  • 141. Data: 2022-07-14 16:01:39
    Temat: Re: Konin - jest akt oskarżeni
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 14.07.2022 o 13:58, _Master_ pisze:

    > Wróć! gdzie masz podatek od pracy?

    Serio?

    > Masz składki emerytalne/zdrowotne...
    >
    > Czyli ubezpieczenie pracownika
    >
    > Od czego ma się ubezpieczać ROBOT?

    A ktoś proponuje żeby robot się ubezpieczał?
    Twój samochód też się sam ubezpiecza?

    O czym ty w ogóle piszesz?

    > Widzę że tutejsi "prawnicy" nie mają podstawowej wiedzy  do tej dyskusji
    > ;-)

    LOL
    I kto to pisze :)

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 142. Data: 2022-07-14 16:04:28
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 14.07.2022 o 13:59, _Master_ pisze:

    > WRÓĆ!
    >
    > Gdzie postawisz granicę tej złożoności?

    To jest bardzo dobre pytanie.
    Dyskusje trwają i nie jest to trywialne.

    > I przypominam. NIE MA PODATKU OD PRACY!

    Może u ciebie nie ma, ale nie wszyscy mają tak dobrze.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 143. Data: 2022-07-14 16:28:59
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 14.07.2022 o 14:02, _Master_ pisze:

    > Zwykły VAT. Jeśli jest jedna stawka koszt obsługi księgowej po stronie
    > urzędu i po stronie podatnika maleje.
    >
    > Przecież to każdy gimnazjalista wie.

    I każdy gimnazjalista (ale taki bardziej rozgarnięty) wie, że to nie
    takie proste.

    Podatek VAT, to podatek od konsumpcji. Regulując stawkę podatku można
    wpływać na zachowania konsumentów, np. promować czytelnictwo mniejszą
    stawką, albo hamować palenie papierosów stawką większą.
    To jeden z mechanizmów pozwalających państwu na ustalenie priorytetów,
    zniechęcających, lub zachęcających obywateli do jakichś tam zachowań.
    Tu nie tylko o pieniądze chodzi, ale również o politykę państwa.

    A strata związana z bardziej skomplikowanym rozliczeniem VAT (zaiste,
    jedna rubryka więcej na formularzu, a teraz to nawet mamy komputery...)
    może być zrekompensowana zyskiem w postaci mniejszych nakładów na służbę
    zdrowia leczącą palaczy papierosów.

    To są bardziej skomplikowane sprawy niż ci się wydaje.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 144. Data: 2022-07-14 16:35:49
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 14.07.2022 o 14:05, _Master_ pisze:

    > Wymyślony na poczekaniu a wiem że takie fak=tycznie istnieją
    >
    > ciastko + herbata sprzedane na wynos czy oddzielnie VAT 23% a to samo
    > sprzedane jako danie na miejscu (identyczny towar) 8% VAT.
    >
    > Prościej nie potrafię (może być polane syropem lub syrop w oddzielnym
    > pojemniku itd...)

    No i?
    Nikt normalny nie przeczy, że takie absurdy, czy ewidentne
    niedopatrzenia należy eliminować.
    Trzeba by było zapytać jaki był cel takiego rozróżnienia, bo być może to
    tylko jakaś twórcza nadinterpretacja jakiegoś urzędasa, którego
    należałoby naprostować.

    Proste podatki w skomplikowanym świecie fajnie brzmią tylko w kampanii
    wyborczej populistów.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 145. Data: 2022-07-14 16:47:03
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 14.07.2022 o 14:08, _Master_ pisze:

    > ŁOOOOŁŁŁŁŁ. ;-)
    >

    > To napisz łajzo że ci się ludzie z Konfederacji nie podobają i wolisz
    > Jachirę bo ładniejsza ;-)

    Czyli nie zrozumiałeś.
    Dlaczego mnie to nie dziwi?

    > Po co ta dyskusja o podatkach jak z góry wiesz że NIE BO NIE.

    Żeby ci uświadomić, że normalni ludzie nie zagłosują na konfederastów,
    choćby konfederaści mieli najlepsze pomysły na świecie na podatki z
    powodów, które ci wielokrotnie podawałem.
    A czego ty pojąć nie możesz i jesteś wiecznie zdziwiony, dlaczego nie
    chcą na nich głosować, bo przecież mają takie fantastyczne pomysły na
    podatki.

