    From: Marcin <s...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Kredyt studencki - zmiana warunków umowy
    Date: Sat, 14 Oct 2006 21:19:13 +0000 (UTC)

    1. Skonczylem studia licencjackie i zostalem w tym roku przyjety
    na 2-letnie magisterskie (uzupelniajace).
    2. Od poczatku studiów mialem kredyt studencki z zapisem w
    umowie, ze moze byc przedluzony w przypadku kontynuacji, co
    wlasnie nastapilo. Zabezpieczal w 75% BGZ, na reszte byl weksel
    mojego ojca. Kredyt byl w GBG.
    3. Aneks przedluzajacy umowe na kredyt zostal podpisany przez
    bank.
    4. Kilka dni temu zadzwoniono do mnie, ze kredyt nie bedzie
    uruchomiony, jezeli nie przyprowadze dodatkowych poreczycieli. Na
    moje pytanie, jakie warunki umowy zmienily sie, ze musze w
    trakcie trwania umowy kredytowej przyprowadzać dodatkowych
    zyrantów, odpowiedziano mi, ze chodzi o nowe przepisy. Kiedy
    zazadalem okazania na pismie tresci tych przepisów, odmówiono mi
    mówiac, ze sa to sprawy wewnetrzne banku i nie podlegaja ujawnieniu.

    Dodam tylko, ze nie mam w rodzinie osób spelniajacych wymagania
    na poreczyciela - nie mam mozliwosci przyprowadzenia takich.
    Nie zaszly tez zadne okolicznosci opisane w umowie, na podstawie
    jakich bank móglby zazadac dodatkowych zabezpieczen. Pracownica banku
    twierdzi, ze aneks zostal podpisany, poniewaz nie znala interpretacji
    nowych przepisów odnosnie zabezpieczen, ale pomimo podpisania aneksu,
    jezeli nie przyprowadze dodatkowego poreczyciela pieniadze nie zostana
    wyplacone, a bank wysle mi wypowiedzenie umowy. Wypowiedzenie z
    kolei wiazac sie bedzie z koniecznoscia splaty kredytu, wiec jak
    nie chce problemów, musze miec poreczyciela lub zrezygnowac ze
    studiów i kontynuacji kredytu, bo wtedy bede mial karencje 2 lata
    w splacie.

    A. Czy bank moze wypowiedzec umowe w takiej sytuacji?
    B. Zrezygnowac ze kontynuacji studiów nie moge - juz wplacilem
    1700zl na pierwszy semestr i nikt mi tego nie odda. Watpie, aby
    bank ma prawo nie wyplacac kredytu, jezeli zobowiazal sie do tego
    umowa; chcialbym napisac pismo do banku z zadaniem wywiazania
    się przez niego z umowy - na jakie przepisy mam sie powolac w
    swojej sytuacji?
    C. Wydaje mi sie, ze aneks przedluzajacy jest kontunuacja kredytu a nie
    nowa umowa i bank nie ma prawa w trakcie trwania umowy zmieniac jej
    warunkow - mam racje?

    --
    Marcin