  • 41. Data: 2009-04-15 07:29:35
    Temat: Re: Mieszkanie: Czyje będzie?
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    witek napisał(a):

    > Darowizna z defincji idzie do majątku odrebnego więć nie ma się co
    > upewniac.

    Niby tak, ale Art 33 KRiO:

    "Do majątku osobistego każdego z małżonków należą:
    (..)
    2) przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis
    chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił"

    Zatem bez pisemnej umowy darowizmy można wykręcać kota ogonem,
    że właśnie "darczyńca inaczej postanowił", tj. obdarował oboje małżonków.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 42. Data: 2009-04-15 07:30:47
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    witek napisał(a):

> [...]
    > upewniac.

    Niby tak, ale Art 33 KRiO:

    "Do majątku osobistego każdego z małżonków należą:
    2) przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę
    chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił"

    Zatem bez pisemnej umowy darowizny można wykręcać kota ogonem,

  • 43. Data: 2009-04-15 08:11:22
    Od: Piotr NetExpert <p...@n...wytnijabywyslac.net.pl>

    Dominik & Co pisze:
    > Poczytaj KRiO, Art 37. Chyba, że jak wspomniałem,
    > przegapiłem jakąś nowelizację.
    > "§ 1. Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania:
    > 1) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia
    > nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej
    > do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków"

    Scenariusz:
    1. Dostaję od rodziców pieniądze do ręki.
    2. Kupuję za nie mieszkanie. Pieniądze z darowizny, więc mieszkanie moje.
    3. W akcie notarialnym podaję siebie jako kupującego i wpisuję siebie do KW
    4. Po latach żona nagle "zapomina" jak to było, oficjalnie robi takie
    oczy, że nie jest wpisana w KW, utrzymuje, że oczywiście wyrażała zgodę,
    a pieniądze na zakup pochodziły z majątku wspólnego. Żąda dopisania
    siebie do KW, a w przyszłości połowy wartości mieszkania.

    W jaki sposób art 37 mnie przed tym ratuje?
    --
    pozdrawiam
    Piotr Szafarczyk

    http://www.netexpert.pl

  • 44. Data: 2009-04-15 08:39:27
    Od: spp <s...@o...pl>

    Piotr NetExpert pisze:

    > Scenariusz:
    > 1. Dostaję od rodziców pieniądze do ręki.

    "
    Przekazanie w formie darowizny środków pieniężnych bezpośrednio na rzecz
    osoby trzeciej ... skutkuje niespełnieniem warunku zwolnienia
    określonego w art. 4a ust. 1 pkt 2 u.p.s.d., tj. udokumentowania, iż
    środki pieniężne stanowiące przedmiot umowy darowizny zostały przekazane
    obdarowanemu na jego rachunek bankowy lub rachunek w SKOK, lub za
    pośrednictwem poczty w drodze przekazu pocztowego.
    "

    Błąd- płacisz podatek.

    --
    spp

  • 45. Data: 2009-04-15 08:56:38
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Piotr NetExpert napisał(a):

    > Scenariusz:
    > 1. Dostaję od rodziców pieniądze do ręki.

    Błąd. Nie ma żadnego dowodu darowizny.

> [...]
    > siebie do KW, a w przyszłości połowy wartości mieszkania.
    >
    > W jaki sposób art 37 mnie przed tym ratuje?

    W taki, że nie mógłbyś nabyć mieszkania jako majątek wspólny bez jej zgody
    wyrażonej expresis verbis (w prawie nie ma "domniemania zgody").

    Czyli albo mieszkanie jest tylko Twoje, albo- jeśli udowodni Ci, że pieniądze
    na zakup nie mogły pochodzić z Twojego majątku osobistego- czynność prawna
    jest nieważna. Oczywiście IMO.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 46. Data: 2009-04-15 10:57:01
    Od: Piotr NetExpert <p...@n...wytnijabywyslac.net.pl>

    spp pisze:

    > Błąd- płacisz podatek.

    Oczywiście. Przyjmijmy, że płacę, jeżeli US mnie na tym nakryje. W jaki
    sposób fakt zapłacenia lub nie podatku wpływa na późniejsze prawa do
    mieszkania?
    --
    pozdrawiam
    Piotr Szafarczyk

    http://www.netexpert.pl

  • 47. Data: 2009-04-15 11:07:02
    Od: Piotr NetExpert <p...@n...wytnijabywyslac.net.pl>

    Dominik & Co pisze:
    > Błąd. Nie ma żadnego dowodu darowizny.

    Oczywiście. W tym scenariuszu świadomie "popełniam" ten błąd, aby
    pokazać, że samo oświadczenie nie wystarczy. Potrzebne są dowody.

    > W taki, że nie mógłbyś nabyć mieszkania jako majątek wspólny bez jej zgody
    > wyrażonej expresis verbis (w prawie nie ma "domniemania zgody").

    To zróbmy ankietę. Kto spisał umowę ze swoim współmałżonkiem przed
    zakupem mieszkania? ;-)

    > Czyli albo mieszkanie jest tylko Twoje, albo- jeśli udowodni Ci, że
    > pieniądze
    > na zakup nie mogły pochodzić z Twojego majątku osobistego- czynność prawna
    > jest nieważna. Oczywiście IMO.

    Jeżeli czynność prawna miałaby być nieważna, to mieszkanie nie byłoby
    ani męża, ani żony. W końcu zakup był nieważny.
    Mi się wydaje, że zgodnie z KRO zakłada się, że mieszkanie jest wspólne
    i uchybienie polegające na przekroczeniu zwykłego zarządu tego nie
    zmienia. Oczywiście IMO.
    --
    pozdrawiam
    Piotr Szafarczyk

    http://www.netexpert.pl

  • 48. Data: 2009-04-15 11:23:48
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Piotr NetExpert" <p...@n...wytnijabywyslac.net.pl>
    napisał w wiadomości news:

    > To zróbmy ankietę. Kto spisał umowę ze swoim współmałżonkiem przed zakupem
    > mieszkania? ;-)

    Ja zanabyłem działkę razem z małżonką, od razu ją odpowiednio dzieląc na
    majątki odrębne.

  • 49. Data: 2009-04-15 12:21:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Dominik & Co wrote:

> [...]
    >
    > Zatem bez pisemnej umowy darowizny można wykręcać kota ogonem,
    > że właśnie "darczyńca inaczej postanowił", tj. obdarował oboje małżonków.

    Nie.
    bez pisemnej darowizny,w której stoi, że darowizna idzie do majątku
    wspólnego małżonek nie ma nic do gadania na temat darowizny.

  • 50. Data: 2009-04-15 15:04:15
    Od: spp <s...@o...pl>

    Piotr NetExpert pisze:

    > To zróbmy ankietę. Kto spisał umowę ze swoim współmałżonkiem przed
    > zakupem mieszkania? ;-)

    Ja. :)

    --
    spp