    Jeszcze raz: mają też w pakiecie inne pomysły, które wykluczają ich z
    poważnej dyskusji.

    > Wystarczy przycisnąć takiego antykonfederata merytorycznie i wyłazi
    > słoma z butów
    >
    > Żałość.pl

    Dostałeś merytoryczną odpowiedź.
    Prościej nie potrafię.
    I tak masz szczęście, że wykazałem się wyjątkową cierpliwością do
    ciebie. Masz szansę skorzystać z okazji.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 146. Data: 2022-07-14 20:44:20
    Od: n...@o...pl

    _Master_ <M...@...pl> napisał(-a):

    > Przecież wszyscy wiedzą że sędziowie i adwokaci to zdeprawowane hieny.

    Ciekawa dyskusja się szykuje, ale zawsze przyjdzie jakiś przygłup i pierdnie.

  • 147. Data: 2022-07-14 23:48:19
    Od: n...@o...pl

    _Master_ <M...@...pl> napisał(-a):

    > Wybacz ale nie rozumiesz znaczenia słów których używasz.
    > Chcesz takie łątki przypinać? Próbuj dalej.

    Problem z Konferosją jest taki, że ich pierdzielenie jest tak bezensowne, iż
    nawet komentowanie ich wypocin jest absolutnie zbedną pracą.
    To samo dotyczy ich wyborców. I dlatego ci nie odpowiadam :P

  • 148. Data: 2022-07-15 04:06:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-14, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:

    > I się kręci. To studnia bez dna.
    > Jeżeli społeczeństwo chce się rozwijać (infrastruktura, edukacja...
    > itd.), to nie ma takich podatków, które pokryłyby potrzeby.
    > Więc trzeba albo podnieść podatki, albo rozwój szeroko rozumianej
    > infrastruktury rozciągnąć w czasie, albo się zadłużać.
    > A i tak gdzieś tam trzeba będzie naprawić drogę, czy kupić nowe karetki
    > z nowoczesnym sprzętem medycznym...
    > To studnia bez dna...

    WIadomo, że na wszystko nie starczy więc trzeba to tak ustawić aby z
    jednej strony istniała pewna użyteczna, krytyczna infrastruktura, a z
    drugiej aby nie uwalić wpływów z podatków, czyli aby ludzie mieli
    motywację do uzyskiwania dochodów.

    > Ale jak ten zakres określić?
    > W państwach reżimowych nie ma problemu: szef wszystkich szefów decyduje
    > i już.
    > W państwach cywilizowanych to zawsze kwestia kompromisów, bo dla kogoś
    > będzie ważniejsza nowa autostrada, a dla kogoś innego kolejny szpital.

    Najwyraźniej kwestia suwerena niestety, czyli rzecz sprowadza się
    do edukacji tego suwerena.

> [...]
    > tak jak w przypadku rewolucji francuskiej (w dużym uproszczeniu), czy
    > przez populistów.
    > Na marginesie, to nie tak, że nie widać symptomów. Tuż przed rewolucją
    > francuską bogacze wiedzieli co się kroi i zaczęli robić nerwowe ruchy w
    > postaci np. wprowadzania podatków dla bogatych-szlachty (co było
    > nowością), oraz podatków dla duchownych (co również było nowością).
    > Ale o wiele za późno.
    >
    > Więc jak najbardziej, tego typu podatki jak od spadku, czy darowizn, to
    > rodzaj bezpiecznika. I tak właśnie się je uzasadnia.

    Tylko raz, gdzieś zapodziewa się poczucie sprawiedliwości społecznej,
    dwa, jeśli przyjmiemy, że te podatki powinny trafiać do tych, którzy ze
    względu na pecha (urodzili się gdzie się urodzili) powinni dostać
    wsparcie, to też jakoś nie widać aby trafiały. Te podatki mają charakter
    zawistnego haraczu - jak tylko dostanie się komuś jakaś kwota, a jest
    jej daleko do wygórowanej, to należy go złupić i wcale nie musi to
    trafić do tych potrzebujących.

    Jakby to miało być zapobieganie nadmiernej kumulacji bogactwa, to te
    kwoty wolne powinny być MZ dużo wyższa. Poza tym, jak widać nie bardzo
    zapobiega to takim kumulacjom.

    A przy takich niskich progach to rodzic tyra całe życie aby dać swoim
    dzieciom właśnie dobry start, a tu ktoś kładzie na część tego łapę. Nie
    wydaje mi się to sprawiedliwe.

