  • 1. Data: 2005-08-30 07:35:09
    Temat: Kredyt hipoteczny, księga wieczysta, a kupno mieszkania.
    Od: Shymi <s...@i...pl>

    Witam,

    Ostatnio zastanawiałem się nad kupnem jakiegoś mieszkania. Spotkała mnie
    jednak sytuacja, której nie do końca rozumiem. Znalazłem fajne mieszkanie z
    księgą wieczystą bez żadnych wpisów o hipotece czy innych roszczeniach.
    Okazuje się jednak, że właściciel na to mieszkanie wziął kredyt hipoteczny,
    ale jeszcze nie złożył do sądu papierów o wpisanie hipoteki. Kredyt podobno
    obecnie spłaca poprzez comiesięczną wpłatę kwoty ubezpieczenia. Czy w
    takiej sytuacji kupno takiej nieruchomości będzie ok ??? Księga wieczysta
    jest czysta, ale z drugiej strony jest umowa z bankiem właściciela o kredyt
    hipoteczny na to mieszkanie. Czy należy się tutaj czegoś bać ??? Co będzie
    jeśli takie mieszkanie się zakupi (czyli to już ja będę właścicielem w
    księdze wieczystej), a obecny właściciel nie będzie spłacał kredytu ??? Co
    wówczas zrobi bank ??? Przecież właściciel się zmienił, a oni mają
    zabezpieczenie kredytu tym mieszkaniem ??? (Pomijam tu sytuację, w której w
    pierwszej kolejności podczas kupna spłacam właścicielowi kredyt w banku, a
    to co zostanie daję obecnemu właścicielowi).
    Z góry dzięki za możliwie jak najszybszą odpowiedź.

    Pozdrowienia,
    Shymi

  • 2. Data: 2005-08-30 08:25:08
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com>

> [...]
    > kredyt
    > hipoteczny na to mieszkanie. Czy należy się tutaj czegoś bać ???

    Hipoteka powstaje z chwilą wpisu do księgi wieczystej, jednakże wpis ma moc
    od dnia złożenia wniosku, dlatego sugerowałbym zbadać dokładnie, czy nie ma
    wzmianki o wniosku o wpis hipoteki.

    > Co będzie
    > jeśli takie mieszkanie się zakupi (czyli to już ja będę właścicielem w
    > księdze wieczystej), a obecny właściciel nie będzie spłacał kredytu ???

    Jeśli hipoteka będzie obciążać mieszkanie - będziesz musiał płacić albo
    znosić egzekucję z nieruchomości. Jeśli wniosek o wpis hipoteki nie zostanie
    złożony przez wnioskiem o wpis Ciebie jako własciciela - to nie będize Twój
    problem, otrzymasz nieruchomość z czystym kontem. Dlatego warto sprawdzić
    stan KW w dniu transakcji.

    JK