  • Data: 2009-06-03 09:32:49
    Temat: Licencja a UOKIK
    Od: "mic" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,
    doświadczyłem ostatnio nieprzyjemnej sytuacji, przy importowaniu urządzeń z Chin
    (50 szt.). Zostałem oskarżony o złamanie licencji Sisvel (odtwarzanie plików
    mp3). Próbowałem naturalnie zawrzeć ugodę (wykupić licencję, zapłacić
    odszkodowanie, podpisać oświadczenie iż nie będę więcej importować towarów bez
    licencji etc.), niestety nie doszedłem do porozumienia z licencjodawcą (żądał
    ponad 40 tyś zł, podczas gdy towar wart był $600 a koszt licencji to $2 od
    sztuki). Sprawa ląduje oczywiście w sądzie gospodarczym. Zacząłem jednak drążyć
    temat i okazało się, że aby wykupić licencję muszę wnieść na rzecz licencjodawcy
    depozyt bankowy w wysokości 150 tyś. dolarów. Taki warunek jest dyktowany
    _każdemu_ chętnemu - i o ile dla dużych firm (np. Samsung) jest to kwota jakby
    splunąć - bo produkują odtwarzacze mp3 w milionach sztuk - tak dla mnie, małego
    importera lokalnego jest to kwota zaporowa. Aby mi się to zwróciło, musiałbym
    sprzedawać te urządzenia przez 50 lat nic nie jedząc. Czy można tym
    zainteresować UOKIK i co oni w tej sprawie będą mogli zrobić? Warto w ogóle? Na
    koniec nadmienię jeszcze, że licencja o której mowa de facto nie ma prawa
    istnieć w PL gdyż polskie prawo nie dopuszcza rejestracji patentów które są
    algorytmami.

    Pozdrawiam Mic.