    Ten podatek to w moim odczuciu takie udawanie, hipokryzja, gdzie niby ma
    on zrównywać szanse, ale de facto jest to rodzaj ponownego podatku
    dochodowego od tego co już raz zostało opodatkowane.

    > To, że jestem zwolennikiem nie znaczy, że nie zdaję sobie sprawy z
    > trudności w realizacji czegoś takiego w praktyce.
    > W dużym skrócie, skoro należy do państwa, a państwo to obywatele (a nie
    > własność jakiegoś króla), i skoro obywatele utrzymują ten urząd z
    > podatków, to nie widzę powodu dlaczego obywatel musi dodatkowo płacić za
    > te np. normy.

    Widzę to trochę inaczej. Owszem, państwo sfinansowało powstanie tych
    norm, ale niekoniecznie już ich dystrybucję, której obsługa przecież
    kosztuje i jest to koszt występujący za każdym razem, gdy ktoś z tych
    norm chce skorzystać. A korzystać nie chcą wszyscy, a tylko osoby
    zainteresowane, no to powinni płacić ci zainteresowani, a nie wszyscy.
    Po prostu taki model. Oczywiście mogłoby to być wszystko finansowane,
    ale wtedy ktoś mogłby zapytać, dlaczego ma płacić za coś z czego nigdy
    nie skorzysta?

    > https://sklep.pkn.pl/
    > Losowa norma:
    > Forma udostępnienia
    > Plik - 54,60 PLN
    > Papier - 54,60 PLN
    > Czytelnia - 30 minut - 10,80 PLN
    >
    > Może jeszcze bym zrozumiał, że jak ktoś ma życzenie na papierze, to
    > płaci za ten papier.

    Z drugiej strony, te normy są bez przerwy rozwijane, więc te opłaty idą
    pewnie też na ich rozwój. Fakt, że coś należy do państwa należy tu
    raczej rozumieć, że pańśtwo pełni rolę koordynatora, a nie właściciela w
    rozumieniu np. prawa autorskiego.

    Albo inaczej, domaganie się od panstwa czegoś za darmo w zasadzie
    powinno dotyczyć tych rzeczy, które są finansowane z podatków (tu też
    jest przecież kupa ograniczeń). A co jeśli nie jest finansowane z
    podatków?

    > A za zarząd tymi normami nie płacą obywatele podatkami?

    No właśnie nie mam przekonania.

    > Nie chodzi o płacenie podatków za posiadanie robota, tylko podatek od
    > pracy tego robota. A ściślej od dochodu z pracy tego robota.
    > Tak jak pracownik płaci podatek od dochodu za swoją pracę.

    Płaci, bo ten podatek idzie na infrastrukturę. Robot jest tu narzędziem
    do uzyskania dochodu. Dochód jest związany z osobą prawną. Takiej
    osobowości prawnej robot nie posiada. Sorry, nadal nie rozumiem co
    takiego specjalnego jest w robocie.

> [...]
    > rękę na pulsie, żeby nie obudzić się z ręką w nocniku.
    >
    > Wprowadzenie takiego podatku zbyt wcześnie może np. zahamować proces
    > "robotyzacji", czyli spowodować spadek wydajności i konkurencyjności
    > (czyli podkopać fundament religii tzw. liberałów), czyli bankructwa (bo
    > nie wytrzymają konkurencji), czyli w konsekwencji bezrobocie i ludzie z
    > widłami na ulicach.
    > To państwo, które wprowadzi taki podatek jako pierwsze będzie stratne,
    > ale jak wprowadzi za późno, to też może się obudzić z obywatelami z
    > widłami na ulicach, bo... nie będzie dla nich pracy.

    To może należy to nazwać jakoś inaczej bez kombinowania z podatkiem
    dochodowym? Bawimy się w parytety kobiet i mniejszości rasowych, to
    można zrobić podobnie odnośnie zatrudnienia (zastępowalności) ludzi?

