008-04-19 07:29:30
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 19 kwiecień 2008 07:56
    (autor Alek
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fuc1k3$v42$1@news.onet.pl>):

    > Typowy program nie pomieści. Typowy druk także.

    Typowa s.c. także nie.

    > CAŁY
    > Z tego punktu widzenia - co za różnica cztery czy czterdzieści?

    O ile mogę sobie (z trudem) wyobrazić, że mam 3 osoby, którym bezwzględnie
    ufam (powiedzmy: ojciec, teść, przyjaciel), o tyle znalezienie takich 40
    jest równie realne, jak to że mnie przyjmą do baletu.

    Ale OK: pokaż istniejącą realną s.c. która ma tylu wspólników.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 10. Data: 2008-04-19 07:34:21
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 18 kwiecień 2008 19:56
    (autor Paweł Marcisz
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak:
    <f...@m...go
    oglegroups.com>):

    > Nieszczególnie możliwe.

    Dlaczego niemożliwe?

    > Wspólnicy spółki cywilnej prowadzą osobne
    > działalności.

    No to OK. Wolno Wam. Więc sobie prowadzicie działalności pod firmami ,,Jan
    Kowalski'' (jeden z Was) oraz ,,Vinci Vinci'' (drugi z Was) oraz ,,Paweł
    Marcisz'' (trzeci z Was) a dodatkowo wspólnie prowadzicie działalność pod
    firmą ,,Jan Kowalski, Vinci Vinci, Paweł Marcisz''.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com