  • 1. Data: 2004-08-16 20:14:27
    Temat: Kazus z ochroną posiadania - dla Zainteresowanych
    Od: REGNUM<...@w...pl>

    Witajcie!

    Czy ktoś z Was pomoże w takiej oto sprawie:

    "Olga była właścicielką gruntu rolnego o powierzchni 3 ha. Wspólnie z
    synem i synową prowadziła gospodarstwo rolne także na wspomnianej
    nieruchomości. Z czasem doszło do konfliktu między Olgą a synem. W
    końcu Olga wyprowadziła się do swojej córki i przy pomocy zięcia
    zaczęła samodzielnie uprawiać swój grunt. Syn Olgi nie mógł się z tym
    pogodzić, ponieważ nieruchomość ta stanowiła prawie połowę areału
    gospodarstwa. Wystąpił więc przeciwko matce z powództwem
    posesoryjnym, żądając dopuszczenia go do współposiadania gruntu."

    Czy powództwo to powinno zostać uwzględnione?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-08-16 21:35:14
    Od: "*Jagienka*" <a...@b...pl>

    IMO powództwo załuguje na uwzględnienie. Posiadaczowi przysługuje bowiem
    roszczenie o przywrócenie do stanu poprzedniego i zaniechanie naruszeń. Nie
    widzę podstaw do zastosowania wyłączenia z art. 346 k.c.

  • 3. Data: 2004-08-16 21:40:59
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Mon, 16 Aug 2004 20:14:27 +0000 (UTC), REGNUM <...@w...pl> napisał:

> [...]
    > posesoryjnym, żądając dopuszczenia go do współposiadania gruntu."
    >

    > Czy powództwo to powinno zostać uwzględnione?

    Prawo do współposiadania przysługuje (zasadniczo) współwłaścicielom.
    Jeżeli zatem syn nie jest współwłaścicielem nie przysługuje mu roszczenie
    o dopuszczenie do współposiadania.

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwości nie było, nie ma i nie będzie!

  • 4. Data: 2004-08-16 21:49:57
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Mon, 16 Aug 2004 23:35:14 +0200, *Jagienka* <a...@b...pl>
    napisał:

> [...]
    > Nie
    > widzę podstaw do zastosowania wyłączenia z art. 346 k.c.

    NIe było mowy o roszczeniu o przywrócenie posiadania tylko o dopuszczenie
    do współposiadania.
    Ponadto w przypadku posiadania gruntu rolnego sama kwestia ustalenia faktu
    posiadania i jego naruszenia jest mocno utrudniona. Na czym miałoby
    polegać przywrócenie stanu poprzedniego w sytuacji, gdy nie chodzi o
    zmianę granic?

  • 5. Data: 2004-08-17 07:14:25
    Od: REGNUM<...@w...pl>

    Dziekuję Wam za odpowiedzi, przemyślę je.
    (kazus ten był jakieś 3 lata temu na egzaminie z prawa cywilnego cz.
    I, a ja sobie nie do końca mogłem dać teraz z nim radę ;-))

    Pozdrawiam,
    REGNUM

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-08-17 07:18:04
    Od: REGNUM<...@w...pl>

    > (kazus ten był jakieś 3 lata temu na egzaminie z prawa cywilnego cz.
    > I, a ja sobie nie do końca mogłem dać teraz z nim radę ;-))

    A ściślej: teraz mnie czeka zdawanie tegoż egzaminu, więc się dopiero
    kształcę.

    Pozdrawiam,
    REGNUM

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-08-17 17:56:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > posesoryjnym, żądając dopuszczenia go do współposiadania gruntu."
    >

    > Czy powództwo to powinno zostać uwzględnione?

    Moim zdanie w kazusie brakuje informacji z kim współposiadała Olga ów grunt.
    Moim zdaniem jest to dość istotne. Bo co innego będzie, gdy posiadała go z
    synem, a co innego jak z córką, czy zgoła jaką zupełnie trzecią osobą.
    Napisano, ze owe 3 ha stanowiło prawie połowę areału gospodarstwa. Czyli syn
    / synowa posiadali jak rozumiem jakiś inny grunt.

  • 8. Data: 2004-08-17 21:40:50
    Od: REGNUM<...@w...pl>

> [...]
    > Napisano, ze owe 3 ha stanowiło prawie połowę areału
    gospodarstwa. Czyli syn
    > / synowa posiadali jak rozumiem jakiś inny grunt.

    Nie wiem nic więcej na temat tego kazusu, taka jest jego całkowita
    treść (układał go dr praw więc teoretycznie powinien być dobrze
    sformułowany; z drugiej strony nie mogą to byc kazusy nadmiernie
    rozbudowane, skomplikowane z dużą ilością szczegółów, bo to zdają
    studenci III roku)

    Tyle jest danych i tyle Wam przedstawiłem,

    Pozdrawiam serdecznie i proszę Ciebie o odpowiedź (jeśli jest
    możliwa ;-)
    REGNUM

    -> http://usenet.pomocprawna.info