> [...]
    > dyliżansami przez prerię, tylko trwa to kilka godzin, a nadal żyjemy w
    > przestarzałych koncepcjach państw narodowych, w których rządy próbują
    > leczyć syfa pudrem walcząc o atencję korporacji niskimi podatkami dla
    > nich, czy wręcz zwolnieniami z podatków kosztem swoich społeczeństw.
    > Korporacje mają w dupie państwa narodowe i czerpią z tego pełnymi
    > garściami, a rządy państw narodowych nie potrafią się dogadać w
    > najprostszych sprawach i wciskają obywatelom jakieś bajki o suwerenności
    > z przełomu XIX/XX wieku, byle tylko utrzymać się przy władzy i korycie.

    Jedna droga mogłaby iść o czym od paru lat się mówi, czyli skracania
    czasu pracy i dochodzie gwarantowanym, choć nie jestem przekonany jak
    minimalny dochód gwarantowany miałby w tak niedojrzałym, roszczeniowym
    społęczeństwie jak nasze funkcjonować. Generalnie koncept, że wszyscy
    mają dobrze, a ci co chcą więcej niech więcej (lub w ogóle) pracują ma
    chyba sens, ale czy jest wykonalny w sensie zasobów? Nie można zabrać za
    dużo tym korpo bo jednak kupa postępu jest związana z korpo, więc jak
    się za dużo zabierze to nikt się nie będzie chciał w to bawić. Do czego
    prowadzi arbitralne zarządzanie i postęp z tym związany widać choćby po
    pisich wyczynach. Potrzebna jest jakaś konkurencja niezwiązanych ze sobą
    "ciał" a te ciała będą wyłącznie funkcjonować jeśli będą odpowienio
    nagradzane. Nie do końca wiem, co możnaby tu wymyślić?

    --
    Marcin

  • 149. Data: 2022-07-15 14:05:27
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

> [...]
    > zawistnego haraczu - jak tylko dostanie się komuś jakaś kwota, a jest
    > jej daleko do wygórowanej, to należy go złupić

    To zależy. Kwestia dopracowania szczegółów.
    Inaczej to powinno wyglądać w państwach, gdzie ta kumulacja kapitału
    nawarstwiała się przez długi czas i przepaść między bogatymi, a biednymi
    jest duża (czyli duże wkurwienie), inaczej, gdy przepaść jest mała, a
    jeszcze inaczej w państwie, który jest "na dorobku", gdzie zjawisko
    kumulacji kapitału jeszcze nie wystąpiło.
    Można to regulować stawką podatku, zwolnieniami do jakiejś tam kwoty itd.

    Poczucie sprawiedliwości społecznej zapodziewa się nie tylko u bogaczy,
    którzy muszą zapłacić podatek od spadku (i są wkurwieni, że muszą go
    zapłacić), ale również u biedaków, którzy mają poczucie, że ten majątek
    został zbudowany ich kosztem (np. poprzez ochłapy zamiast uczciwego
    wynagrodzenia za pracę).
    Tych drugich jest zwykle więcej, więc to od ich poziomu wkurwienia
    zależy kiedy pęknie żyłka. Sztuka polega na balansie, żeby żyłka nie pękła.

    Jeśli bogacze tracą instynkt samozachowawczy i sami z siebie nie
    potrafią pojąć, że ludziom trzeba godnie zapłacić za ich pracę, no to
    nie ma wyjścia, trzeba ich do tego zmusić. W ten czy inny sposób.

    > i wcale nie musi to
    > trafić do tych potrzebujących.

    Oczywiście.
    Gigantyczna kumulacja kapitału + spierdolona dystrybucja podatków =
    przepis na przyspieszone wkurwienie

    > Jakby to miało być zapobieganie nadmiernej kumulacji bogactwa, to te
    > kwoty wolne powinny być MZ dużo wyższa. Poza tym, jak widać nie bardzo
    > zapobiega to takim kumulacjom.

    Jak powinno być, a jak jest, to osobny temat :)

    > A przy takich niskich progach to rodzic tyra całe życie aby dać swoim
    > dzieciom właśnie dobry start, a tu ktoś kładzie na część tego łapę. Nie
    > wydaje mi się to sprawiedliwe.

    Zgadzam się w 100%
    Ponieważ w naszym pięknym kraju populiści u władzy wmówili ludziom, że
    bogaczem jest ten, kto zarabia powyżej średniej.
    To przejaw kompletnego braku zrozumienia. I populizmu oczywiście :)
    Nie tylko w naszym kraju zresztą.
    Bogaczom to też na rękę, bo jest odwracana uwaga od nich i wkurwienie
    biednych przekierowane jest nie na tych co powinno.
    Taki przeciętny wyborca pisu jest bardziej wkurwiony na sąsiada, który
    od dziesięciu lat oszczędzał i uzbierał kasę na fajne auto, niż na
    gościa, który kolekcjonuje samoloty odrzutowe, żeby mu się latanie nie
    znudziło.
    A jest wkurwiony na sąsiada, bo przez ochłapy które otrzymuje za swoją
    pracę wydaje mu się, że ten fajny samochód i domek na przedmieściach, to
    przejaw bogactwa. Prawdziwe bogactwo jest poza zasięgiem jego
    pojmowania, więc się nawet nad tym nie zastanawia.

    > Ten podatek to w moim odczuciu takie udawanie, hipokryzja, gdzie niby ma
    > on zrównywać szanse, ale de facto jest to rodzaj ponownego podatku
    > dochodowego od tego co już raz zostało opodatkowane.

    W momencie kiedy takimi podatkami obłożona jest niewłaściwa grupa, to
    taki podatek nie spełnia swojej roli. Wręcz hamuje możliwość rozwoju.
    Bo niby jak biedak ma kumulować majątek (i zmniejszać różnicę do
    bogaczy), skoro tymi ochłapami, które uciuła przez całe życie musi się
    jeszcze podzielić?

    Te podatki (raczej ich idea) same w sobie nie są złe.
    Ale jak wszystko - realizację da się spierdolić koncertowo.
    Nie dość, że u nas nie spełniają swojej roli, to jeszcze powodują
    dodatkowe wkurwienie wynikające z poczucia niesprawiedliwości.
    Począwszy od braku ekonomicznej edukacji (czyli braku zrozumienia w
    społeczeństwie po co i dlaczego są te podatki), a skończywszy na tym, że
    nie na tych co trzeba te podatki są ukierunkowane.

    > Widzę to trochę inaczej. Owszem, państwo sfinansowało powstanie tych
    > norm, ale niekoniecznie już ich dystrybucję,

    No właśnie nie mam przekonania ;)
    Przecież po sfinansowaniu powstania tych norm, te urzędy nadal są
    utrzymywane z podatków.

    > której obsługa przecież
    > kosztuje i jest to koszt występujący za każdym razem, gdy ktoś z tych
    > norm chce skorzystać.

    Zgodziłbym się z tym, gdyby taki urząd (budynki, wynagrodzenia
    pracowników itd.) były od momentu opracowania tych norm utrzymywane
    tylko ze sprzedaży tych norm.

    A jak nikt normy nie kupi? To z czego są utrzymywani?
    Zamknąć urząd?
    (Tak wiem, w zasadzie zainteresowani są zmuszeni do kupowania norm, więc
    taka sytuacja jest czysto hipotetyczna.)
    Przecież taki urzędnik nie dostanie mniejszej pensji, jakby tak przez
    miesiąc nikt nie kupił normy.

    > A korzystać nie chcą wszyscy, a tylko osoby
    > zainteresowane, no to powinni płacić ci zainteresowani, a nie wszyscy.

    A teraz masz tak, że te instytucje są utrzymywane z podatków
    zainteresowanych i z podatków całej reszty.
    I ci zainteresowani płacą podwójnie, mimo tego, że reszta społeczeństwa
    się do tego dokłada na bieżąco.
    I ta cała reszta też chce korzystać z tych norm, tylko o tym nie wie :)

    > Po prostu taki model. Oczywiście mogłoby to być wszystko finansowane,

    No i jest. Z podatków :)

    > ale wtedy ktoś mogłby zapytać, dlaczego ma płacić za coś z czego nigdy
    > nie skorzysta?

    To nie jest tak, że przeciętny obywatel nie korzysta.
    Np. może mieszkać w domu z poczuciem, że mu sufit na głowę nie spadnie.
    Albo nie zastanawiać się, czy się most zawali pod jego samochodem.

    Skoro nie chce płacić podatków na opracowanie norm, to nich sobie sam
    ten most buduje i sprawdza, czy się nie zawali :)

    Ja jako przeciętny obywatel też mam korzyść z tego, że ktoś wybudował
    most, czy dom, zgodnie z normami.

    > Z drugiej strony, te normy są bez przerwy rozwijane, więc te opłaty idą
    > pewnie też na ich rozwój.

    I bez przerwy są finansowani z podatków.

    > Fakt, że coś należy do państwa należy tu
    > raczej rozumieć, że pańśtwo pełni rolę koordynatora, a nie właściciela w
    > rozumieniu np. prawa autorskiego.

    Ja to rozumiem tak, że jak coś należy do państwa, to należy do
    obywateli. Bo państwo, to obywatele, a nie kreski na mapie.

    > Albo inaczej, domaganie się od panstwa czegoś za darmo w zasadzie
    > powinno dotyczyć tych rzeczy, które są finansowane z podatków (tu też
    > jest przecież kupa ograniczeń).

    No i są finansowane z podatków. Nie wiedzę tu sprzeczności.

    > A co jeśli nie jest finansowane z
    > podatków?

    Nie jestem przeciwny partnerstwu publiczno-prywatnemu.
    Ale na jasnych zasadach.

    > No właśnie nie mam przekonania.

    Zawsze pozostaje pytanie, że gdyby te normy nie były płatne, to wtedy
    trzeba by płacić więcej podatków.
    Mnie takie tłumaczenie nie przekonuje.
    Bo wtedy trzeba by rozpocząć dyskusję o tym, że kupa kasy z podatków
    idzie do pieca na niepotrzebne bzdury. Skoro tam idzie za mało kasy z
    podatków i nie wystarcza na utrzymanie, to może trzeba inaczej ustawić
    priorytety w państwie, bo ja raczej jestem zainteresowany tym, żeby mi
    się chałupa nie zawaliła, a nie tym, żeby faceci w czarnych sukienkach
    mieli etaty w urzędach państwowych.

    > Płaci, bo ten podatek idzie na infrastrukturę.

    A jak nie będzie miał pracy, to nie będzie płacił podatku i nie będzie
    infrastruktury.
    A za coś tę infrastrukturę trzeba będzie budować.

    > Robot jest tu narzędziem
    > do uzyskania dochodu. Dochód jest związany z osobą prawną. Takiej
    > osobowości prawnej robot nie posiada. Sorry, nadal nie rozumiem co
    > takiego specjalnego jest w robocie.

    To specjalnego, że robotyzacja może spowodować poważne perturbacje
    społeczne.

    > To może należy to nazwać jakoś inaczej bez kombinowania z podatkiem
    > dochodowym?

    Być może. Ale czy np."podatek od pracy robotów" coś zmieni w istocie
    problemu?
    Jak zwał tak zwał, chodzi o potencjalne problemy wynikające z
    zastąpienia pracy ludzi pracą robotów.
    Aby ludziom humor poprawić, skoro "dochodowy" im przeszkadza, da się
    inną nazwę i już :)
    W tej chwili to nieistotne, po prostu łatwiej dyskutować o przyszłych
    problemach używając analogii z istniejących rozwiązań.

    > Jedna droga mogłaby iść o czym od paru lat się mówi, czyli skracania
    > czasu pracy i dochodzie gwarantowanym,

    Ten dochód gwarantowany trzeba skądś wziąć...

    > choć nie jestem przekonany jak
    > minimalny dochód gwarantowany miałby w tak niedojrzałym, roszczeniowym
    > społęczeństwie jak nasze funkcjonować.

    Być może nie będzie innego wyjścia.
    Roboty będą pracować, właściciele robotów zbijać majątek (tylko kto od
    nich kupi pralkę, skoro ludzie nie będą pracować i nie będą mieli
    dochodu?) i głodni ludzie będą stać z widłami pod fortecami właścicieli
    fabryk z robotami :)

> [...]
    > "ciał" a te ciała będą wyłącznie funkcjonować jeśli będą odpowienio
    > nagradzane. Nie do końca wiem, co możnaby tu wymyślić?

    Nikt nie wie.
    Ja za dużo zabierzesz - źle, jak za mało - też źle :)

    Na razie wiadomo, że nie może zostać tak jak jest, bo gołym okiem widać
    co się dzieje.
    I mniej więcej wiadomo w jakim powinno się kierunku iść.
    Likwidacja rajów podatkowych, unifikacja podatków na poziomie między
    państwowym: równe zasady, mniej lub bardziej sprawiedliwe, ale takie
    same we wszystkich państwach.
    Ale do tego trzeba zmienić sposób myślenia ludzi, mamy XXI wiek, a
    ludzkość nadal tkwi mentalnie na poziomie państw narodowych i podróży
    dyliżansem przez prerie.
    Nikt nie obiecywał, że będzie łatwo :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 150. Data: 2022-07-18 04:51:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-15, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:

> [...]
    > kumulacji kapitału jeszcze nie wystąpiło.
    > Można to regulować stawką podatku, zwolnieniami do jakiejś tam kwoty itd.

    Chyba mniej zależy to wszystko od samej różnicy między biedniejszymi a
    bogatymi, a bardziej od poziomu życia tych biedniejszych i ich jakiejś
    dojrzałości społecznej. Jeśli podstawowy poziom zyciowy jest przyzwoity,
    to w sumie po co taki podatek?

> [...]
    > Tych drugich jest zwykle więcej, więc to od ich poziomu wkurwienia
    > zależy kiedy pęknie żyłka. Sztuka polega na balansie, żeby żyłka nie pękła.

    A jakbyś chciał to w sumie ustawić, bo zmiana w płacy będzie miała dużo
    większy wpływ na kondycję firmy niż na bezwzględny poziom bogacenia się
    jej właścicieli? Może się okazać, że żadna płaca, którą będziemy uważać
    za rozsądną nie będzie możliwa do wprowadzenia, żeby firma mogła
    funkcjonować. A jak ograniczymy zysk właścicieli np. o 90% to jego
    dystrybucja wśród pracowników w ich wynagrodzeniu może nie być
    zauważalna (dalej będą to ochłapy), za to właściele stracą motywację i
    skończy się cała zabawa.

    > Jeśli bogacze tracą instynkt samozachowawczy i sami z siebie nie
    > potrafią pojąć, że ludziom trzeba godnie zapłacić za ich pracę, no to
    > nie ma wyjścia, trzeba ich do tego zmusić. W ten czy inny sposób.

    Może się nie dać.

    > Oczywiście.
    > Gigantyczna kumulacja kapitału + spierdolona dystrybucja podatków =
    > przepis na przyspieszone wkurwienie

    Ale takie podatki od darowizn czy spadku, to musi być jakaś zupełnie
    marginalna kwota, więc jakby się chciało przeciwdziałać tej kumulacji to
    też wydaje się to dla tego celu jakieś dziwne jednak narzędzie. Wkurwia
    duzo osób, mało się dokłada do budżetu. Jedyne na co mozna liczyc, to,
    ze wszyscy się do tego haraczu już tak przyzwyczaili, że chyba nikt nie
    zadaje pytań, czemu to w zasadzie służy.

> [...]
    > bogaczem jest ten, kto zarabia powyżej średniej.
    > To przejaw kompletnego braku zrozumienia. I populizmu oczywiście :)

    W zasadzie nie tylko populiści. Tak jak wyżej napisałem, wszyscy to
    łykają jako część rzeczywistości. Podatek dochodowy jest bardziej
    bolesny, bo codzienny i stąd większe emocje.

> [...]
    > przejaw bogactwa. Prawdziwe bogactwo jest poza zasięgiem jego
    > pojmowania, więc się nawet nad tym nie zastanawia.

    MZ to nie jest kwestia zamożności a mentalności. Miałem tu kolegę z
    Wrocławia chyba :), który nie mógł przeżyć, na co jego szef wydaje swoje
    pieniądze :) Kolega bynajmniej nie zarabiał mało, a wydawało się, że był
    obyty, bo mieszkał parę lat w mega drogiej Szwajcarii. Ale zgadzam się,
    że to bieda czesto kształtuja taką perspektywę, i że trzeba pewnie min
    2ch pokoleń we względnym dobrobycie, aby przestać ludziom zawistnie
    zazdrościć jeśli zarabiają czy mają więcej.

> [...]
    > Bo niby jak biedak ma kumulować majątek (i zmniejszać różnicę do
    > bogaczy), skoro tymi ochłapami, które uciuła przez całe życie musi się

    Niech ten biedak nie zmniejsza tej różnicy, niech po prostu zarabia
    tyle, aby móc przyzwoicie żyć. I niech ma ułatwienia edukacyjne i parę
    innych atrakcji. Chyba największy problem jest właśnie z tym równym
    startem, bo same pieniądze tu nie wystarczą. Co z tego, że moze mieć
    darmową edukację, z dojazdem, ze wszystkim, jak rodzice będą go cisnąć,
    żeby robił np. na gospodarstwie zamiast się uczyć. Pytanie co tu można
    zrobić i czy czasami nie byłaby to duża ingerencja państwa.

> [...]
    > społeczeństwie po co i dlaczego są te podatki), a skończywszy na tym, że
    > nie na tych co trzeba te podatki są ukierunkowane.

    Jeśli uznamy, że nadmierne gromadzenie kapitału jest szkodliwe, to
    należałoby zrobić coś dużo bardziej radykalnego, np. wyznaczyć jakiś
    konkretny pułap, oczywiście bardzo wysoki.

    > Przecież po sfinansowaniu powstania tych norm, te urzędy nadal są
    > utrzymywane z podatków.

    Te normy są rozwojowe. Nie śledzą PN, ale wszystkie techniczne ASTM, ISO
    i inne, co rusz wychodzą nowe wersje.

> [...]
    > tylko ze sprzedaży tych norm.
    >
    > A jak nikt normy nie kupi? To z czego są utrzymywani?

    Może być współfinansowany ze sprzedaży, czyli jakaś forma dotacji.

> [...]
    > się do tego dokłada na bieżąco.
    > I ta cała reszta też chce korzystać z tych norm, tylko o tym nie wie :)

    Różnica w zainteresowaniu pośrednim i bezpośrednim MZ. Utrzymanie
    infrastruktury zarządzania i regulacji dotyczących wszystkich norm, to
    rola wszystkich, dodatkowe opłaty, tych bezpośrednio zainteresowanych.
    Przecież wiele instytucji działa na podobnej zasadzie. Fakt, że
    gdzieindziej istnieje czynnik konkurencyjności, no to może i tu
    wprowadzic? Ale sama infrastruktura okołoprawna, tez przecież ma
    podobnie. Da się w praktyce bezwarunkowo skorzystać z machiny
    sądowniczej i nie ponieść żadnych kosztów? A przecież sama
    infrastruktura utrzymywana jest z podatków.

    > Ja to rozumiem tak, że jak coś należy do państwa, to należy do
    > obywateli. Bo państwo, to obywatele, a nie kreski na mapie.

    A jak z prawami autorskimi? Nie do norm, czy prawa rzecz jasna, a do
    tych utworów, które zostały zfinansowane przez państwo?

    > A jak nie będzie miał pracy, to nie będzie płacił podatku i nie będzie
    > infrastruktury.
    > A za coś tę infrastrukturę trzeba będzie budować.

    No ale to problem nie mający z robotami nic wspólnego. W tej chwili
    bezrobotni też nie utrzymują infrastruktury.

    > To specjalnego, że robotyzacja może spowodować poważne perturbacje
    > społeczne.

    Jak i wile innych technologii. Opodatkować wszystko co związane z
    monokrystalicznym krzemem? :) To dopiero zabójca miejsc pracy, a i
    roboty się załapia za jednym zamachem.

    > Być może. Ale czy np."podatek od pracy robotów" coś zmieni w istocie
    > problemu?

    Tak, bo będzie wiadomo, o co Ci chodzi :) A tak się wszyscy koncentrują
    na kwestionowaniu technicznych różnić, gdy chodzi o coś innego.

> [...]
    > W tej chwili to nieistotne, po prostu łatwiej dyskutować o przyszłych
    > problemach używając analogii z istniejących rozwiązań.

    Pewnie nic nie stoi na przeszkodzie aby taki podatek rozważyć.

    > Ten dochód gwarantowany trzeba skądś wziąć...

    Trzeba, ale przyjmuję, że mówimy o jakimś w miarę stabilnym państwie,
    gdzie poziom życia jest już na akceptowalnym poziomie, czyli parę kroków
    dalej niż obecnie w Polsce.

> [...]
    > nich kupi pralkę, skoro ludzie nie będą pracować i nie będą mieli
    > dochodu?) i głodni ludzie będą stać z widłami pod fortecami właścicieli

    Stąd i ten dochód gwarantowany.

> [...]
    > Ale do tego trzeba zmienić sposób myślenia ludzi, mamy XXI wiek, a
    > ludzkość nadal tkwi mentalnie na poziomie państw narodowych i podróży

    Nie widzę tego. Tzn rozumiem co chcesz powiedzieć, ale wiązałoby się to
    (musiałoby) z niewyobrażalną zmianą mentalnosci, która to zmiana jest
    trudna do wyobrażenia dla obecnych systemów demokratycznych, czyli
    potrzebna by była de facto dyktatura.

    --
    Marcin